Yejjeh skrev:Hej, Idag fick jag en ny platy. Men jag undrar om detta är sant; Killen i djuraffären sa att platysar kunde vara både hona och hane, samtidigt xD Alltså mittimellan (eller vad man ska säga) stämmer det eller hittade han bara på det?
rabelius skrev:Vanlig platy har jag heller aldrig hört talas om att de skulle kunna byta kön eller vara båda könen samtidigt. Däremot finns det en molly-art som man kan säga är både hanne och hona samtidigt. Vidare ger korsningar av vissa platypopulationer enbart hannar eller enbart honor som avkomma.
/David
rabelius skrev:Vanlig platy har jag heller aldrig hört talas om att de skulle kunna byta kön eller vara båda könen samtidigt. Däremot finns det en molly-art som man kan säga är både hanne och hona samtidigt. Vidare ger korsningar av vissa platypopulationer enbart hannar eller enbart honor som avkomma.
/David
Du har rätt när du säger att det är bara Svärdbärare kan byta kön men att dem blir sterila stämmer inte dem kan även prodocera efter en sådan byte av kön sen är det bara honan som blir en hane.Sen kan Platy och Svärdbärare korsas om man har en av varje i ett akvarium och vad händer då jo en väl fungerande halv platy;)som kan byta kön.Så affären kanske hade lite rätt i alla fall:)tummen skrev:Han pratar i nattmössan, jag har aldrig hört att platy byter kön, däremot förekommer det att SVÄRDBÄRARE byter kön, från hona till hane men de blir då sterila.:D
stene skrev:Du har rätt när du säger att det är bara Svärdbärare kan byta kön men att dem blir sterila stämmer inte dem kan även prodocera efter en sådan byte av kön sen är det bara honan som blir en hane.Sen kan Platy och Svärdbärare korsas om man har en av varje i ett akvarium och vad händer då jo en väl fungerande halv platy;)som kan byta kön.Så affären kanske hade lite rätt i alla fall:)
rabelius skrev:Japp, jag har nu läst på lite och du har helt rätt, det handlar om en variant av partenogenes som tydligen kallas gynogenes. Avkomman är alltså kloner av honan.
Det finns en annan kul tandkarp, Kryptolebias (tidigare Rivulus) marmoraus, som faktiskt är en sann hermafrodit med både hanliga och honliga könsdelar. Här befruktar honan verkligen sina egna ägg. Den förekommer (om än sällsynt) i hobbyn bland killifolk.
/David
rabelius skrev:Hannar av Xiphophorus har gonopodium. Kolla efter det, det är det enklaste sättet att se känsskillnad på dessa.
Det stämmer att det är platy med olika genuppsättning som ger enkönad avkomma. Exempelvis nordliga och sydliga populationer av X. maculatus som möjligen numera är beskrivna som olika arter.
Det här med vad som bestämer kön hos fisk är inte lika enkelt som hos många andra djur. Inte alla har könskromosomer utan en massa miljöparametrar kan också påverka vilket kön det blir på avkomman.
/David
Yejjeh skrev:Ja, det vet jag. Jag tror att han har ett gonopodium. Men det är inte lika skarpt som hos den andra hanen.
tummen skrev:Om det är en ung hane så kommer det nog, han kanske inte är "färdig" med att bli könsmogen ännu....för han har väl i alla fall ingen analfena kvar? Det är väl ett gonopodium (som en liten pinne)???:D