Hej!
Jag har ett litet akvarium hemma som jag haft tio neontetror i. Trots att akvariet är nystartat såg fiskarna ut att må oerhört bra den första veckan, jag har haft i sparsamt med mat som man ska och haft i diverse medel för att göra vattnet bra för fiskarna.
Hur som helst, nu till problemet. För ungefär fyra dagar sedan dog min första fisk. Den hade då betett sig underligt en tid och verkat ha svårt för att andas. Idag hittade jag tetra nummer två död. Jag har surfat runt i timmar och är nu mer eller mindre tvärsäker på att fiskarna lider av ooidium, eller sammetssjukan som den också kallas. Flera fiskar ser rejält dammiga ut och det kan omöjligt vara vita pricksjukan. Som även beskrivs för sjukdomen så producerar de en del slem, och som jag skrev hade den första fisken som dog väldigt svårt att andas. Som första åtgärd har jag nu stängt av alla lampor i akvariet plus hela rummet det står i eftersom jag läst att parasiten hämtar mycket energi från ljuset.
Eftersom jag är ny på akvarium undrar jag dock hur jag ska gå till väga nu? Medicinering är ett måste förstår jag, så ikväll ska jag åka och köpa det. Men hur blir det sedan? Vi har bara åtta neontetror i akvariet nu, och som jag förstår det bör de vara minst tio för att de ska trivas. Men inte kan jag väl köpa nya nu när de andra är sjuka? Och om de skulle bli bättre igen, måste jag då byta allt vatten eller "renar" medicinen det och jag kan fortsätta med mina vanliga vattenbyten?
Den senaste fisken som dog hade även ryggfenan klibbat ihop sig på, hör det ihop med samma sjukdom eller kan det vara något annat? *suck* Jag som tyckt att vi skött allt så bra... :(
Tacksam för svar så snabbt som möjligt!
mvh
Pernilla