tummen skrev:Ja det är mitt tandardtips för att snabbstarta ett akvarium; kläm ur lite gojs från ett inkört filter, det får gärna vara så pass mycket att det blir riktigt"skitigt" ett tag innan det nya akvariets pump sugit i sig skiten, sedan kan man nästan betrakta detta "nya" akvarium som om det var gammalt och inkört....
Man behöver alltså INTE köpa dyra vattenberedningsmedel för att få igång akvarier, och inte heller i fortsättningen när man byter vatten, FÖRUTSATT att man inte har eget vatten vill säga, då KAN det vara bra att vara försiktig, eget brunnsvatten KAN innehålla mycket konstigheter, mer än man skulle kunna tro.
Kommunalt vatten håller över lag hyfsad kvalitet nuförtiden.
JojjeN skrev:Nja, men däremot kan man krama ut filtermaterialet från en gammal pump, ner i den nya.
Du kan ju liksom inte köra en pump som är för 60 liters akvarium i ett 300 liters. ;)
Coplins skrev:Heh. Jotack det går alldeles utmärkt. ;) Enligt logikens lagar kommer den ju ändå inte filtrera mer än den orkar med. Och den frågade inte hur stort akvariet var innan jag stoppade ner den. Kör naturligtvis med ett filter till då som ÄR anpassat för 300 liter.
Och de har för övrigt dragit ner på sitt sandbadande en massa.
Jag fattar inte, när man läser på det här forumet kan man tro att alla fiskar bara ska tvärdö för minsta lilla förändring eller miss. Mina fiskar bara överlever och överlever. Gudarna ska veta att de har fått utstå allt från snabba stora förändringar i vattenkvalité, till att dela kar med djur som är farliga för dem, till svängningar i vattentemperatur. Två har jag förlorat. Ena blev knipen av en signalkräfta direkt efter att hon ynglat. Den andra var jag lite skeptisk till hans hälsa redan vid inköp, så när han började se lite skruttig ut isolerade jag honom. Han dog då tyvärr men resten av fiskarna frodas. Nu har de dessutom blivit ännu grannare i färgerna vilket är kul att se. ÄR det verkligen så svårt att sköta akvarium som det påstås? ;):D[:o]
Coplins skrev:
Jag fattar inte, när man läser på det här forumet kan man tro att alla fiskar bara ska tvärdö för minsta lilla förändring eller miss. ;):D[:o]
shpend skrev:Men jag tror knappast du hade gjort det misstaget att lägga i nytt vatten och sedan nya fiskar;)
shpend skrev:Jag gjorde samma sak, fyllde upp mitt 540L och sedan orkade jag inte vänta så efter 2-3 dagar så gick jag köpte fiskarna:)
Jag lät bli att mata 1-2 dagar.