Startade just ett nytt akvarium på 480 l med rådasand 0,33 mm som bottenmaterial. Vattnet var först helt klart, men har nu blivit grumligt. Dimman kom ungefär i samband med att jag skaffat ett gäng pansarmalar som röjer runt i bottenmaterialet, så min första tanke var att det var sand som virvlar runt. Började genast ångra min idé med rådasanden (fast malarna verkar störtgilla den). Ringde sedan en butik där de menar att man måste rengöra sanden VÄLDIGT noga innan man startar upp- annars blir det grumligt. Jag sköljde bara igenom en gång innan jag fyllde på med vatten. Fast jag tycker mig ha läst att rådasand egentligen inte behöver så mycket rengöring innan...... är det fel eller? Kom sedan på att jag läst något om infusorier och funderar också på om det kan vara sådana jag har fått.
Min frågor är: 1. Vad tror ni är det mest troliga? 2. Har någon erfarenhet av råda 0,33 och kan berätta om det blir så utan noggrann rengöring? 3. Hur kan man skilja infusorier från andra partiklar i vattnet? 4. Vad ska jag göra åt problemet?
Tack på förhand
/ Maria