Sandstrand till mina Corydoras

#1 - 9 juni 2007 07:41
Hej!

Är nybörjare inom akvaristiken, men har förstått att jag borde inreda en liten sandstrand till mina Corydoras. De verkar trivas bra, har haft dem i ett par månader nu, men sand skulle få dem att må ännu bättre. Hur skaffar jag smartast sand? Vilken sort? Hur tvättar jag den? MYCKET tacksam för tips.
#2 - 9 juni 2007 08:53
Har du grus i nu? Eller vad?

Min första burk inredde jag med fin sand ovanpå engelsk sjösten i ett hörn - men det höll bara ett par månader, sen hade den fina sanden försvunnit under sjöstenen... så ska du ha en del med sand ska du nog ha det hela vägen ner till botten och inte uppepå som jag gjorde. Sanden köper du i zooaffären eller Biltemas blästersand (fast om du bara ska ha lite så är det lite jobbigt att ha en hel säck med sand). Tvättar gör jag genom att hälla sanden i en vanlig (ren) hink, ungefär en tredjedel, ställa den under badrumskranen och röra om med ett kvastskaft. Allt löst flyter upp till ytan och rinner ut över kanten på hinken. Man måste hålla på ett tag... lycka till!
#3 - 9 juni 2007 09:45
annars kan man lägga sanden i ett keramik fat och sen ner i gruset, fast om det blir snyggt vet jag inte..
#4 - 9 juni 2007 11:22
Jag tror andå dom førstør deras kænslosprøt. Dom simmar ju i hela akvariet o sæker føda...
#5 - 9 juni 2007 12:07
Jag tror ärligt talat inte på att det är gruset som förstör deras muntentakler. Jag har corydoras som gått minst ett år dels i ett akvarium med keramikgrus och dels i ett akvarium med kalk-kross och krossade snäckskal (vassare blir det inte!) och ingen av dem har förlorat muntentakler.

Jag vet dock inte varför tentaklerna skulle försvinna. Kanske höga bakteriehalter, kanske olämpligt foder, kanske aggressiva andra fiskar i karet... Vet inte. Men jag betvivlar starkt att bara gruset i sig har nåt med saken att göra.
#6 - 9 juni 2007 12:17
Azur skrev:
Jag tror ärligt talat inte på att det är gruset som förstör deras muntentakler. Jag har corydoras som gått minst ett år dels i ett akvarium med keramikgrus och dels i ett akvarium med kalk-kross och krossade snäckskal (vassare blir det inte!) och ingen av dem har förlorat muntentakler.

Jag vet dock inte varför tentaklerna skulle försvinna. Kanske höga bakteriehalter, kanske olämpligt foder, kanske aggressiva andra fiskar i karet... Vet inte. Men jag betvivlar starkt att bara gruset i sig har nåt med saken att göra.

Intresant... Mina corydoras hade vældigt korta tentakler då jag køpte dom och nu har dom blivit mycket længre. I butiken gick dom i akvarier med grusbotten...
Men det kanske ær så om dom trivs och får bra mat och man har bra vattenværden, då har gruset ingen større betydning...
#7 - 9 juni 2007 12:24
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Min uppfattning om varför skäggtömmarna slits ner i ett akvarium med stora sandkorn är det som du nämner Azur, att det samlas mer bakterier i botten på ett akvarium med grovt grus än i ett akvarium med fin sand. Mina corysar började inte växa ordentligt förrän de fick fin sand i botten. Kanske för att det är lättare att hålla rent en sådan botten? Skiten syns lättare? Det är min teori som jag tror stenhårt på :p.

Jag skulle precis som Mamma Mia säger haft den fina sanden ända nerifrån botten, förmodligen skulle jag bytt ut all sanden mot finkornig [:o][/COLOR][/FONT].
#8 - 9 juni 2007 18:10
jag körde med engelsk skösten förr men nu biltemas blästersand deras "spröt" är mycket längre o finare nu.

samt kul o se hur dom plöjjer sig fram med halva huvet i sanden o letar frenetiskt mat otroligt roliga fiskar
#9 - 9 juni 2007 19:29
mayday skrev:
jag körde med engelsk skösten förr men nu biltemas blästersand deras "spröt" är mycket längre o finare nu.

samt kul o se hur dom plöjjer sig fram med halva huvet i sanden o letar frenetiskt mat otroligt roliga fiskar

Japp, det ær några roliga firrar;)
#10 - 10 juni 2007 05:53
Tack.

Tar till mig kloka tankar här, och säger som ni andra: Trevliga fiskar, kul att titta på och de ger liv åt akvariet!
#11 - 11 juni 2007 06:15
Jo, jag har grus nu. Men har du enbart sand i ditt akvarium nu? Hur fungerar det när man städar botten?

=Mamma Mia;976688]Har du grus i nu? Eller vad?

Min första burk inredde jag med fin sand ovanpå engelsk sjösten i ett hörn - men det höll bara ett par månader, sen hade den fina sanden försvunnit under sjöstenen... så ska du ha en del med sand ska du nog ha det hela vägen ner till botten och inte uppepå som jag gjorde. Sanden köper du i zooaffären eller Biltemas blästersand (fast om du bara ska ha lite så är det lite jobbigt att ha en hel säck med sand). Tvättar gör jag genom att hälla sanden i en vanlig (ren) hink, ungefär en tredjedel, ställa den under badrumskranen och röra om med ett kvastskaft. Allt löst flyter upp till ytan och rinner ut över kanten på hinken. Man måste hålla på ett tag... lycka till![/quote]
#12 - 11 juni 2007 08:27
Nix jag har engelsk sjösten av lilla storleken - runda fina utan vassa kanter :) Någon dag när jag känner mig inspirerad ska jag fixa till en sandhörna igen...
#13 - 11 juni 2007 08:45
Okej. Tack för hjälpen. Ska fundera på det där med sandstrand... Tycker grus är ganska lätt att hålla rent, och har inte lust att byta hela botten. Men en liten sandhörna kunde vara fint. Återkommer om jag kommer på något smart.
#14 - 11 juni 2007 11:04
Sand ær væl egetligen lættare att hålla rent eftersom skiten læger sig ovaspå det.
#15 - 11 juni 2007 11:11
Jaha, det kanske det är. Jag är nybörjare, som sagt. Hur gör du när du städar? Använder du slamhävert?

Kjaer skrev:
Sand ær væl egetligen lættare att hålla rent eftersom skiten læger sig ovaspå det.
#16 - 11 juni 2007 11:18
Jag anvænder slamhævert, men har så bra cirkulation att det næstan aldrig ær nødvændigt.
#17 - 25 juni 2007 08:29
Hej hopp!
Visst kan du ha en sandstrand i ditt kar även om du har grus! Det har ju jag ;)

Började med att gräva upp ett hörn (dvs bort med gruset ända ner i botten) o sen fyllde jag det med sand..
ska tillägga att jag satte svart skiffersten (är det så de heter, de svarta platta?) som mur mellan sanden o gruset..
Funkar jättebra, har haft det så i flera månader nu utan att det har blandat upp sej med gruset eller tvärtom.. Mina corysar ligger ofta där o njuter :cool:

Ska ta steget fullt ut till sand nån gång senare.. är fortfarande lite skeptiskt till sand, hade det i ett annat kar men det slammade igen fortare än kvickt.. cyanoskräp ni vet.. [xx(]

Men det är otroligt snyggt!

Annons