Sår på mal (bild)

#1 - 7 januari 2005 14:19
Tog upp min rot förut för att fånga snäckor plus att tvätta bort alger.

Lyckades då fång min mail som har sår på sig :(

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/sar.jpg

Bör jag va orolig?

Tror såren har blivit lite större sen jag såg den sist :/
#2 - 7 januari 2005 14:23
Jag skulle definitivt flytta ut den ur discuskaret omedelbart.
Personligen skulle jag hellre ha den i en hink med doppvärmare än tillsammans med discusar.

Skulle kunna vara nån form av "Hålsjukan" även om jag aldrig hört talas om nån ancistrus som fått nå sånt.
#3 - 7 januari 2005 14:25
Okej då blir det en hink med doppvärmare då.
Men där kan jag ju inte ha den hur länge som helst heller?
Bör jag ha någon pump i hinken?
Har en 1048 liggandes men den är väll lite för kraftig för hinken.
Hoppas någon kan tipsa mig om vad jag ska göra för att få den må bättre.
#4 - 7 januari 2005 14:42
Hej

Paersonligen tror jag att den har skadat sig t ex genom att fastna och bränna sig bakom doppvärmaren. Mer troligt är kanske att en konkurrerande hane har tuggat på den. Annars är det nog syrafasta stavar http://www.sva.se/static/122.html vilket inte går att behandla men det kan läka ut.

Du bör byta vatten väldigt ofta om den ska ha någon som helst chans i en hink. Häll i kanske 0.5-1 dl jodfritt salt per hundra liter vatten vilket hjälper mot saltbalansproblem orsakade av den skadade huden. Behandla gärna med antisvamp-och-bakteriemedicin.

Fundera även på om det inte är bäst att avliva den (skär av huvudet med en kniv är bäst och enklast). Ancistrus brukar inte överleva sånt där (och du kunde ju fånga den). Är den slö så är det nog kört.
#5 - 7 januari 2005 14:44
Hmm okej, låter ju inte direkt bra.......
Det första jag tänkte va att avliva.
Det kan ju inte va direkt skönt detdär :(
Får se om någon annan svarar ngt annat, så väntar lite.
#6 - 7 januari 2005 14:51
[QUOTE=Ola Svensson]Hej
Fundera även på om det inte är bäst att avliva den (skär av huvudet med en kniv är bäst och enklast). Ancistrus brukar inte överleva sånt där (och du kunde ju fånga den). Är den slö så är det nog kört.[/QUOTE] Skära av skallen ?
Har inte acsistrusar benplattor under huden som är väldigt kraftiga ?

Jag har läst nånstans att han ska slå ijäl dom med kraftig hammare i skallen...
Har du nånsin avlivat en ancistrus ?

Personligen tycker jag att hinken är mycket mer appealing :-)
#7 - 7 januari 2005 14:53
[QUOTE=Krulle]Okej då blir det en hink med doppvärmare då.
Men där kan jag ju inte ha den hur länge som helst heller?
[/QUOTE] Ta ur vatten ur hinken varje dag och ersätt med vatten från akvariet den kommer ifrån, så tror jag att den ska klara sig ett bra tag,
även utan pump.

Om du har det 25,5 C innomhus som jag har så behöver man väl ingen doppvärmare heller :)

Jag har själv hafft en Juliochomis Regani i en hink i typ en månad eftersom
mitt akvarium fick läckage, den fick sen asyl hos min lillebror och lever än.
#8 - 7 januari 2005 14:53
Min lille ancistrushanne hade liknande sår, fast mindre, som han fick av min parotocinclus-mal i samma storlek. Förmodligen revir-strid. De läkte på någon vecka och han är nu helt återställd. Det enda "extra" jag hade i vattnet var lite salt för att underlätta läkningen.
#9 - 7 januari 2005 14:56
Den är inte så jätte slö, kan simma på ibland :)
Såren har den haft bra mycket mer än en vecka.
Kanske 2-3 veckor och såren har blivit större.

Köpte från början 4 st, nu kan jag bara hitta 2 av dom, hmm....
Och då har jag snart plockat ur allt ur akvariet nu *skumt*
#10 - 7 januari 2005 14:58
[QUOTE=Jimmy]
Skära av skallen ?
Har inte acsistrusar banplattor under huden som är väldigt kraftiga ?

Jag har läst nånstans att han ska slå ijäl dom med kraftig hammare i skallen...
Har du nånsin avlivat en ancistrus ?
[/QUOTE]Ok, det kanske var ett standardsvar och har man ingen vass kniv så är det kanske bättre att ta en hammare.

Men jag HAR avlivat Ancistrus med kniv och det är inga problem alls. Den ligger still och ett rejelt "hugg" med en vass kniv är hur enkelt som helst. Man måste vara bestämd och inte vela. Orsaken till att jag skriver det här är att folk brukar ta till de mest bizzarra avlivningsmetoder, och jag kan inte länka till min text på ciklid.se (ligger nere just nu).

Frågan är hur "slö" den är. Kan du t ex enkelt plocka upp den med handen? Testa inte, utan fundera bara. Om den är så slö så är det nämligen rätt illa.
#11 - 7 januari 2005 14:59
tycker du ska göra som Ola sa, ha salt i hinken..
#12 - 7 januari 2005 15:02
"Den är inte så jätte slö, kan simma på ibland
Såren har den haft bra mycket mer än en vecka.
Kanske 2-3 veckor och såren har blivit större."

Vi skrev samtidigt. OK, då är den inte slö bortom allt hopp.
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=63196&page=2&pp=10&highlight=avlivning diskuteras avlivning.
#13 - 12 januari 2005 03:29
Hur gick det för den ? Lever den än ?
#14 - 12 januari 2005 11:42
Såren bara växte och den blev allt slöare så jag avlivade den :/

Nu har jag ist problem med en mörk lite slö discus *suck*
#15 - 13 januari 2005 15:11
Man ska kanske inte måla fan på väggen, men det låter som om du eventuellt har fått fisktuberkolos. Det smittar ju även människor så var försiktigt. Du kan läsa igenom den här tråden http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=35707&highlight=tuberkolos
Lycka till!
#16 - 11 februari 2007 08:47
nej men stackars fisk! jag tycker du ska behålla den efter råden sen få se om npgra veckor om det blivit bättre.. om detr blivit sämre så får du nog avliva den! :(:( men det är värt att försöka! :)
#17 - 11 februari 2007 09:33
Amanda321 skrev:
nej men stackars fisk! jag tycker du ska behålla den efter råden sen få se om npgra veckor om det blivit bättre.. om detr blivit sämre så får du nog avliva den! :(:( men det är värt att försöka! :)

Du har sett att tråden är två år gammal eller? Fast den kanske överlevde... vem vet...?
#18 - 11 februari 2007 21:38
hfh75 skrev:
Du har sett att tråden är två år gammal eller? Fast den kanske överlevde... vem vet...?

Man får väll vara glad över att det finns folk som utnyttjar sökfunktionen iaf :p

Står det inte att den avlivades och att en till blev sjuk?? Eller missuppfattade jag det??
#19 - 18 juli 2008 06:40
Han syftade nog mest på att domdär veckorna nog gick för ganska länge sen. Men klart najs att se lite gamla trådar så man kan höra hur det gick sen. =) DOck kanske inte skaparen av tråden är aktiv här längre.

Annons