Sänka pH?

#1 - 2 april 2008 13:28
halli hallå!

jag skulle vilja sänka pH:t i mitt 240L SA kar, pga fjärilsciklider osv,
Jag har en Fluval 405 som vispar runt vattnet, och i den finns där ju olika fack som man kan stoppa lite smått o gott i, och just nu är där (nedifrån)

1.tomt,
2. ngn sorts vita cylindrar med hål i, glömt vad de heter:p
3. Aktivtorvgranulat JBL tormec,
4. samma som 3an.

Torven har jag precis lagt dit sj och ligger i mammas gamla nylonstrumpor (givetvis tvättade med varmt vatten innan:p).

Denna torven skall enligt förpackning sänka pH, KH och GH

Jag tog med mitt akvarievatten till skolan (går naturvetenskapligt program) och kollade pH:t på mitt akvarievatten, och det låg på ca 7,5.
därefter testade jag kranvattnets pH och konstaterade att det också låg på ca7,5. (vi har mkt kalkrikt vatten där vi bor)

inte så konstigt kanske eftersom karet är relativt nystartat.

Så min fråga är typ:
Är det troligt pH-värdet i mitt kar kommer sjunka till pH 6 med tiden?
Måste jag ta till andra metoder?
Hur gör jag med vattenbyte för att slippa "pH-chock"?

Mkt tacksam för svar!
#2 - 2 april 2008 17:30
kom igen! vad sega ni är:P
#3 - 2 april 2008 18:16
Jag tror bara att många är lite trötta att svara på samma frågor hela tiden - det finns gott om trådar här om att sänka pH och nyttan/onyttan med det. Sök på sänka pH med sökfunktionen för forumet - jag fick 500 träffar.... :)

MVH Lasse
#4 - 2 april 2008 18:48
Lasse skrev:
Jag tror bara att många är lite trötta att svara på samma frågor hela tiden - det finns gott om trådar här om att sänka pH och nyttan/onyttan med det. Sök på sänka pH med sökfunktionen för forumet - jag fick 500 träffar.... :)

MVH Lasse

hehe o jag orkade väll inte läsa igenom dem^^

jaja får väll glo lite då:p, men detta är mitt specefika fall iallafall.
#5 - 2 april 2008 21:42
När du har läst på lite i de andra trådarna och börjat mixtra lite så kan jag ge dig ett gott råd på vägen.

Om du ska sänka ditt pH från 7,5 till 6,0 så låt det ta tid!

Försöka att sänka ditt pH med 0,5/månad ungefär och se till att din sänkning är permanent och stabil!

Att vräka i en massa pH sänkande material eller vätskor för att dagen efter mäta upp 6,0 innebär inte att du har 6,0 efter ytterligare en vecka.
#6 - 3 april 2008 09:30
är ditt kH och tillräckligt för att kunna ta ett pH prov... Risk finns att kolsyra sticker iväg under transporten..

Så ordentligt flaska och toppfylld !

pH skall om möjligt mätas på plats med elektrod om det skall bli korrekt..

Annons