Sämre färg med ljust grus?

#1 - 27 mars 2007 17:46
Tappar fiskarna, i synnerhet malawis, färgen om sanden är ljus? Det är biltemas blästersand? Har hört att de tycker om lite mörkare, känner sig tryggare då...

Jag har mycket sten, både på höjden och längs botten. Kanske får de tillräckligt med trygghet då så att de färgar fint
#2 - 27 mars 2007 17:54
jag har också ljus sand till mina malawi och funderar på att byta till svart sand!
#3 - 29 mars 2007 18:30
någon erfaren som kan svara?
#4 - 29 mars 2007 18:37
Är inte helt säker men det känns lite som om mina multisar vart lite ljusare efter några dagar med en ljust akvarie sand.
Dom är inte malawi fiskar bara, men jag antar att det kanske skulle kunna ha en effekt på andra fiskar med? aja detta är av egen erfarenhet så lite inte på mej för mycket :P
#5 - 8 april 2007 18:39
Kan mycket väl vara så att ljus sand kan försämra färgerna. Har själv kalksten i mitt kar och har sett påtaglig försämring i färg när jag "ärvt" fisk av vänner. Ex en Trewavase (?) hane som var riktigt blå hos min väninna fick en blaskig färg i mitt kar. Den enda sort som verkar "vinna" på ljusare botten är lombardoi-hanen som är riktigt kycklinggul. Men tyvärr så verkar främst de blå färgerna försvinna av ljus botten, enligt min erfarenhet. Planerar själv att byta till mörkare i framtiden
#6 - 8 april 2007 18:57
Mina malawisar i karet där jag har svart bakgrund o sjösten, färgar ut mycket mer än när jag hade vit sten och vit bakgrund. Så jag är ganska säker på att färgen på omgivningen har stor betydelse
#7 - 8 april 2007 20:54
kanske man ska skaffa svart sand då för att få bättre färger! har ju någon röd/ljus färg på min nu!
#8 - 9 april 2007 22:29
Jag har vit sand med svart bakgrund och svarta stenar. Har 2st malawi som har har fina färger. De resterande 8st är gråa och tråkiga. Vet inte om det är sanden eftersom 2st är fina.
#9 - 11 april 2007 13:39
Apollo skrev:
Jag har vit sand med svart bakgrund och svarta stenar. Har 2st malawi som har har fina färger. De resterande 8st är gråa och tråkiga. Vet inte om det är sanden eftersom 2st är fina.

det beror väl kanske på vad du har för malawis !
#10 - 11 april 2007 13:55
Har haft mina med både ciklidgrus och nu blästersand. Tycker inte de färgar sämre än någon annan.

Annons