Sandfrågor!

#1 - 5 juni 2009 08:12
När jag nu tänker dra igång mitt för tillfället tomma 220-liters med sand som bottensubstrat, undrar jag:

- Hur rengör man sand för att inte suga in den i häverten?

- Hur får man växters rötter att syresättas tillräckligt i tät sand?

- Finns det inte småkryp man kan ha i sanden som syresätter och gör den porös? Ja som våra daggmaskar gör i jorden normalt.
(har för mig att jag läst om det någonstans, men minns inte)
#2 - 5 juni 2009 08:28
Det är lättare att suga bort skräp från sand eftersom det ligger ovanpå sanden. Du behöver inte ha häverten så nära.
De kryp du tänker på är malayiska sandsnäckor.
#3 - 5 juni 2009 08:32
Det finns tillsatser att sätta på häverten, ser ut som en avlång lite hoptryckt plastflaska. Denna trycker man liksom ner i sanden som då virvlar upp i "flaskan" men ej sugs in i häverten - skiten däremot sugs upp. Den här grejen finns i de flesta zoobutiker. Man kan även använda en en vanlig petflaska, bara att såga av bottnen och sätta flaskan på slangen.

I sanden kan du ha malaysiska sandsnäckor, som gör ett formidabelt jobb som uppluckrare - har dessa själv i en del kar och de donar runt riktigt bra!
:)

Edit; ja, där hann Guy före.
#4 - 5 juni 2009 08:56
Guy Palm skrev:
Det är lättare att suga bort skräp från sand eftersom det ligger ovanpå sanden. Du behöver inte ha häverten så nära.

De kryp du tänker på är malayiska sandsnäckor.

- Tackar....hur många tror du man kan behöva i ett 220-liters på ett ungefär? Dyra?
#5 - 5 juni 2009 08:57
MaxB skrev:
Det finns tillsatser att sätta på häverten, ser ut som en avlång lite hoptryckt plastflaska. Denna trycker man liksom ner i sanden som då virvlar upp i "flaskan" men ej sugs in i häverten - skiten däremot sugs upp. Den här grejen finns i de flesta zoobutiker. Man kan även använda en en vanlig petflaska, bara att såga av bottnen och sätta flaskan på slangen.

I sanden kan du ha malaysiska sandsnäckor, som gör ett formidabelt jobb som uppluckrare - har dessa själv i en del kar och de donar runt riktigt bra!

:)

Edit; ja, där hann Guy före.

- Ja en sådan plattad tub har jag faktiskt. Visste aldrig riktigt vad den gjorde för nytta : )
#6 - 5 juni 2009 09:08
perfetto skrev:
- Tackar....hur många tror du man kan behöva i ett 220-liters på ett ungefär? Dyra?

Eftersom de förökar sig snabbt /föder levande ungar ) så behöver du inte så många. Vet inte riktigt vad de kostar, men enklast är nog att hitta någon annons.
#7 - 5 juni 2009 10:40
Nu har jag varit o inhandlat 50 kg blästersand på Jula för 98 kronor.
#8 - 5 juni 2009 10:51
Sandsnäckor får man ofta med nyköpta akvarieväxter. Går i princip inte att klara sig från den dj... skiten:p. Bli av med dom är däremot inte lika lätt. Kan inte säga att jag märkt nån nytta med snäcker i vilket fall. Däremot retat mig på eländet som förfular akvariet när dom blir många. Vad gäller syresättning av bottensubstratet så är det växternas rötter som sköter detta. Inte tvärtom, att växterna behöver syre till rötterna.
#9 - 5 juni 2009 11:26
Sleaper skrev:
Sandsnäckor får man ofta med nyköpta akvarieväxter. Går i princip inte att klara sig från den dj... skiten:p. Bli av med dom är däremot inte lika lätt. Kan inte säga att jag märkt nån nytta med snäcker i vilket fall. Däremot retat mig på eländet som förfular akvariet när dom blir många. Vad gäller syresättning av bottensubstratet så är det växternas rötter som sköter detta. Inte tvärtom, att växterna behöver syre till rötterna.

- Snäckor har jag fått med ett antal vid växtköp ja.......men är det alltså sandsnäckor då?

De jag haft har suttit överallt på inredning och glas, men nere i gruset brukar de inte vara.
#10 - 5 juni 2009 11:46
Här hittar du bilder på flera olika snäckor. De som du har fått med växterna är inte rätt sort.
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1511339&fKeyword=&p=60
#11 - 5 juni 2009 12:02
Guy Palm skrev:
Här hittar du bilder på flera olika snäckor. De som du har fått med växterna är inte rätt sort.

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1511339&fKeyword=&p=60

- Näpp, stämmer. Sandsnäckor har jag inte fått med växter hem, helt klart.
#12 - 12 juni 2009 09:22
Stjäl din tråd lite.. Jag undrar hur mycket sand man behöver till ett 250L kar samt ett 50L? :)

Annons