Sandbyte teknik ?

#1 - 2 februari 2004 22:08
Ska nog byta ut mitt akvariregrus till biltemas blästersand.
Hur ska man gå till väga ?

Räcker det med att man häller ut 50% av vattnet i akvariet och håvar upp allt grus, sen i med den nya sanden, lr måste man tömma HELA akvariret ?

Vad gör man med fiskarna undertiden ?
Kan de flytta tillbaka direkt efter sandbytet, lr måste man vänta tills "smoggen" har lagt sig ?
#2 - 2 februari 2004 22:14
Ta en slang och sug ut det med självtryck...
det går bra bara du inte har för grov sand...
Fiskarna sku jag låta vara kvar bara du tvättar nya sanden bra.
MVH Bernhard
#3 - 3 februari 2004 17:05
Ska jag suga ur sanden ???

Mår inte fiskarna dåligt om man häller i sanden direkt i vattnet, med fiskar och allt i vattnet ??

#4 - 3 februari 2004 17:13
tvätta sanden först i en hink.. spola med vatten och rör runt med handen i hinken.. när vattenytan i hinken är uppe vid kanten så tar du bort duschmunstycket och häller ut vattnet försiktigt ur hinken å sedan gör du samma sak tills du ser att vattnet är så igenomskinligt som möjligt..
#5 - 3 februari 2004 17:30
Okej.

Men jag jag inte tömma ur vattnet i akvariet innan jag häller i sanden ???
#6 - 3 februari 2004 19:45
Du bör nog ta ur fiskarna ur karet för att de inte ska bli så stressade... Ha dem i hinkar och byttor... Nu vet ju inte jag hur stort kar du har... men är det ett litet så kanske du kan ha fiskarna och pumpen i en stor hink...
Ta ur hälften av vattnet och byt sedan bottenmaterialet... du behöver inte ta ur allt vatten, eller rättare sagt... du bör inte ta ur allt vatten eftersom du då får en ren omstart på karet då alla bakterier försvinner. Pumpen bör du köra i en hink med vatten för att behålla bakterierna... Ju bättre lösning du har på förvaring av fiskar och pump desto bättre, eftersom du då kan vänta tills "dimman" lagt sig efter bytet... Jag tror inte fiskarna dör av att flytta in när "dimman" är kvar, däremot kan de kanske bli stressade. Fyll upp karet långsamt när du är klar, gärna under en par dar, så minskar du risken för stress...

När jag bytte bottenmaterial fick mina fiskar och pumpen bo i grannens akvarium, men alla har kanske inte så bra grannar :-)
#7 - 3 februari 2004 23:31
Jag har bytt sand så i mitt 250liters...altså jag lämnade fiskarna i å d gick bra...Men fiskarna kan ju förståss stressas lite...Ingen dog iallafall å alla verka må bra...Berätta gärna hur du har gjort och hur d har gått...
#8 - 5 februari 2004 21:34
Tog ur fiskarna, 50% av vattnet, i med grus, i med nytt vatten, i med fisk igen, proceduren tog endast en timme och ingen fisk fick sätta livet till.

Annons