har läst på diversa ställen att , om du är utomlans o surfar på trådlöst , så kan du få ernome räkningar , stämmar det , har funderingar på att ta datoren med på semester , eller skal jag surfa på hotellets fasta linja
//janne
janne dansk skrev:har läst på diversa ställen att , om du är utomlans o surfar på trådlöst , så kan du få ernome räkningar , stämmar det , har funderingar på att ta datoren med på semester , eller skal jag surfa på hotellets fasta linja
//janne
erikthur skrev:Hittar man ett öppet trådlöst nätverk att parasitera på blir det väl gratis...
Surfar man med ett svenskt trådlöst modem blir det väl konkurs närmast...
sehkn0 skrev:Att parasitera på andras trådlösa nät klassas i sverige som hemfridsbrott och är inget jag skulle rekommendera.
64an skrev:Knappast ens troligt.
Så länge du inte försöker ta dej in på de andra datorerna så är det faktiskt inte olagligt, endast då du försöker att ta dej in på andra datorer då är det olagligt.
Det är faktiskt inte alla som sätter något lösen på sina trålösa nätverk, och då är det faktiskt helt okej att surfa på de.........
64an skrev:Knappast ens troligt.
Så länge du inte försöker ta dej in på de andra datorerna så är det faktiskt inte olagligt, endast då du försöker att ta dej in på andra datorer då är det olagligt.
Det är faktiskt inte alla som sätter något lösen på sina trålösa nätverk, och då är det faktiskt helt okej att surfa på de.........
Gaffel skrev:Dom med olåsta trådlösa modem som frivilligt eller ej sällar sig till WLAN scenen begår lika lite ett brott som dom som utnyttjar bandbredden, finns ingen brottsrubricering, varken hemfridsbrott eller något annat!
Då passar jag på att citera Socialstyrelsens tolkning efter att datalagen ersatts av Pul.[QUOTE=Socialstyrelsen;]Local Area Network (LAN) är en benämning på ett datanät som täcker ett relativt begränsat geografiskt eller organisatoriskt område, till exempel en eller ett fåtal byggnader. Om kommunikationen sker via radioförbindelse benämns nätverket radio-LAN eller WireLess Area Network (WLAN). In-formation som distribueras över ett WLAN omfattas (än så länge) inte av regeringsformens skydd för förtrolig information. Etern är som regel fri att avlyssnas och bestämmelser om tystnadsplikt för avlyssnade radiomedde-landen finns i lagen (2003:309) om elektronisk kommunikation.[/QUOTE]sehkn0 skrev:Jag kan hålla med om att om man är så korkad att man inte sätter lösenord på sitt trådlösa nät så får man skylla sig själv.;)
Men, bara för att dörren är olåst till ett hus har du ingen rätt att gå in. Detta gäller även för trådlösa nätverk. Sen må de vara låsta eller olåsta, det spelar ingen roll. Beroende på uppsåt kan det klassas som stöld, hemfridsbrott, olovligt förfogande, olovligt nyttjande etc. Min sambo är jurist...:)
Fast det var ju inte det som frågades om i denna tråd...
Då passar jag på att citera Socialstyrelsens tolkning efter att datalagen ersattes av Pul.[QUOTE=Socialstyrelsen;]Local Area Network (LAN) är en benämning på ett datanät som täcker ett relativt begränsat geografiskt eller organisatoriskt område, till exempel en eller ett fåtal byggnader. Om kommunikationen sker via radioförbindelse benämns nätverket radio-LAN eller WireLess Area Network (WLAN). In-formation som distribueras över ett WLAN omfattas (än så länge) inte av regeringsformens skydd för förtrolig information. Etern är som regel fri att avlyssnas och bestämmelser om tystnadsplikt för avlyssnade radiomedde-landen finns i lagen (2003:309) om elektronisk kommunikation.[/QUOTE]sehkn0 skrev:Jag kan hålla med om att om man är så korkad att man inte sätter lösenord på sitt trådlösa nät så får man skylla sig själv.;)
Men, bara för att dörren är olåst till ett hus har du ingen rätt att gå in. Detta gäller även för trådlösa nätverk. Sen må de vara låsta eller olåsta, det spelar ingen roll. Beroende på uppsåt kan det klassas som stöld, hemfridsbrott, olovligt förfogande, olovligt nyttjande etc. Min sambo är jurist...:)
Fast det var ju inte det som frågades om i denna tråd...
Att avlyssna radiovågor över Radio-LAN faller alltså inte under regeringsformens skydd för förtrolig information(polisradio etc.) varför det idag inte finns några begränsningar på vilket sätt informationen avlyssnas, idag gör alltså lagen inte någon skillnad på om man avlyssnar eller sänder via ett öppet Radio-LAN.sehkn0 skrev:Gaffel, läs vad du själv citerat. Avlyssna är en sak, att utnyttja är något annat.
Helt fel och helt riktigt, om du läser vad jag skrivit så är detta en fråga jag själv direkt ställt till Post och Telestyrelsen och inte någonting som jag citerat vidare!sehkn0 skrev:Dit andra citat gäller nyttjandet säger väl egentligen ingenting och är dessutom en fråga.
Jag kör själv ett helt öppet radio-LAN och loggar rubbet varför en anspråksfråga lätt löses, du ansvarar alltså inte för andra människors lagbrott! Som kuriosa kan jag nämna att Puckot Pontén stog i direktsänd TV och svammlade om den hemska DC scenen för tio år sedan och klickade som av en händelse på "Majorna -FTP-" där jag både modererade och tidvis höll i servern, jag låg i soffan och fick svälja hårt för att inte koppla ner..sehkn0 skrev:Gaffel, det är uppenbart att vi har olika syn och gör olika tolkningar.
Jag kan som kuriosa nämna att Antipiratbyrån ringde hem till mig i förra veckan...:mad:
Jag har en inneboende och hon hade uppenbarligen laddat ner ett antal avsnitt av Sex and the city. Jag som står för abonnemanget är ansvarig, det gäller även om du skulle snylta på mitt trådlösa lan och ladda ner olagligt material.
Förstår du dilemmat om det skulle vara OK att utnyttja andras trådlösa nät?
Som du säger så är detta i botten en moralisk fråga.
Det vore skoj att veta vilka stölder/olovligt nyttjande som du tycker är OK och vilka som inte är det.
Jag kör själv ett helt öppet radio-LAN och loggar rubbet varför en anspråksfråga lätt löses, du ansvarar alltså inte för andra människors lagbrott! Som kuriosa kan jag nämna att Puckot Pontén stod i direktsänd TV med en projektor-duk och svammlade om den hemska DC scenen för tio år sedan och klickade som av en händelse på "Majorna -FTP-" där jag både modererade och tidvis höll i servern, jag låg i soffan och fick svälja hårt för att inte koppla ner..sehkn0 skrev:Gaffel, det är uppenbart att vi har olika syn och gör olika tolkningar.
Jag kan som kuriosa nämna att Antipiratbyrån ringde hem till mig i förra veckan...:mad:
Jag har en inneboende och hon hade uppenbarligen laddat ner ett antal avsnitt av Sex and the city. Jag som står för abonnemanget är ansvarig, det gäller även om du skulle snylta på mitt trådlösa lan och ladda ner olagligt material.
Förstår du dilemmat om det skulle vara OK att utnyttja andras trådlösa nät?
Som du säger så är detta i botten en moralisk fråga.
Det vore skoj att veta vilka stölder/olovligt nyttjande som du tycker är OK och vilka som inte är det.