Funderar på att byta till sand istället för grus som är lite grövre.
Så nu tänkte jag kolla för och nackdelar och se lite vad ni tycker.
Har kar som är lite större än 300l.
daniel666 skrev:Funderar på att byta till sand istället för grus som är lite grövre.
Så nu tänkte jag kolla för och nackdelar och se lite vad ni tycker.
Har kar som är lite större än 300l.
Vad är problemet med engelsk sjösten, du kör ju med gjutsand...? Håller annars med om att den är fruktansvärt ful och tråkig;)Erik Åhlander skrev:Jag har använt gjutsand (eller krossade takpannor eller torv beroende på vilken fiskart jag har i) i de flesta akvarierna de senaste åren och tycker att det är ganska praktiskt och snyggt. Dessutom billigt. Ofta har jag löv och/eller torv ovanpå. Mycket växter (som verkar gilla sanden) och sällan några filter eller pumpar. Och jag dammsuger aldrig botten. Det är bara ett problem: engelsk sjösand är lika ful i trädgården som i akvariet. Och det bjuder mig emot att hälla 20 hinkar sand i soptunnan.
åheim skrev:Vad är problemet med engelsk sjösten, du kör ju med gjutsand...? Håller annars med om att den är fruktansvärt ful och tråkig;)
Wiie skrev:Den är 0,2-0,7 mm men har sandsnäckor som rör runt i sanden hela tiden. Jag slängde bara i den i karet och det gick hur bra som helst och vattnet blev klart rätt så fort.
Rooster skrev:Håller med folk här. Själv använder jag aldrig engelsk sjösten utom möjligtvis i yngelkar och dyl. där utseendet inte är så viktigt. I gbg säger du, själv har jag bla. "vanlig" fågelsand som är hyffsat billig, har bra kornstorlek och är mkt snygg. Finns tex. att köpa hos mölndals repilzoo i mölndal centrum.
Dre skrev:var i naturen hittar man exakt kornstorleken 0,2-0,7 :d
LN skrev:0,8-1,2 är en rätt bra storlek, inte för tät och inte för fin. Skaffa lite fisk som plockar i sanden, jordätare om man gillar Sydamerika, Sandlekare om man gillar Tanganyika eller någon Mbuna om man gillar Malawi. Gott om växter om man inte gillar nått av de. Då slipper du ner i sanden o böka utan karets invånare sköter det själv.
Tänker man efter lite när man skaffar sina firrar eller växter så får man det busenkelt att sköta sitt akvarium:)
Jag minns inte ens när ja gjorde en storrengöring senast.
Det viktiga är att hålla lite koll på sitt vatten dock:)
Azur skrev:Nåt jag tycker är snyggt när man har finsandbotten är att istället för att göra ett helt plant lager, så gör man vågmönster i sanden, som man ser på sandstränder. Eftersom man troligen inte har vågor i akvariet får man bättra på mönstret då och då, men det håller faktiskt rätt bra.
daniel666 skrev:Hur tror ni det är med hummrar och krabber i ett sandbottenkar?
Kjell Fohrman skrev:Humrar? - eftersom det inte existerar några sötvattenshumrar måste det vara saltvatten som du har och i saltvatten bör man ha korallsand eller liknande i akvariet.
daniel666 skrev:Det är sötvatten jag har, och det kan mycket väl vara någon typ av kräfta kanske men dom ser mer ut som hummrar och blir lite mer än dm stora. I affären jag köpt dom står det röd respektive blå hummer.
Kjell Fohrman skrev:OFF TOPIC - OK - då är det säkert kräftor och dom är i högsta grad olagliga att inneha. Lämna tillbaka dom till affären (som inte får sälja dom) och kräv pengarna tillbaka
daniel666 skrev:Och den funkade bra antar jag. Jag är sugen på färger på dels sandlådesanden och julas blästersand??
LN skrev:Priset är inte allt. Sanden ska du förhoppningsvis ha i karet under lång tid frammåt och du kommer att se den hela tiden. Satsa på den sanden du vill ha, det är mycket viktigare än att "spara" en hundring eller två. Snåla hellre in på antalet fiskar isåfall och försök att fåtill lek o på så sätt fylla karet. Det är dessutom riktigt kul att se dom små växa fram.
Eric_H skrev:Vart bor du? Jag är bortskämd med att bara ha 5 min till Rådas grustag. Köpte direkt av dom och gav runt 200 för 75 kg..
Triana skrev:är kräftor olagliga numer? har de alltid varit det?
Triana skrev:är det då en fråga om bara svenska kräftor eller utlänska också?
sorry för stjälandet av tråden, det känns bara som något som är mycket nyttigt att veta, själv skulle jag aldrig ha så stora rovskaldjur men det är som sagt bra att veta.
Pickles skrev:Triana >
Signal och svensk flodkräfta är okej enligt lag att ha i akvarium. Inga andra varianter överhuvudtaget.
Lite dubbelmoral angående smittspridningen med tanke på att signalkräftan är en skurk, but still. ^^
Kjell har klippt in hela faderullan i någon tidigare tråd nere på skaldjursforumet.