Sänker kolsten KH?

#1 - 20 juni 2010 16:25
Hej!

Jag är lite brydd:confused: på mina KH-värden.
Vi har egen brunn där PH ligger på 8,5 och KH på 7. Har just testat KH i Diskus, Apisto och i mitt nystartade Malawikar. I Diskus och Apistokaret ligger KH som ovan men hos malawisarna ligger KH ena gången på 4 och andra gången på 5 (måste dubbelkolla).

Jag har inrett Malawikaret med kolsten, kan det vara den som sänker KH?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 juni 2010 16:26
Knappast
#3 - 20 juni 2010 16:33
Jag tänkte väl det jag också, men vad kan förklaringen vara tro? Har aldrig haft så lågt KH, det hade önskats åt diskusarna i stället.
#4 - 20 juni 2010 16:58
Vad har du tillsatt vattnet?
#5 - 20 juni 2010 17:02
Bara bakteriekultur Easy- life:s Easystart.
#6 - 20 juni 2010 20:42
Är testerna okej?
#7 - 21 juni 2010 06:30
Ja, det tar jag för givet (Seras dropptest).
#8 - 21 juni 2010 06:33
Ingen som kan klura ut vad det kan bero på?
#9 - 21 juni 2010 06:48
Vad jag minns just nu är det inte så mycket som kan trycka ner KH.

Mycket kraftig tillväxt av växterna eller mycket hård biologisk belastning kan tillfälligt sänka KH eftersom växterna och bakterierna använder bikarbonat, medan stark syra är enda sättet att permanent sänka KH.

Om inte det är problemet är problemet antingen att testet är dåligt, att du gjort nåt fel vid mätningen, eller att det finns nån kemikalie (t.ex. salt) i vattnet som förgiftar reaktionskemikalierna i ditt dropptest och gör att de visar fel.

Om pH inte ändrat sig rör det sig om mätfel.
#10 - 21 juni 2010 07:36
Azur skrev:
Vad jag minns just nu är det inte så mycket som kan trycka ner KH.

Mycket kraftig tillväxt av växterna eller mycket hård biologisk belastning kan tillfälligt sänka KH eftersom växterna och bakterierna använder bikarbonat, medan stark syra är enda sättet att permanent sänka KH.

Om inte det är problemet är problemet antingen att testet är dåligt, att du gjort nåt fel vid mätningen, eller att det finns nån kemikalie (t.ex. salt) i vattnet som förgiftar reaktionskemikalierna i ditt dropptest och gör att de visar fel.

Om pH inte ändrat sig rör det sig om mätfel.

Har bara två anubis, sex mindre malawisar som just nu matas sparsamt och inget salt tillsatt.
Det enda som är nytt och som jag aldrig använt i mina andra kar är Easystart, har använt Bio Nitriveck förrut.

Har just testat igen och jag gör inget fel *ler* KH= 5 och PH ligger som förrut. Skumt är det i alla fall.
#11 - 21 juni 2010 07:57
Glömde: blästersand från Swedol.

Annons