Sammetssjuka?

#1 - 21 mars 2008 10:10
Hej! Jag har 5 st platyfiskar som alla verkar lite nere och en av dem har en grå/blå lite blank fläck på stjärtfenan och han är mager. Jag ser inga fläckar på de andra men 2 till är slöa och håller sig gömda på botten eller vid vattenytan. Jag medicinerade igår med Ektol Fluid för parasitsjukdomar men ser ingen större skillnad än, brukar det ta lång tid?
Jag har även mörklagt akvariet för jag läste att det kunde hjälpa?
Jag är tacksam för alla svar och tips på vad jag kan göra!!:)
Jag har även 2 dvärggurami men de ser helt friska ut, konstigt tycker jag eftersom de ska vara känsliga:confused:
#2 - 21 mars 2008 12:09
Det är ju jättesvårt att säga utan mer info. Har du testat dina vattenvärden? Hur länge har karet varit igång? Hur stort? Hur många fiskar? Mycket växter? Kost? Vattencirkulation? Temperatur?

Har du tittat på sjukdomar och att det ser ut som sammetssjuka?
Har du redan medicinerat alltså?
#3 - 21 mars 2008 16:49
det är ett 60 liter med 2 dvärggurami, 5 platy och 3 pansarmalar. det har varit igång sedan 1 månad kanske men jag bytte akvarium förra veckan och bytte då även en del vatten vilket kanske inte var så bra när det är såpass nystartat. jag pratade med en i en zooaffär och han rekommenderade detta medlet jag använde. dom får mat morgon och kväll, så lite att det tar slut inom 2 min, och eftersom det är ett 6-kantigt akvarium får det inte plats jätte mycket växter. Sammetssjuka tycker jag stämmen in på alla symptom dom har!
#4 - 21 mars 2008 17:01
sara89 skrev:
det är ett 60 liter med 2 dvärggurami, 5 platy och 3 pansarmalar. det har varit igång sedan 1 månad kanske men jag bytte akvarium förra veckan och bytte då även en del vatten vilket kanske inte var så bra när det är såpass nystartat. jag pratade med en i en zooaffär och han rekommenderade detta medlet jag använde. dom får mat morgon och kväll, så lite att det tar slut inom 2 min, och eftersom det är ett 6-kantigt akvarium får det inte plats jätte mycket växter. Sammetssjuka tycker jag stämmen in på alla symptom dom har!

Tänk bara på en sak om du tänkt behandla mot sammetssjuka, att dina pansarmalar inte tåler medicin med koppar i..

Hoppas allt löser sig för er :)
#5 - 21 mars 2008 17:19
jag har redan behandlat och dom mår bra!! det är bara platy fiskarna som inte är sig själva!
men tack för alla bra tips!:)
#6 - 21 mars 2008 18:24
sara89 skrev:
jag har redan behandlat och dom mår bra!! det är bara platy fiskarna som inte är sig själva!

men tack för alla bra tips!:)

Se till att du har ordentliga vågor på ytan. Dina platy skulle må bra av lite salt om de andra tål det??!
Flytväxter kanske kan vara något??? Jag har en större i mitt 6-kantiga som man även kan plantera. Den måste jag ansa för annars tar den över hela karet.. Vet inte vad den heter...
Växter är ju viktigt för de ska ta hand om resterna efter fiskarna.. För att få en fin balans får man inte ha för mycket fisk i förhållande till växter.

Håll koll på nitriten. Om du får nitrit så byt en hink vatten om dagen eller mer, en del byter så mycket som 30% men det tror jag är för mycket.
Har du bytt något vatten efter medicineringen?
Har du frysmat som du ger fiskarna ibland?
Har du "snälla" bakterier t ex Nitrivec?

När karet är så nystartat så försvagas fisken och kan bli sjuka. Det kan vara sjukdomar de alltid bär på men nu när de är försvagade så bryter det ut. Men det gäller inte parasitangrepp utan t ex svamp.

Det bästa man kan göra är att försöka stärka dem med:
-Varierad kost, speciellt fryst levande mat är bra, mygglarver och artemia är populärt, jag gillar Cyklops.
-Mycket cirkulation på ytan så att vattnet blir syresatt.
-Lite salt till de fiskar som tål det för det skyddar gälarna och stärker fisken lite. Det kan även hjälpa lite emot t ex vita prick och svamp.
-I ett nystartat kar behöver du inte byta så mycket om du inte får nitrit. Jag bytte några liter i mina nystartade bara. Sedan ökar jag till 10-20 % efter ett tag och så småningom, när det verkar lite skitigt och då gärna på sommaren när det är varmt så byter jag oftare och kanske t om upp till 30%. Men det viktigaste är att man byter regelbundet och lika mycket ungefär, säger proffsen, för att fisken får en jämn balans på vattenvärdena.

Phu.. Lycka till.. Det finns nybörjartrådar också där det står om nitrit och vattenbyten.. [:-174]

Annons