sand eller grus?

#1 - 4 juni 2009 10:53
hmm nu har jag en fråga...
funderar på att starta upp en ny burk med sand...
har hört att växter kan få svårt med rötterna i sandbotten ? stämmer detta?
funderar då på julas sand som jag sett så många skrivit om här inne

va hade ni tagit ? sand eller grus?
är ett helt nyuppstartat kommer köpa fisk sen efter vilka som föredrar sand..
#2 - 4 juni 2009 13:24
jag har julas sand och det funkar helt okej med mina växter, men de är inte några jätte svåra växtar. lite lättare att rengöra grus men ofta finare med sand :)
Guest
#3 - 4 juni 2009 13:27
Jag har ~10kg engelsksjösten på bottnen, och över det har ja 35kg sand från Jula. Allt växer fint hos mig.
#4 - 4 juni 2009 13:41
Jag har också julas sand. Växter i karet: Anubias, Svärdsplanta, Vattenpest och Vallisneria. Funkar fint, dock inte det lättaste att hålla rent eftersom sanden har en förmåga att följa med lika lätt som smutsen i slamhäverten :D Valde sanden för priset, är ju inte direkt några problem att köpa en säck till och fylla på sand. Kommer fortfarande att vara kolossalt mycke billigare än att köpa det svarta gruset jag hade tänkt köpa först :p
#5 - 4 juni 2009 13:47
Annalill skrev:
Jag har också julas sand. Växter i karet: Anubias, Svärdsplanta, Vattenpest och Vallisneria. Funkar fint, dock inte det lättaste att hålla rent eftersom sanden har en förmåga att följa med lika lätt som smutsen i slamhäverten :D Valde sanden för priset, är ju inte direkt några problem att köpa en säck till och fylla på sand. Kommer fortfarande att vara kolossalt mycke billigare än att köpa det svarta gruset jag hade tänkt köpa först :p

kolsvart sand dyrt ?????

tycker jag inte,

sist betalade jag 0,07 kr per kilo, alltså 7 öre per kilo.

Kan väl knappast anses som dyrt....

.
#6 - 4 juni 2009 13:52
Kensa skrev:
kolsvart sand dyrt ?????

tycker jag inte,

sist betalade jag 0,07 kr per kilo, alltså 7 öre per kilo.

Kan väl knappast anses som dyrt....

.

Vad har du hittat för bra sort? :p Jag va till djurmagazinet (vet inte billigaste stället att leta på men umeå kanske inte har största akvarieutbudet) där har dom ett grus som heter Haley (jättefint) Skulle gå att köpa typ 25 kg för runt 200. Lät ju okej men när jag kom dit så hade dom bara 9 kg för runt 200kr. Å inte skulle jag få det billigare om jag köpte mer. Då blev lösningen julas sand :P Har Haley i mitt lilla kar däremot. Men svart sand för 7 öre kilot skulle jag ju mer än gärna köpa! :d
#7 - 4 juni 2009 14:04
Annalill skrev:
Vad har du hittat för bra sort? :p Jag va till djurmagazinet (vet inte billigaste stället att leta på men umeå kanske inte har största akvarieutbudet) där har dom ett grus som heter Haley (jättefint) Skulle gå att köpa typ 25 kg för runt 200. Lät ju okej men när jag kom dit så hade dom bara 9 kg för runt 200kr. Å inte skulle jag få det billigare om jag köpte mer. Då blev lösningen julas sand :P Har Haley i mitt lilla kar däremot. Men svart sand för 7 öre kilot skulle jag ju mer än gärna köpa! :d

det är den svarta diabaskrossen som man kan köpa på välsorterade
byggfirmor, varumärket är Flisby.

Men där kostar den typ 130 pesos för 20 kilo.

Jag känner då en person som bor granne med stenbrottet i nordöstra
skåne, han körde in och lastade "bilen full", för det fick han pynta
inget alls, och jag fick pynta 2 öl till honom. Vilket uträknat då
blev 7 öre per kilo.

visst är det bra med kontakter.....

:d

.
#8 - 4 juni 2009 14:07
Kensa skrev:
det är den svarta diabaskrossen som man kan köpa på välsorterade

byggfirmor, varumärket är Flisby.

Men där kostar den typ 130 pesos för 20 kilo.

Jag känner då en person som bor granne med stenbrottet i nordöstra

skåne, han körde in och lastade "bilen full", för det fick han pynta

inget alls, och jag fick pynta 2 öl till honom. Vilket uträknat då

blev 7 öre per kilo.

visst är det bra med kontakter.....

:d

.

Haha blir ju bara ledsen när man hör sånt där :p Men svart sand/grus är väldigt fint iaf! Ska hålla utkik efter Flisby :)

Annons