Sänka T5-rör i Akvastabil Effect Light?

#1 - 24 oktober 2011 20:31
Ja, som rubriken antyder, någon som lyckats få T5-lysrören längre ut från locket i Akvastabil effect light ramp? Rören sitter längst in i reflektorn vilket gör att det blir ett smalt men kraftfullt ljusfält.
Och det underliga fenomenet inträffar att fisk som simmar mot framrutan högst upp, simmar i skugga.

Tricket verkar ligga i att få ut rörinfästningen, kanske med en distans eller liknande.

Tacksam för input.
#2 - 26 oktober 2011 20:28
Jag skulle prova med distanser och längre skruv om det går eventuelt om man kan justera reflektorn !?
#3 - 27 oktober 2011 06:33
Jag gjorde det enkelt för mig, beställde en till armatur.
530:an tar 3 rör. Det kommer bralla på ganska bra med 240 W totalt. Jag får försöka göra en deal med elbolaget.:)
#4 - 9 november 2011 08:08
3:e röret på plats. Blev helt värdelöst. Väggen bakom lös upp blå av alla filterkuber och bakgrunden blev kritvit. Men grundproblemet kvarstår att det är ett mörkt fält framtill. Tyvärr har Akvastabil fasta positioner för armaturen, så skulle jag flytta fram de tre lysrören skulle det endast bli en 1 dm glipa att serva akvariet i.

Slutsatsen får tyvärr bli att även om Akvastabil är fina akvarier så är deras ramper S-K-I-T.
(sorry för franskan)

Här ser man skuggan framtill. 3:e röret ej monterat än på bilden.
[ATTACH=CONFIG]49049[/ATTACH]

Annons