Sänka PH

#1 - 9 april 2010 16:39
Hej!

Vet att det finns massa frågor om detta redan, men svaren jag fått därifrån känns lite väl avancerade för min del. CO2-utrustning osv...

Har iaf upptäckt att jag har lite väl högt PH i mitt kranvatten ca.7.5 - 8. Min plan är att ha dvärgciklider i karet som är på 60L, tyvärr gick mina två fjärilar bort nyligen, vilket jag får skylla på min egen okunskap. Synd!

Men men, vill sänka PH:t iaf och undrar hur jag gör detta på lättaste sätt?
Byter vatten ca 30% med 1,5 veckas mellanrum.

Hjälp uppskattas mycket!
#2 - 9 april 2010 17:04
Finns tyvärr inget riktigt alternativ till CO2 när det gäller att styra pH. Men jag tycker inte du behöver bry dig så mycket om ditt pH, 7,5-8 duger ju bra.
Bilagor:
#3 - 9 april 2010 18:30
Aha okej, men gör det inte att firrar som rekommenderas att ha i lägre PH blir mer känsliga för vita-prick-sjuka osv?? (fjärilscikliderna som dog, drabbades av detta..)
#4 - 9 april 2010 18:31
har jag inte helt fel för mig så sänker rötter ph;t:)jo förresten vad jag läst så är det så, rötter hjälper till med det,pröva-har du ancistrusar så behöver de rötter åxo
#5 - 9 april 2010 18:35
Kör på alkottar de sänker pH:t ordentligt. Men passa på att plocka snart innan träden börjar sätta löv. Börja med 30 kottar och låt det gå ett par dagar,kolla sedan pH:t, behövs det sänkas ytterligare tillsätt mer.
#6 - 9 april 2010 19:32
Ingen större mening att labba med pH genom rötter eller alkottar eller liknande åtgärder. Effekterna blir svåra att kontrollera och väldigt olika. Jag har t.ex. aldrig sett någon sänkning av pH genom användande av rötter. Torv fungerar tillfälligt men vid vattenbyte är effekten borta osv.
Vitaprick eller Costia har inget med pH att göra vad jag vet, däremot vattenkvaliten i övrigt, rätt temp mm.
#7 - 9 april 2010 21:32
Tackar för svaren.

Kör nog på dina tips Sleaper. Känns som att om man ska hålla på att laborera med pH som åker upp och ner är detta nog ännu värre, bara spontan känsla.. Verkar på tok för meckigt med alkottar osv.. Kör nog på att vänta och se hur grabbarna som är kvar klarar sig.

Såg att du bor i Majorna GBG, vilket även jag gör, antar att du har egna akvarium och inte haft nåt problem med det kommunala vattnet?
#8 - 9 april 2010 21:40
Det finns torvpellets att köpa på akvariebutiker som sänker pHt rejält. De kan läggas i filtermassan och räcker länge.
#9 - 10 april 2010 06:47
RRR skrev:
Tackar för svaren.

Kör nog på dina tips Sleaper. Känns som att om man ska hålla på att laborera med pH som åker upp och ner är detta nog ännu värre, bara spontan känsla.. Verkar på tok för meckigt med alkottar osv.. Kör nog på att vänta och se hur grabbarna som är kvar klarar sig.

Såg att du bor i Majorna GBG, vilket även jag gör, antar att du har egna akvarium och inte haft nåt problem med det kommunala vattnet?

Nop! Inga problem med det kommunala vattnet och använder inget vattenberedningspreparat. När det gäller pH så finns det ju flera parametrar som styr. Vattnet i kranen KH osv, ev. kalkhaltigt material i inredningen, men det som kan dra upp pH rejält är kraftig belysning och skapligt med växter. Jag har förr själv testat med torv, jonbytare mm. men det enda som funkar i längden för att kontrollera pH är en bra CO2-anläggning. Men det är för växternas skull. Fiskarna trivs ju bra i pH7-8.
#10 - 10 april 2010 07:45
Sleaper skrev:
Nop! Inga problem med det kommunala vattnet och använder inget vattenberedningspreparat. När det gäller pH så finns det ju flera parametrar som styr. Vattnet i kranen KH osv, ev. kalkhaltigt material i inredningen, men det som kan dra upp pH rejält är kraftig belysning och skapligt med växter. Jag har förr själv testat med torv, jonbytare mm. men det enda som funkar i längden för att kontrollera pH är en bra CO2-anläggning. Men det är för växternas skull. Fiskarna trivs ju bra i pH7-8.

Okej kanon! Kör på som vanligt då och får eventuellt kolla över om det behövs fixas nåt i ett senare skede. Får bli en ordentlig CO2-anläggning när jag införskaffar mig ett större akvarium.

Tackar så mycket för hjälpen. Gött att man kan få lite bra svar så här fort.

Annons