sand ifrån kusten

#1 - 17 september 2006 18:33
Hej!
jag undrar ifall man kan ta sand som kommer ifrån kusten och rengöra denna och sedan använda i ett vanligt sötvattenakvarium eller om det aldrig går att få helt rent ifrån salt?
#2 - 18 september 2006 05:09
jag är ingen expert men det känns som saltet är ditt minsta problem.

tror säkert att det fungerar om du bara får bort alla smådjur och gör den ordentligt ren. Koka den helst ett bra tag om du har möjlighet till detta.

Tidsödande ja, men om du får problem senare så kommer det vara betydligt jobbigare än att göra det riktigt nu...

Men det finns säkert någon som har gjort just detta som kan svara mkt bättre än mig!
#3 - 18 september 2006 14:02
känns som att det är lättare att lägga sanden på en plåt i ugnen istället för att koka. Har också funderat på att hämta sand från nåt ställe längs kusten, men får se hur det blir med det, känns som ett rätt jobbigt projekt iaf :)
#4 - 18 september 2006 18:55
Mmmm kan fungera, räcker nog med 150 grader i 20 min per omgång.
#5 - 18 september 2006 18:57
ska nog också hämta sand från stranden nästa gång jag ska flytta karet... tömmer det nog inte innan dess.
Men då blir det nog "riktig" sand, lite jobb... men snyggare och billigare än vanlig, kan det bli bättre... :D
#6 - 18 september 2006 19:21
Jag tycker det är snyggt me lite krossat snäckskal i sanden =) och lite grövre grus inblandat i den finkorniga, ljusa sanden.
Får se om jag orkar dra ur det gamla gruset och hämta ny sand och fixa med den...
#7 - 18 september 2006 19:28
Nikke84 skrev:
Mmmm kan fungera, räcker nog med 150 grader i 20 min per omgång.

Jag tror inte den blir godare för det! ;)

Skämt och sido så har ni sett att någon fisk på kusten dött pga sanden? Om sanden inte är direkt giftig räcker det nog med att göra rent den i en hink i duschen. Ta varmvatten om ni/du är osäker.
#8 - 19 september 2006 07:01
det är nog bara det att man kan nog få riktiga problem med alger om man inte rengör den riktigt. Men man kan ju chansa, jag har inte gjort det, för om det är så så får man ju börja om från början...

o om man har sanden i över 100 grader i över 20 minuter så blir den helt ren, alla bakterier osv. dör inte förräns efter 15-20 min.
Så jag hade gjort så, men det är ju givetvis upp till var och en...
#9 - 19 september 2006 08:09
Man får egentligen inte ta sand sådär bara.

Polis Mohlin
#10 - 20 september 2006 05:06
Men hur mycket tar man egentligen?
Tror barnfamiljerna på sommaren tar lika mycket sand med sej hem i väskor och tillhörigheter som till ett helt akvarie ;) ... hehe

Tror nog ingen polis rycker ut för att haffa en som går iväg med en eller tre 10L hinkar med sand. Speciellt om ingen ser dig! ;)
#11 - 20 september 2006 06:54
mohlin skrev:
Man får egentligen inte ta sand sådär bara.

Polis Mohlin

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Polis Mohlin har helt rätt, man får inte ta sand bara sådär.[/COLOR][/FONT]
#12 - 10 oktober 2006 20:06
tack för alla svar.tror jag blivit lite klokare nu :/ fast man blev ju allt lite orolig att åka fast av polisen nu ;) har än så länge bara sköljt sanden ett par gånger i vatten,men funderar helt klart på att testa det där med ugnen=)
#13 - 11 oktober 2006 04:55
Ska faktiskt göra samma sak i helgen, ska upp till skogen o låna lite ur en å... vill få det flodinspirerat, ska bygga om tanken till endast praktbotier.

Berätta gärna om hur det går för dig.
Hur mycket sant har du hämtat? Vägt den? Eller ungefärlig volym?

MVH
Niklas
#14 - 11 oktober 2006 17:20
hmm vet inte exakt hur mycket sand,men typ en halv hink (en sådan vanlig hink som man brukar bära vatten i) finkornig sand och en halv hink med stenar och krossade snäckor. så sammanlagt blir det 1 hink tror dom hinkarna är på typ 15l kanske eller nåt sånt.

låter spennande att göra ett flodinspererat akvarium.själv ska jag satsa på lite havskänsla i mitt tror jag:)
#15 - 12 oktober 2006 04:50
Hur stort kar har du?
Jag räknade lite snabbt på mitt o jag skulle behöva ca 30 liter till mitt...

Det låter spännande med havstema med, vad ska du har för invånare?

