sanden "fräter ut"

#1 - 5 april 2009 21:34
Har lite problem när jag fotar mitt kar, sanden har en tendens att "fräta ut" och bli alldeles vit....
Har en Sony a100 och oftast tamron 90mm macro, mest problem blir det vid översikts- och helbilder, men inte bara då. Beror väl på att kameran kompenserar för vad den uppfattar som ljusbrist, eller?
Har glömt av mycket om inställningar och sånt, inte blivit så mycket foto sista året, oftat är det auto- el bländarstyrt läge jag amvänder. Har tyvärr inte någon extern blixt.
Vad kan man göra för att undvika detta?
Det är lite irriterande eftersom jag har rockor, så det blir ju en del sand på bilderna och man vill ju kan ta lite översiktsbilder på karet....
#2 - 5 april 2009 22:03
Jag har inte kört din kamera, så jag vet inte vilka inställningsmöjligheter den har, men problemet är alltså att digitalkameror har relativt lågt dynamiskt omfång (skillnaden mellan det ljusaste och det mörkaste de kan registrera) och din kamera försöker vikta bilden så att så mycket som möjligt blir lagom exponerat - med resultat att ljusa områden (som sanden) blir överexponerade och mörka områden (som under växter) förmodligen undrexponerade.

Det går inte att lösa helt och hållet, men genom att använda lämplig fokuseringsmetod (t.ex. spot) kan du tvinga kameran att exponera för ett visst område i karet. Du kan också gå över till manuellt läge och ställa in bländare och slutartid manuellt för att få rätt delar av bilden rätt exponerade.
Över huvud taget bör du lära dig att fota i manuellt läge, det blir nästan aldrig rätt när man kör autoläge pga att kameran då väljer typiska inställningar för vanliga sorters foton - men att fota akvarier är inte vanligt.

Ytterligare en lösning som kan funka för helbilder av akvarium är att göra ett s.k. "HDR-foto", där man genom att montera ihop en serie bilder med olika exponeringar komprimerar dynamiken så den kan återges bättre. Det finns gratisprogram och guider på nätet för hur man gör.

Annons