Sammetssjukan

#1 - 17 oktober 2007 08:34
Hej!

Jag har ett litet akvarium hemma som jag haft tio neontetror i. Trots att akvariet är nystartat såg fiskarna ut att må oerhört bra den första veckan, jag har haft i sparsamt med mat som man ska och haft i diverse medel för att göra vattnet bra för fiskarna.

Hur som helst, nu till problemet. För ungefär fyra dagar sedan dog min första fisk. Den hade då betett sig underligt en tid och verkat ha svårt för att andas. Idag hittade jag tetra nummer två död. Jag har surfat runt i timmar och är nu mer eller mindre tvärsäker på att fiskarna lider av ooidium, eller sammetssjukan som den också kallas. Flera fiskar ser rejält dammiga ut och det kan omöjligt vara vita pricksjukan. Som även beskrivs för sjukdomen så producerar de en del slem, och som jag skrev hade den första fisken som dog väldigt svårt att andas. Som första åtgärd har jag nu stängt av alla lampor i akvariet plus hela rummet det står i eftersom jag läst att parasiten hämtar mycket energi från ljuset.

Eftersom jag är ny på akvarium undrar jag dock hur jag ska gå till väga nu? Medicinering är ett måste förstår jag, så ikväll ska jag åka och köpa det. Men hur blir det sedan? Vi har bara åtta neontetror i akvariet nu, och som jag förstår det bör de vara minst tio för att de ska trivas. Men inte kan jag väl köpa nya nu när de andra är sjuka? Och om de skulle bli bättre igen, måste jag då byta allt vatten eller "renar" medicinen det och jag kan fortsätta med mina vanliga vattenbyten?

Den senaste fisken som dog hade även ryggfenan klibbat ihop sig på, hör det ihop med samma sjukdom eller kan det vara något annat? *suck* Jag som tyckt att vi skött allt så bra... :(

Tacksam för svar så snabbt som möjligt!

mvh
Pernilla
#2 - 17 oktober 2007 09:45
Se till så fiskarna blir friska först innan du skaffar fler. Vissa mediciner slår även ut bakterier, såväl goda som onda och då blir det som en nystart av karet igen med allt vad det innebär.
Köp medicin så fort som möjligt så håller jag tummarna för att det ska gå bra!
#3 - 17 oktober 2007 09:47
Jag har ju velvet-känsliga Nothos och har därför i koksalt 1 ml per liter vatten i förebyggande syfte. Vid velvet gör jag ett rejält vattenbyte och ökar salthalten till 3 ml per liter vatten vilket oftast räcker som botemedel om fisken inte är svag av någon annan anledning. Sedan får man ta det lite försiktigt när man sänker salthalten.
#4 - 17 oktober 2007 09:49
Tack för hjälpen! Du har ingen aning om vad den klibbiga fenan kan bero på? En annan av mina tetor börjar också få en sån... Jag hoppas att allt hänger ihop och att de kan bli friska av medicinen!
#5 - 17 oktober 2007 10:48
första gissningen är väl att det är samma problem - velvet
#6 - 17 oktober 2007 11:36
Ett sätt är att avliva de sjuka fiskarna och börja om, billigare än att medicinera.
#7 - 17 oktober 2007 11:48
Om jag skulle avliva de sjuka fiskarna, stannar inte smittan i vattnet då? Annars vore det nog en idé eftersom det bara handlar om några få fiskar. Det ser ut som att åtminstone fem av fiskarna är helt friska... Äter bra, simmar fint, inget "ludd" på ryggen, fenorna ser ut som de ska... Så du tror att jag bara kan avliva dem och fortsätta som vanligt?
#8 - 17 oktober 2007 11:57
Du får rengöra.
#9 - 17 oktober 2007 11:59
Vi som pysslar med killis brukar betrakta velvet som en svaghetsparasit.
Killis får ofta velvet när något inte stämmer.
#10 - 17 oktober 2007 16:36
Är akvariet nystartat kan ju problemen bero på vattnet.
Fattar inte sen varför man ska avliva fiskar pga att det blir billigare än att medicinera dom. Om alla tänkt så genom tiden hade ingen haft en aning om sjukdomar idag och vad göra. Men det är ju bara min lilla tanke.

Annons