Sandstorm eller infusorier?

#1 - 17 augusti 2006 14:57
Startade just ett nytt akvarium på 480 l med rådasand 0,33 mm som bottenmaterial. Vattnet var först helt klart, men har nu blivit grumligt. Dimman kom ungefär i samband med att jag skaffat ett gäng pansarmalar som röjer runt i bottenmaterialet, så min första tanke var att det var sand som virvlar runt. Började genast ångra min idé med rådasanden (fast malarna verkar störtgilla den). Ringde sedan en butik där de menar att man måste rengöra sanden VÄLDIGT noga innan man startar upp- annars blir det grumligt. Jag sköljde bara igenom en gång innan jag fyllde på med vatten. Fast jag tycker mig ha läst att rådasand egentligen inte behöver så mycket rengöring innan...... är det fel eller? Kom sedan på att jag läst något om infusorier och funderar också på om det kan vara sådana jag har fått.

Min frågor är: 1. Vad tror ni är det mest troliga? 2. Har någon erfarenhet av råda 0,33 och kan berätta om det blir så utan noggrann rengöring? 3. Hur kan man skilja infusorier från andra partiklar i vattnet? 4. Vad ska jag göra åt problemet?

Tack på förhand
/ Maria
#2 - 17 augusti 2006 15:33
Ni tycker kanske att jag borde söka, men det har jag gjort och kan fortfarande inte avgöra vad det är........
#3 - 17 augusti 2006 15:35
Det kan vara damm, det kan vara infusorier. Omöjligt att avgöra. Är det damm kommer dina filter att avlägsna det på ett par dagar.
#4 - 17 augusti 2006 16:29
[quote=Azur]Det kan vara damm, det kan vara infusorier. Omöjligt att avgöra. Är det damm kommer dina filter att avlägsna det på ett par dagar.[/quote]

Är du säker på att sanddamm avlägsnas via filtret? På butiken sa de att det inte gör det och att det bara var att starta om. Men alla som skaffar rådasand 0,33 mm tvättar det väl inte jättenoga, eller gör de det?

Nyss såg jag något på rutan som satt fast och liksom fladdrade i strömmen (vitt) och bredvid något som såg ut som ett litet, litet avlångt kryp som kröp över rutan. Kan man se infusorier med blotta ögat?
Bilagor:
#5 - 17 augusti 2006 16:41
Jadå, stendamm försvinner efter ett par dagar (om det är damm). När bakterierna börjar växa på olika ytor (inklusive dammkornen) blir de klibbiga, och dammet fastnar. Brukar ta en vecka cirka.

De små krypen är diverse små maskar och kräftdjur, och finns i alla akvarier som har växter. Inget att oroa sig över; snarare är det ett friskhetstecken att de finns & lever.

Infusorier går inte riktigt att se med blotta ögat, men ser ut som fina dammkorn (de är runt 0.1-0.2mm, dvs på gränsen till ögats upplösningsförmåga) snarare än bara som en dimma eller som om man hällt mjölk i akvariet.
#6 - 17 augusti 2006 16:46
[quote=Azur]Jadå, stendamm försvinner efter ett par dagar (om det är damm). När bakterierna börjar växa på olika ytor (inklusive dammkornen) blir de klibbiga, och dammet fastnar. Brukar ta en vecka cirka.

Infusorier går inte riktigt att se med blotta ögat, men ser ut som fina dammkorn (de är runt 0.1-0.2mm, dvs på gränsen till ögats upplösningsförmåga) snarare än bara som en dimma eller som om man hällt mjölk i akvariet.[/quote]

Tack för hjälpen Azur! Tror att det kan vara infusorier för det blir bara värre och värre och ser något bättre ut efter den nattliga nedsläckningen. Ska prova ett tips jag läste i en annan tråd: inte mata på några dagar, inte byta vatten på ett tag och mörklägga ca 4 dygn. Låter det bra?
#7 - 17 augusti 2006 16:58
Japp.
#8 - 17 augusti 2006 17:03
Tack :)
#9 - 17 augusti 2006 20:34
Återkom gärna och berätta hur det går *nyfiken*
#10 - 18 augusti 2006 08:24
[quote=billo]Återkom gärna och berätta hur det går *nyfiken*[/quote]

Javisst, ge mig en vecka så ska jag rapportera utfallet :)
#11 - 18 augusti 2006 11:20
insuforier kan vara svåra att få bort jag prövade allt möjligt utan resultat det kom bara tillbaka hela tiden .Tills jag bytte allt vatten så att det inte fanns några spår kvar som kunde föröka sig jag tog en slang in i karet och en ut. Och så tappade jag samtidigt som jag fyllde tills det blev helt kristallklart efter det har dom aldrig kommit tillbaka och fiskarna verkade inte ha ont av det stora vattenbytet jag använde vattenberedningsmedel när jag var klar.
#12 - 20 augusti 2006 09:41
[quote=teletubis]insuforier kan vara svåra att få bort jag prövade allt möjligt utan resultat det kom bara tillbaka hela tiden .Tills jag bytte allt vatten så att det inte fanns några spår kvar som kunde föröka sig jag tog en slang in i karet och en ut. Och så tappade jag samtidigt som jag fyllde tills det blev helt kristallklart efter det har dom aldrig kommit tillbaka och fiskarna verkade inte ha ont av det stora vattenbytet jag använde vattenberedningsmedel när jag var klar.[/quote]

