Sand, förvirrad?

#1 - 11 september 2008 19:01
Nu har jag läst en del trådar om blästersand och rådasand. Men är ganska förvirrard då det är olika svar hela tiden.

Jag har tänkt att ha ett kar med skalare och ett stim med corydoras. Hade tänkt att ha biltemas blästersand. Men fick en varning om att det kunde vara för vasst för corydoras och deras små skäggstrån. men jag har blästersand till mina paletter som silar sanden genom gälarna och har inte märkt något på dem att det skulle vara vasst.

1) är blästersand för vasst för corydoras?
2) är biltemas och julas blästersand samma sak? Det är slut på biltema i uppsala dröjer ett tag innan det kommer nytt men såg att det fanns på jula.

Idag var jag runt en del för att leta efter rådasand på byggförsäljare men lyckades inte alls. Tycker att den verkar snygg i karet då den verkar vara lite mörkare än blästersanden.

3) Var ska jag hitta rådasand? om jag ska välja det istället för julas blästersand.

Om jag nu får tag på rådasand, kan jag blanda den med blästersand för att få en blandnin av färgerna?

4) Vad är bäst för mitt kar? Och mina tänkta invånare?
#2 - 11 september 2008 21:38
Passat skrev:
Nu har jag läst en del trådar om blästersand och rådasand. Men är ganska förvirrard då det är olika svar hela tiden.

Jag har tänkt att ha ett kar med skalare och ett stim med corydoras. Hade tänkt att ha biltemas blästersand. Men fick en varning om att det kunde vara för vasst för corydoras och deras små skäggstrån. men jag har blästersand till mina paletter som silar sanden genom gälarna och har inte märkt något på dem att det skulle vara vasst.

1) är blästersand för vasst för corydoras?

2) är biltemas och julas blästersand samma sak? Det är slut på biltema i uppsala dröjer ett tag innan det kommer nytt men såg att det fanns på jula.

Idag var jag runt en del för att leta efter rådasand på byggförsäljare men lyckades inte alls. Tycker att den verkar snygg i karet då den verkar vara lite mörkare än blästersanden.

3) Var ska jag hitta rådasand? om jag ska välja det istället för julas blästersand.

Om jag nu får tag på rådasand, kan jag blanda den med blästersand för att få en blandnin av färgerna?

4) Vad är bäst för mitt kar? Och mina tänkta invånare?

Är ingen expret på sand över huvudtaget. Men finns väl olika storlekar på sanden/gruskornen. Tror inte den är för vass, då många använder det. Men ska ha de osagt. Jag själv använder rådasand. Köpte 25kg på djuraffären för en hundring. Kolla där :)
och tror nog du kan blanda, för att få olikafärger :)
Jag skulel välja rådasand för det har en mörkarefärg :) blir trevligt! Men det är en smaksak :)
#3 - 11 september 2008 22:17
Julas blästersand (Brogårds sand AB) använder jag, 0.4-0.8 mm. Mina botior gurglar runt med det glatt och skadar sig inte, så det ska nog gå hur bra som helst.
#4 - 12 september 2008 13:47
Okej tack, ja det är lite billigare med blästersanden.
Johanski- Ja just det så hette den på jula som jag såg. va bra då vet jag att den fungerar om jag inte hittar rådasand någostans.

streezz88- Ja jag blev lite sugen på rådasanden just för att den är lite mörkare. Får se om jag lyckas hitta den billiagare än i akvariebutikerna.

Annons