Sand?

#1 - 15 april 2008 14:04
Jag har en liten fråga. Har i dagsläget ett 250 och ett 50 liters akvarium, imorgon ska 250 liters karet tömmas på fiskar för att bli grodakvarium (dvärgklogroda).

Min fråga är då vilken sand/grus om passar grodan bäst. Har nu grus (ca 5 mm i damater) men skulle vilja ha mindre korn. Hittar det dock inte i zooaffären. Har hört talas om Biltemas blästersand. Är det runda korn? Eller är de vassa?

En annan fråga? Ca hur många dvärgklogrodor kan passa i en 250 liters tank tror ni?
#2 - 16 april 2008 07:29
Biltemas blästersand fungerar jättebra, den har jag själv. Grodorna föredrar finkornig sand.

I 250l behöver du nog inte oroa dig för hur många du kan ha. Utan att ha sett karet eller inredningen är det svårt att ens gissa, men 20st borde inte ens vara i närheten av för många, sedan får du använda ögonmåttet och det sunda förnuftet. Man bör ju ändå sätta i några åt gången och du hinner du se vad som känns lagom. Om du inreder med ordentligt med grottor är det lättare att ha fler.

Jag tror dina grodor kommer få ett toppenliv, om du tänker på att inte ha alltför hög vattennivå och för starka strömmar!
#3 - 16 april 2008 08:11
Tänk på att det är som att starta ett akvarium för fiskar så ta det lugnt med matningen i början. Tar ju ett tag innan vattnet kommer i ordning.

Annons