Sand bra lr dåligt

#1 - 4 maj 2008 19:59
Vad är fördelar och nackdelar med att ha sand i akvariumet?
#2 - 4 maj 2008 20:07
det är mkt snyggare!;) annars är det inte så stor skillnad :p
#3 - 4 maj 2008 20:25
Jag antar att det beror på vilka växter man har och vilken sand man använder, men min erfarenhet då jag testade sandbotten är att växternas rötter blev liksom tunna och trassliga och höll sej ovan mark, samt att det luktade apa om hela akvariet. Men det finns de som är nöjda med sand så det är väl bara att testa och se!
#4 - 4 maj 2008 20:29
simondaman skrev:
Vad är fördelar och nackdelar med att ha sand i akvariumet?
fördelarna är för bottenlevande malar och grävande ciklider mm! nackdelar om den är riktigt finkorning är att det kan bildas sumpgas och att det blir en syrefattig miljö som inte växter uppskattar!
#5 - 4 maj 2008 20:30
Allt för finkornig sand klarar sig inte växter med finare rötter i, då menar jagriktigt finkonig sand, 0,1-2mm fogsand är inte att rekommendera, skall slänga i 0,8-1,2mm rådasand imorgon, tror att det blir mycket bättre för växterna vars rötter formligen ruttnar bort i för tät sand.
#6 - 4 maj 2008 20:41
vad är det för mått på vanlig sandstrands sand? nån som vet?
#7 - 4 maj 2008 20:51

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det beror nog ganska mycket på vilken strand som avses, alla sandstränder har ju inte likadan sand.[/COLOR][/FONT]
#8 - 4 maj 2008 20:58

Du får väl mäta... ;) Berätta hur det gick sen.. :D

Jag har engelsk sjösten under och råda sand över.. Supersnyggt när stenarna kommer fram litegrann, blir det för mycket häller jag på mer sand... [:-174]
QardinalE
#9 - 4 maj 2008 20:59

Tjaa det är väl från 0,1-4 mm skulle jag tro lite beroende vilken sandstrand man öser den ifrån. På Öland finns det sandstränder där sanden är mellan 0,1-0,3 i kornstorlek ungefär.
#10 - 4 maj 2008 21:09
En bild från mitt 550 liters med ljus fin sand från en havsstrand nära Ö-vik. Har inte rört sanden på ca 4 år, men det finns inget slam i botten lagret. Svärdplantor, vallisneria, limnophila och Hygrophila växer jättebra.
Sanden består av kornstorlek på 1-2 mm. Sanden är ganska ljus och vit. (Nästan lika vit som sand från Rio Negro i Sydamerika :))
Har enbart positiva erfarenheter av sand i akvarierna. Har faktiskt inneburit en revolution för mig när det gäller växtlighet. Tidigare när jag bara hade "engelskt" akvarie grus så växte inget utom javamossa. Nu växer praktiskt allt. Svärdpplantorna växer nästan för bra!

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1748569

Mvh/
#11 - 4 maj 2008 21:12
Ja, ditt kar är sjukt snyggt.. Men min botten är faktiskt också fin.. det kan vara en bra lösning att ha lite grövre i botten även om man får räkna med att det åker igenom så småningom.. Ska försöka ta en bild någon dag.. :)
#12 - 5 maj 2008 13:04
pelle skrev:
En bild från mitt 550 liters med ljus fin sand från en havsstrand nära Ö-vik. Har inte rört sanden på ca 4 år, men det finns inget slam i botten lagret. Svärdplantor, vallisneria, limnophila och Hygrophila växer jättebra.

Sanden består av kornstorlek på 1-2 mm. Sanden är ganska ljus och vit. (Nästan lika vit som sand från Rio Negro i Sydamerika :))

Har enbart positiva erfarenheter av sand i akvarierna. Har faktiskt inneburit en revolution för mig när det gäller växtlighet. Tidigare när jag bara hade "engelskt" akvarie grus så växte inget utom javamossa. Nu växer praktiskt allt. Svärdpplantorna växer nästan för bra!

