Sandlåda till Corydoras?

#1 - 5 juni 2010 16:13
Har just läst lite i boken "Min Pansarmal" och fått lite funderingar.
På ett ställe skrev han nåt med att man skulle placera 2-3 glasbitar ca 8cm höga som man silikonar fast i botten på karet, bakom dessa har man vanligt grus och växter och framför sand för pansarmalarna.
Men jag fattade verkligen inte. Vaddå 2-3 8 cm glasbitar? Som mur då eller?

Sen så fick jag en tanke. Jag är inte intresserad av att ha sand som bottenmaterial i karen, men hur stor ytan skulle de behöva?
Skulle man tex kunna ta en lite djupare plasttallrik, fylla med sand och sedan på lämpligt ställe sätta ner i gruset i akvariet? Så att grus/sanden täcker så man inte ser själva plasten men så det blir som en sandbunker i karet.
Skulle det kunna funka? Tror man skulle kunna göra ganska snygga layouter.
Eller gör det ingen skillnad om majoriteten av bottermaterialet ändå är grus?
#2 - 5 juni 2010 16:28
i mitt stora kar hade jag satt i 2 större plastbyttor(modell glass) med sand i och byggt på med stenar runtom. Blev kanonbra riktigt snyggt mot resten av svarta gruset och metallisarna var ofta i sandlådorna så visst kan du det:)
#3 - 5 juni 2010 17:14
Då får jag ta en tripp till bauhaus och köpa sandlådesand då...
Och sen blir det till att möblera om i akvariet :d
#4 - 5 juni 2010 19:50
Jag tänkte göra en sandlåda av en prydnadskruka som jag har i mitt 120 liters kar. Får låna några deciliter sand från pappas kar.
#5 - 5 juni 2010 21:23
Alltså pansarmalars hela existens går ut på att böka i botten och då tycker jag inte en bytta med sand är tillfredsställande utan största delen av botten bör vara fin sand! Vill man nu absolut inte ha sand i sitt akvarie är det kanske bättre att ha andra fiskar;)
#6 - 5 juni 2010 21:43
nu hade jag som jag skrev tidigare 2 större byttor ca 30x30cm dvs 30x60 cm vilket blir tämligen stor yta, sen bökade de i mitt svarta grus åxo som var utan vassa kanter så beror ju på hur övrigt material är;)
#7 - 6 juni 2010 09:04
Har också svart grus utan vassa kanter i det ena karet där det finns corydoras.
I det andra är det också ett mindre grus som inte är vasst och de bökar hejvilt i båda karen.
Vet inte hur stora sandlådorna kommer bli, det beror på vad jag kan få tag på för "lådor" och hur jag kan få till det i karen.

Annons