Sammetsjuka? Akut!

#1 - 19 januari 2004 18:51
HAr sedan ett par veckor tillbaka ett par honungsgurami par( liknar dock ingen honungsgurami jag sett på bild tidigare) i mitt kar. Honan har tidigare visat en tendens till "slöhet" men återhämtat sig. Det har ej varit några som helst problem tom. idag när jag kom hem från jobbet. Desutom stryker sig hanen, frenetiskt mot delar av inredningen. Jag missstänker sametssjukan?!
Skulle gärna vilja veta hur den sjukdommen uppstår och (på bild) hur den ser ut.
Vad skall jag göra nu?? Tänkte vänta med att göra vattenbyte som görs varje vecka till i morgon, bör jag göra det direkt i stället? Hjälper det eller ska jag stressa henne så lite som möjligt?
Behandling i det fall att det skulle röra sig om sametssjukan??
Tack Jenny
#2 - 20 januari 2004 13:54
Ok, inga svar!!
Guramin lever och verkar betydligt bättre än igår. Skall byta vatten nu och efter att ha läst lite mer om den eventuella sjukdomen förstått att det kan hjälpa/motverka om man har i lite salt i vattnet??! Kan det vara en temporär lösning att förbättra guraminas förutsättning?
I akvariumet har jag också scalarer, platy, ottos och ancistrus. Vad tycker de om jag tillför lite salt i vattnet?
TAck på förhand// Jenny
#3 - 21 januari 2004 20:32

Från zoopets sjukdoms beskrivningar. Har du läst ??

snip snip -----
Sammetssjuka (Oodinium).
Symptom: Kallas även sammetssjukan och orsakas av en encellig flagellat. Fiskarna har en grå eller gulaktig sammets(damm)-liknande beläggning (små prickar som sitter mycket tätt).
Åtgärd: Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt gärna också 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten. Kan också behandlas genom att man mörklägger akvariet helt under några dagar.
snip snip ------

Annons