Ok.... det är kanske inte så lätt som man hoppas. Men jag testar väl det jag blivit rekommenderad och om det inte funkar kan jag ju prova din metod istället. Just nu ser det ut som att jag har hällt några liter mjölk i vattnet, men jag har ju inte mörklagt det än så hoppet finns kvar.
#13 - 20 augusti 2006 10:13
Infusorier lever bara så länge de har näring till det, oftast får de den näringen genom övermatning, det ger sig bara du matar mindre. Ibland kan det hända att infusorierna får sin näring från en okänd källa, Det kan vara en annan familjemedlem som matar extra. En gång undrade jag varför mina skalarer var så tjocka, det visade sig att råttorna i buren som stod ovanför akvariet då och då lyckades tappa mat rakt ner i akvariet, hade jag inte haft ett semicentralt filtersystem hade jag inte kunnat se in i vattnet på grund av infusorier.
#14 - 20 augusti 2006 11:10
[quote=Erik...]Infusorier lever bara så länge de har näring till det, oftast får de den näringen genom övermatning, det ger sig bara du matar mindre. Ibland kan det hända att infusorierna får sin näring från en okänd källa, Det kan vara en annan familjemedlem som matar extra. En gång undrade jag varför mina skalarer var så tjocka, det visade sig att råttorna i buren som stod ovanför akvariet då och då lyckades tappa mat rakt ner i akvariet, hade jag inte haft ett semicentralt filtersystem hade jag inte kunnat se in i vattnet på grund av infusorier.[/quote]

Ja, det där med matning är tydligen inte alltid så lätt. Jag tycker att jag håller mig till anvisningarna om att mata bara två minuter varje dag (tar exakt tid med klockan). Däremot är matningen av pansarmalarna lite mer komplicerad eftersom de har svårt att få tag i maten före de andra och jag vet heller inte hur mycket de bör få. Mitt förra akvarium visade tecken på övermatning (hinna på ytan, snabb tillväxt av sniglar), men där var verkligen väldigt få fiskar och jag matade bara två minuter dagligen. Kanske berodde problemen där på att jag hade ett för litet filter och för svag pump (det blev för strömt annars). I detta är filtret definitv tillräckligt, men däremot stod akvariet endast ett dygn med växter innan jag hade i fiskar (väldigt få till en början- fyra st i 480 l) och Nitrivec. Kanske började infusorierna växa pga detta? Har också använt PMDD i rekommenderad dosering. Kan man köpa något extramaterial till sitt ytterfilter som kan hjälpa?
#15 - 24 augusti 2006 14:30
Dags för avtäckning- vad ska jag tänka på den närmsta tiden?

Ok, i kväll är det dags för avtäckning av akvariet (lite nervös- gillar inte att inte ha uppsyn över dem). Ska jag tänka på något särskilt nu efteråt så att jag inte får tillbaka eländet (om de nu inte är kvar, vill säga)? Mata mindre än vanligt? Ha lyset tänt färre timmar per dag? Låta det gå längre tid mellan vattenbytena?

/ Maria
#16 - 24 augusti 2006 16:37
Har nu täckt av akvariet. Det ser betydligt bättre ut, men är fortfarande lite lite grumligt. Ingen som har något förslag på hur man bäst sköter om akvariet de närmsta dagarna, för att minska risken för att eländet kommer tillbaka?
#17 - 28 augusti 2006 06:56
Billo: För upplysnings skull så är mitt akvarium nu klart och det verkar ha varit infusorier som ställde till det för mig. Matar lite mindre än vanligt och tar det lugnt med växtnäringen ett tag. Den föreslagna kuren verkar ha hjälpt och jag kan därför rekommendera den. Hoppas bara att det inte kommer tillbaka.

/Maria
#18 - 28 augusti 2006 11:00
[QUOTE=Björken]Är du säker på att sanddamm avlägsnas via filtret? På butiken sa de att det inte gör det och att det bara var att starta om. Men alla som skaffar rådasand 0,33 mm tvättar det väl inte jättenoga, eller gör de det?[/QUOTE]

Jo jag gjorde det. Och det behövdes verkligen för det var en massa damm. Fast jag tror faktiskt att filtret kommer att avlägsna det.
#19 - 28 augusti 2006 11:26
[quote=batski]Jo jag gjorde det. Och det behövdes verkligen för det var en massa damm. Fast jag tror faktiskt att filtret kommer att avlägsna det.[/quote]

Fast det var inte damm, utan infusorier....... De är borta nu :)
#20 - 28 augusti 2006 11:29
Vad bra :)
#21 - 31 augusti 2006 14:41
Jaha, det var tydligen för mycket att hoppas på att infusorierna skulle vara borta för alltid. Nu börjar dimman tillta igen :( . Vad beror det på att infusorier förökar sig på detta vis i vissa akvarier och andra inte? Jag övermatar INTE, och hade aldrig några problem med infusorier i mitt förra akvarium. För att bli av med dem är det kanske väsentligt att veta varför de finns just i mitt akvarium.......
#22 - 1 september 2006 10:24
Fick lite ny information från en kille i butiken där jag handlar, och jag tänkte det kunde vara bra att sprida den. Han säger att infusorier är ett tecken på att bakteriekulturen i akvariet inte är tillräcklig och att det brukar rätta till sig av sig självt på sikt. Han rekommenderade fortsatt tillsats av bakteriekultur, och tålamod. Om detta stämmer skulle infusorier inte vara något att oroa sig för, eftersom de försvinner med tiden, men däremot ett varningstecken och en hint om att akvariet ännu inte är i balans.
#23 - 1 september 2006 10:30
Låter rimligt. Infusorier brukar försvinna med tiden.
#24 - 1 september 2006 10:39
[quote=batski]Låter rimligt. Infusorier brukar försvinna med tiden.[/quote]

:p (nöjd)

Annons