Mvh/

Vad snyggt akvarium
#13 - 5 maj 2008 13:05
Vilka fiskar gillar inte sand?
#14 - 5 maj 2008 13:13
simondaman skrev:
Vilka fiskar gillar inte sand?

sand kan vara vasst för tex pansarmalar:(
#15 - 6 maj 2008 17:01
Jag har också en fråga angående sand. Kan man ta sand från t.ex sandstränder och koka den som man gör med stenarna och sedan använda den i akvariumet, eller måste man köpa nån dyr i affären?
#16 - 6 maj 2008 17:22
beerzon skrev:
Jag har också en fråga angående sand. Kan man ta sand från t.ex sandstränder och koka den som man gör med stenarna och sedan använda den i akvariumet, eller måste man köpa nån dyr i affären?

Jag har tagit från stranden, sköljt och kokat.
Inga problem!
Men man kan ha otur och få med sig föroreningar...
Guest
#17 - 7 maj 2008 14:29
Vet inte om detta är ett rykte men vad jag vet så hamnar all skit uppepå och sugs sedan in i filtret (0.1-2mm)
#18 - 7 maj 2008 14:36
Narii skrev:
Vet inte om detta är ett rykte men vad jag vet så hamnar all skit uppepå och sugs sedan in i filtret (0.1-2mm)

Är inte det meningen då?
Skitet ska ju fastna i filtret..
Men det är också lätt att suga upp vid ett delvattenbyte :)
#19 - 9 maj 2008 04:50
lite sant hamnar i filltret när man bökar omkring
och ang sandstrands-sand ... du vet väll att det är olagligt o ta sand o sten från naturen
får bara ske från din egna privata mark
#20 - 9 maj 2008 05:11
Hehe önskar att jag visste de för några dagar sen, innan jag tog sanden hehe.
Men nu kommer jag väll synas på efterlyst snart då.... undrar om de kommer att bli mina 15 minuter ;)
#21 - 9 maj 2008 06:39
Hehe önskar att jag visste de för några dagar sen, innan jag tog sanden hehe.

Men nu kommer jag väll synas på efterlyst snart då.... undrar om de kommer att bli mina 15 minuter ;)

Då får vi samsas om de 15 min............. hahahahahahaha:p
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 9 maj 2008 06:45
MalMannen skrev:
sand kan vara vasst för tex pansarmalar:(

Fast sand är nästan alltid skonsammare för pansarmalar än grövre sand/grus.
#23 - 9 maj 2008 06:52
Fast sand är nästan alltid skonsammare för pansarmalar än grövre sand/grus.

Även om den är "stulen"... ;)

Har väldigt finkornig sand och mina pansarmalar silar den genom gälarna mest hela tiden, så de verkar gilla den.
#24 - 9 maj 2008 06:55
NIC skrev:
Då får vi samsas om de 15 min............. hahahahahahaha:p

Men då blir jag juh aldrig någon riktig kändis ju :D

ähh får testa med bigbrother istället:p
#25 - 9 maj 2008 07:15
Men då blir jag juh aldrig någon riktig kändis ju :D

ähh får testa med bigbrother istället:p

DÅ blir du ju en ökändis... Hahaha :D
#26 - 2 juni 2008 09:10
Apropå detta - Biltemas blästersand har jag hört om här på forumet, den grövsta är 0,2-1 mm, är det alltså i minsta laget? Jag funderar på att ersätta de översta centimetrarna av min vanliga engelska sjösten med sand för malarnas, växternas och skönhetens skull.
#27 - 2 juni 2008 10:19
Apropå detta - Biltemas blästersand har jag hört om här på forumet, den grövsta är 0,2-1 mm, är det alltså i minsta laget? Jag funderar på att ersätta de översta centimetrarna av min vanliga engelska sjösten med sand för malarnas, växternas och skönhetens skull.

Sanden kommer blandas med sjöstenen efter en slamsugning...
Jag gjorde precis så, och det är inte vidare snyggt enligt min mening..
#28 - 6 juni 2008 18:24
Sand är kanonbra som bottenmaterial, men är den för fin och man har fiskar som gärna gräver lite kan den sugas in i filtret när den virvlas upp, beror ju på vad man har för filter då, kör själv fin fogsand och ett innefilter med en stor filtermatta på så inget problem med insugen sand.
För er med sumpgasproblem som ganska lätt bildas i stillastående fin sand så skaffa malaysiska sandsnäckor dom gräver runt under sanden och luftar den så växterna trivs kanonbra och den håller sig luktfri, dom är dessutom nattaktiva så man ser dom bara när belysningen släcks iaf :)
#29 - 6 juni 2008 18:47
pelle skrev:

Mvh/

Riktigt fin akvarium. Men måste säga att det ser lite lustigt ut när det inte är några växter i hörnet på akvariet.

Annons