Sår på groda

#1 - 4 december 2009 22:40
En av mina grodor smet idag och katten hade nog varit på den lite snabbt innan jag hittade dem stirrandes på varandra...grodan har en bit skinn som hänger bakom ena fram-armen och undrar hur känsliga de är för sår...det verkar bara vara yttre lagret skinn (den ömsar inte tyvärr) som hänger så den blöder inte och man ser inga inre organ eller så.

Någon som har en aning?
#2 - 4 december 2009 22:45
Jag vet väl inte så mycket om just grodor, men jag skulle tro att det är ungefär samma tillvägagångssätt som jag kör på mina Ciklider när de har bråkat och fått sår.....Jag brukar köra ner salt i vattnet, och låta det bero en dag eller två.....man ser ju snabbt om de läker själv eller vom det krävs "riktig" medicinering. Men det är ju helt beroende på om Grodor klarar av saltet, det har jag faktisk ingen aning om....
#3 - 4 december 2009 22:48
Nej jag funderade lite på salt förut men jag har fått för mig att de är känsligare mot tillsatser i vattnet. Får försöka läsa på imorgon då jag måste sova snart (jobb tidigt) Har iaf lagt grodan ensam i ett 80 liters akvarium så att ingen annan groda biter tag i skinnbiten och drar (vilket de gärna gör när de ömsar skinn)
#4 - 22 januari 2010 20:37
Helt återställd med salt och varmare vatten (ca 26 grader)

Annons