jag har redan behandlat och dom mår bra!! det är bara platy fiskarna som inte är sig själva!
men tack för alla bra tips!:)
Se till att du har ordentliga vågor på ytan. Dina platy skulle må bra av lite salt om de andra tål det??!
Flytväxter kanske kan vara något??? Jag har en större i mitt 6-kantiga som man även kan plantera. Den måste jag ansa för annars tar den över hela karet.. Vet inte vad den heter...
Växter är ju viktigt för de ska ta hand om resterna efter fiskarna.. För att få en fin balans får man inte ha för mycket fisk i förhållande till växter.
Håll koll på nitriten. Om du får nitrit så byt en hink vatten om dagen eller mer, en del byter så mycket som 30% men det tror jag är för mycket.
Har du bytt något vatten efter medicineringen?
Har du frysmat som du ger fiskarna ibland?
Har du "snälla" bakterier t ex Nitrivec?
När karet är så nystartat så försvagas fisken och kan bli sjuka. Det kan vara sjukdomar de alltid bär på men nu när de är försvagade så bryter det ut. Men det gäller inte parasitangrepp utan t ex svamp.
Det bästa man kan göra är att försöka stärka dem med:
-Varierad kost, speciellt fryst levande mat är bra, mygglarver och artemia är populärt, jag gillar Cyklops.
-Mycket cirkulation på ytan så att vattnet blir syresatt.
-Lite salt till de fiskar som tål det för det skyddar gälarna och stärker fisken lite. Det kan även hjälpa lite emot t ex vita prick och svamp.
-I ett nystartat kar behöver du inte byta så mycket om du inte får nitrit. Jag bytte några liter i mina nystartade bara. Sedan ökar jag till
10-20 % efter ett tag och så småningom, när det verkar lite skitigt och då gärna på sommaren när det är varmt så byter jag oftare och kanske t om upp till 30%. Men det viktigaste är att man byter regelbundet och lika mycket ungefär, säger proffsen, för att fisken får en jämn balans på vattenvärdena.
Phu.. Lycka till.. Det finns nybörjartrådar också där det står om nitrit och vattenbyten.. [:-174]