Har du testat det där med ugnen än?
Eller sköljde du den bara i vatten?
#16 - 12 oktober 2006 19:23
ja du det var en svår fråga om hur stort mitt ena akvarium är...det är ett 6 kantigt akvarium som har diametern 40 och höjden 40.sen är jag själv jättedålig på att veta hur mycket liter det rymmer.kanke du vet:)
har inte kommit på vad jag ska ha i akvariet än.har just nu en väldigt svår kombination av fiskar som jag inte vet hur jag ska få ihop.har 2 zebraciklider som är extremt agresiva och kan inte vara med några andra.än så länge bor dom själva i ett akvarium hemma hos mina föräldrar,men jag tycker lite synd om dem...men vad ska man göra???? sen i mitt runda har jag en vanlig mal(vet inte vilken sort) och sen har jag två stycken Archocentrus multispinosus.
denna kombinationen kan verka jättekonstig,men den har blivit lite sån allt eftersom vissa fiskar har dött och så.
och nu har jag då även skaffat ett 8 kantigt 165l akvarium.
nåt förslag på en bra kombination:)

har inte hunnit prova det där med ugnen än,men ska göra det till helgen hade jag tänkt.
#17 - 12 oktober 2006 20:11
redhunter skrev:
ja du det var en svår fråga om hur stort mitt ena akvarium är...det är ett 6 kantigt akvarium som har diametern 40 och höjden 40.sen är jag själv jättedålig på att veta hur mycket liter det rymmer.kanke du vet:)

den här sidan räknar ut det åt dig, bra för den late :D

http://web.telia.com/~u41304321/akvarie.htm
#18 - 13 oktober 2006 06:36
Förslag på fiskar... ja du!

I mitt kar ska jag ha 16 Praktbotier, och ca 40 st kardinaler som jag redan har.
Hade jag inte haft Kardinalerna så hade jag skaffat rödmunstetra...
Så ett stimm med Rödmunstetra, ca 30 st hade varit snyggt...

Pansarmalar hade jag med skaffat om jag inte var såld på praktbotier :p
Så ett stimm med Pansarmalar, ca 10 st.
Såg en sort pansarmalar på Universeum i Gbg, som var ursnygga. De var som vanliga med hade oranga bukfenor, kille som matade på universeum var inte så pratglad så jag hörde inte riktigt vad han sa de hetta, för han sa det på ½ sek. Nått på B... typ Borneocoradoras, men jag är inte säker, men det skulle gå att få tag på dem i handeln sa han.
Någon som vet vilken det kan vara???

Men du kanske är mer inne på ciklider?

Åker till skogen idag, kommer hem med ny sand o sten på söndag, så under nästa vecka kommer det upp bilder på hur mitt nya ser ut...
#19 - 13 oktober 2006 07:19
Jag har tagit sand från kusten i över 15år har bara sköljt den med en slang i hinken har aldrig varit några problem
#20 - 13 oktober 2006 07:47
Perfekt... tack för det!
Bra med erfarenhet till oss som inte har gjort det förut så man vet att man inte behöver stå i timmar o koka sanden. I alla fall för en som jag som tar det säkra före det osäkra.
Då blir det ny sand på söndag...
#21 - 14 oktober 2006 18:35
vad bra att veta att man inte behöver ta sanden i ugnen först.tyckte det lät jobbet,men nu ska jag nog slänga ner det i karet direkt=)
ska bli kul att få se bilderna sen på hur det blev med den nya sanden.
#22 - 16 oktober 2006 06:44
Här kommer de första bilderna på hur det blev, väldigt svårt att fotografera, men lite kanske kommer fram.
Sanden blev KANON i alla fall, helnöjd. Såg lite sisådär ut när jag la ner den i början men sen så blev det kanon.
Praktbotierna blev alldeles till sig, både av sanden och av de nya pumparna, de stod i strömmen och bara mös hela kvällen igår. Det var hur kul som helst att se.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=932059&gid=974661

Kommer fler bilder efterhand, ska hämta 8 st nya proktbotier i slutet av veckan också...
#23 - 16 oktober 2006 15:30
Mycket snyggt !
#24 - 16 oktober 2006 16:11
Var för en timme sedan till stranden och hämtade lite sand . Ska nu gå ner och tvätta den, eventuellt sila. Berättar hur det blev sen :)
#25 - 16 oktober 2006 16:36
det blev ju jättebra med den nya sanden:) kul att få se bildena på dit akvarium
#26 - 16 oktober 2006 16:42
Ny dag, med spänning gick jag upp o kontrollerade akvariet, allt var perfekt.
Inga döda fiskar! :D

Nya fiskar kommer på torsdag, har varit o "beställt/bokat" ;)

Kommer nya bilder efter att jag har satt in de andra...
#27 - 17 oktober 2006 11:43
Var efter sand till stranden igår, kom hem, tvättade det noggrant och satte det i karet. Eftersom jag inte böt allt vatten så blev det vatten som var kvar i karet mycket grumlit, men det skötte filtret om. Är nöjd med resultatet :)

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=976258#
#28 - 17 oktober 2006 14:33
snyggt, bara mina yngel vuxit upp lite så blir det den varianten här med... hmmm... kanske måste ut å fixa sand nu innan snön kommer...

Annons