sand eller grus??

#1 - 2 maj 2007 13:33
hejsan:

jag ska starta om min 200 l. akvarium och jag undrar om sanden som finns ute i naturen kan jag använda i mitt akvarium samt stenar?????

kan någon hjälpa mig med min dillema?

tack i förhand.:confused:
#2 - 2 maj 2007 15:10
om du menar sand som finns i till exempel sandlådor eller på andra sandiga platser i stadsmiljö så är den ofta preparerad med kemiska ämnen, eller har utsatts för mycket avgaser och andra kemikalier. så den sanden får du inte ta.

om du har nära till en stor sjö så kan du hämta sand där, skölja den väldigt noga i flera omgångar (häll lite av sanden i en hink och skölj med en massa vatten, upprepa tills all sand är sköljd) sen kan du koka den i en stor kastrull, lite i taget, och sen kan du använda den.

samma sak med stenar: ta inte några i staden, ta inga från byggarbetsplatser, ta inga där bilar åker förbi. hittar du stenar på en plats ute i naturen, tvätta dom noga och koka dom också.

undvik stenar som innehåller kalk, om du inte har fiskar som vill ha kalkrikt vatten. undvik även stenar som innehåller järn (rödaktig färg).

det är ganska mycket att tänka på så det är kanske enklare att handla allting i en zooaffär :)
#3 - 2 maj 2007 20:01
toccata skrev:
om du menar sand som finns i till exempel sandlådor eller på andra sandiga platser i stadsmiljö så är den ofta preparerad med kemiska ämnen, eller har utsatts för mycket avgaser och andra kemikalier. så den sanden får du inte ta.

Nej, den är bara till för småungar att leka med och äta av, samt för vissa katters behov! ;)
#4 - 2 maj 2007 20:03
Förresten, någon sa att tex Rådasand gick att köpa på byggvaruhus till ca en tredjedel av vad den kostar på zooaffärerna.
#5 - 3 maj 2007 15:23
Du måste inte koka stenar från naturen, det går bra att bara tvätta dem också.

Blästersand går också bra och den är billig :)

Annons