Sand?

#1 - 5 augusti 2006 20:35
Köpte ett 180liters akvarium idag och valde mellan grus och sand, i de andra akvariena har vi engelsk sjösten så i detta ville jag ha sand.

Valde en "ljusare sort", blev ju mörkare i akvariet blandade med småstenar(vet inte vad man kallar storlekarna men det som är efter sandstorleken).

Det blev jättefint men vad behöver man tänka på när man har sand istället för stenar?
#2 - 5 augusti 2006 20:40
Tänk på att vissa växter trivs bättre i sand eller i grus.
sand samlar skit på bottnen snabbare (eller rättare sagt så syns den bättre med sand än med grus) så man får suga rent ofta.

Jag bytte rätt nyligen från sand till grus för ingen utav växterna trivdes och skiten syns så jäkla bra.
Men snyggt är det när man håller rent och fint
#3 - 5 augusti 2006 20:42
Sanden blev mörkare än jag trodde.

Vilka växter trivs inte i sand?
Jag har ju ett 110liters och ett 54liters så växter kan man ju växla tills man hittar de som trivs, dock lär väl affärerna veta vilka som trivs och inte trivs?

Jo jag har sett de med sand innan så jag är helt förälskad
#4 - 5 augusti 2006 21:33
Affärerna är duktigare än jag på vilka växter som trivs i sand.
Jag har ett par olika som dog rätt omgående och butiken sa sedan att de inte brukar trivas i sand för de tog upp näringen via rötterna och sanden gjorde att de inte fick ngn näring/cirkulation.

Jag blev också lite överaskad över att sanden mörknade, så långt tänkte jag inte när jag valde just sand.
#5 - 6 augusti 2006 09:34
Sand eller grus är inte en faktor som påverkar växternas trivsel, varesig om det gäller "rotätande" eller "vattenätande" växter. Om dina växter inte trivs så beror det på något annat.
MVH
Magnus
#6 - 6 augusti 2006 14:44
[quote=Tropfrog]Sand eller grus är inte en faktor som påverkar växternas trivsel, varesig om det gäller "rotätande" eller "vattenätande" växter. Om dina växter inte trivs så beror det på något annat.
MVH
Magnus[/quote]

Våra fixade inte övergången från grus till sand. Samma gödning osv men direkt vi bytte till sand så började de dö.
Nu har jag grus igen och samma typ av växt trivs jättebra.

Hur fungerar det med växter som tar upp näring via rötterna och om de sitter i sand jämfört med grus? Tar de upp via bladen isf.
Tänkte eftersom min ciklidbutiks personal sa att vissa inte är lika lämpliga i sand.
#7 - 6 augusti 2006 21:12
Det blev inte så värst mörkt när jag fyllde upp akvariet och har tänt.

Så nu ser det bara fint ut, men lite tommt änsålänge, ska bara köpa växter och stenar imorrn
#8 - 6 augusti 2006 21:14
[quote=Tropfrog]Sand eller grus är inte en faktor som påverkar växternas trivsel, varesig om det gäller "rotätande" eller "vattenätande" växter. Om dina växter inte trivs så beror det på något annat.
MVH
Magnus[/quote]

Är du säker?
#9 - 6 augusti 2006 22:29
Sand eller grus är inte livsavgörande för växterna, bara för att man förändrat en sak i ett akvarium måste inte förändringar bero på det, det kan ha skett andra saker som man inte tänker på, eller inte vet om. Däremot kan valet av sand eller grus ha viss inverkan i en del situationer, har man mycket fisk så hamnar det en hel del skit mellan gruskorn som vissa växter är bra på att ta näring från.

Om växterna ska få näring till sina rötter via fiskexkrementer när man har sand måste dessa hinna bli extremt finfördelade, eller brytas ner och diffundera ner mellan sandkornen. Däremot så hade två av de mest kraftiga Echinodorusar (svärdsplantor) jag sett vuxit till sig i den finaste sand som går att få tag på, när de plantorna lyftes upp höll deras rotsysten bortåt 5 kg sand vardera, som fick skakas av.

I grus sker viss biologisk nedbrytning, detta kan man behöva kompensera för i akvarier med sandbotten och mycket fisk genom mer filtrering, i utpräglade växtakvarier är det ingen fara att ha sand, det kan snarare underlätta om man vill bottengöda vissa växter eftersom näringen sprids mindre ut i vattnet ju finare sand man har.

Annons