Sand dis!

#1 - 12 juni 2007 20:21
Bytte sand i mitt akvarium idag. Vattnet blev väldigt "disigt". Har fortfarande inte lagt sig än. Och de var ca 6 timmar sen allt var färdigt. Kommer det lägga sig eller behövs ett vatten byte igen?
#2 - 12 juni 2007 20:25
Det lägger sig med tiden, och om du använder slamhävert, så följer med och mer med vattnet vid varje vattenbyte. Till slut så är du helt "disfri". Tålamod!" :)
#3 - 15 juni 2007 12:35
Om sanden var skitig så tar det givetvis längre tid. Men som Jens A säger, förr eller senare så lägger det sig. Jag har blästersand och det la sig ganska snabbt.

Om det är smuts i vattnet som inte lägger sig(flyter halft omkring) så gör lite vattenbyte efter någon dag och är sedan försiktig när du häller i nytt vatten så att du inte virvlar upp sanden ifrån botten igen.
#4 - 18 juni 2007 13:33
2 fiskar har dörr efter bytet. Sparade ca 50l av de gamla vattnet och hälde tillbax och rengjorde inte filtret. Kan man göra nått så att inte fler fiskar dör? Är ett 200l akvarium och fiskarna som dog var neondvärggurami.
#5 - 18 juni 2007 16:24
Ups, så du bytte 75% av vattnet. Det var att ta i lite...normalt byter man 20-40 %. Det är inte alltid det är bra att byta så mycket på en gång....det är massor med kemiska parametrar som ändras med så stora vattenbyten, och fiskarna hinner inte anpassa sig. Jag tror att det är det som har hänt.

Det spelar ingen roll om du inte rengjorde filtret, så länge som det inte stod stilla och torrt allt för länge.

De fiskar som lever nu kommer troligen att klara sig, men du bör göra mindre och tätare vattenbyten i framtiden.
#6 - 18 juni 2007 20:40
Jag ska byta ifrån fiiiin sand till grus. Om jag sparar lite vatten i karet så blir de ju bara smegg. Får ju inte bort all sand då :) Måste ta ut allt.

Får väl se om cikliderna pallar..

All or nottin' :)
#7 - 19 juni 2007 17:43
Jens A. skrev:
Ups, så du bytte 75% av vattnet. Det var att ta i lite...normalt byter man 20-40 %. Det är inte alltid det är bra att byta så mycket på en gång....det är massor med kemiska parametrar som ändras med så stora vattenbyten, och fiskarna hinner inte anpassa sig. Jag tror att det är det som har hänt.

Det spelar ingen roll om du inte rengjorde filtret, så länge som det inte stod stilla och torrt allt för länge.

De fiskar som lever nu kommer troligen att klara sig, men du bör göra mindre och tätare vattenbyten i framtiden.

Ok! Har i normala fall bytt 30% av vattnet, men jag hade ingenstans att göra av de nu, de va därför de bliv så mycke. När är en bra idé att byta en del av vattnet igen då? Va en vecka sen jag gjorde sand bytet.
Bilagor:
#8 - 19 juni 2007 17:48
Brante skrev:
Ok! Har i normala fall bytt 30% av vattnet, men jag hade ingenstans att göra av de nu, de va därför de bliv så mycke. När är en bra idé att byta en del av vattnet igen då? Va en vecka sen jag gjorde sand bytet.
Bättre att vänta nu efter som du har gjort så många vattenbyten på sista tiden så det byggs upp en bakteriekulteur,bättre att vänta nästa gång du gör en radikal förendring i akvariet som att byta sand eller sten det blir alltid bättre med tiden grumligheten:)
#9 - 19 juni 2007 17:54
stene skrev:
Bättre att vänta nu efter som du har gjort så många vattenbyten på sista tiden så det byggs upp en bakteriekulteur,bättre att vänta nästa gång du gör en radikal förendring i akvariet som att byta sand eller sten det blir alltid bättre med tiden grumligheten:)

Har bara bytt en gång o de va när jag bytte sand. Innan dess har de varit regelbundna byten på ca 30%.
#10 - 19 juni 2007 18:13
Brante skrev:
Bytte sand i mitt akvarium idag. Vattnet blev väldigt "disigt". Har fortfarande inte lagt sig än. Och de var ca 6 timmar sen allt var färdigt. Kommer det lägga sig eller behövs ett vatten byte igen?

Vet precis hur det känns. La i mer sand i mitt akvarium igår, för att växterna skulle få mer rotplats. Det har inte lagt sig än, och nu har det ändå gått mer än 24 h. Dessutom har jag varit så dum så jag köpte blåfärgad sand. Det ser jättedumt ut. Ville ha svart, men det fanns inte, så då tog jag det som var närmast svart. Det var bara det att färgen ändrades när det kom i vatten, så nu lyser det blått, vilket för det första inte ser naturligt ut, och för det andra inte är snyggt blandat med svart och tegelröd färg. Fast det blåa ligger ju överst, det är inte mycket av det andra som syns. Min förhoppning är att det blåa blir mindre framträdande om man rör om ordentligt i grytan, vilket jag inte kan göra eftersom jag har räkor där som tycker att de har varit med om tillräckligt.
#11 - 19 juni 2007 18:30
Brante skrev:
Har bara bytt en gång o de va när jag bytte sand. Innan dess har de varit regelbundna byten på ca 30%.
ÖK då hade jag fel för mig men det är bättre att vänta nu nästa gång du bytar vatten nån vecka extra och mata sparsamt denna tid:)

Annons