Senaste nummret jag fått av sarf-aktuellt är 4-2005 (med Christian på omslaget). Har det inte kommit några nya nummer under året som (nästan) gått?
:confused:
Erik Åhlander skrev:SARF skickar ut en bunt tidningar till varje lokal akvarieförening (som inte ligger allt för mycket efter med medlemsavgiften). Det är sedan din lokala akvarieförening som distribuerar. Fråga dem!
erikthur skrev:Jag var rädd för att det var en distributionsfråga igen...
erikthur skrev:Jag går väl inte på alla mötena precis men det skall väl inte ha någon betydelse.
Sarf-aktuellt skall ju distribueras ändå.
Inte ens fått bevis på inbetald medlemsavgift heller.
erikthur skrev:Väcker liv i den här tråden igen eftersom jag nyss läste följande streamer:
[COLOR=red]Om Du är medlem i en Akvarieförening så skall Du få SARF-Aktuellt hem i Din Brevlåda![/COLOR] just här
Fortfarande inte sett till något från 2006.
:(
Kjell Fohrman skrev:Trots allt är ju medlemsavgiften till SARF bara 30 spänn och om de då skulle bränna 40 spänn på att skicka ut tidningen + tryckkostnaderna så är det nog inte någon bra affär för deras del om man säger så:p
Guy Palm skrev:Detta står också att läsa
[FONT=Arial][SIZE=2] Har du inte erhållit någon exemplar kontakta då kontaktmännen alt. styrelsen i din förening.
[/SIZE][/FONT][SIZE=2][FONT=Arial]
[/FONT][/SIZE]
Boss skrev:I Bollmora Akvarieförening skickas SARF-Aktuellt ut till samtliga medlemmar varje gång den dyker upp. En av poängena med tidningen är ju att samtliga som är med i en akvarieförening som i sin tur är ansluten till SARF skall få tidningen.
Pär J. skrev:30kr/medlem betalar föreningen som medlemsavgift till SARF (ej för tidningen). Detta medför i sin tur att man får en medlemstidning. Dessa skickas till en ansvarig i föreningen. Hur dessa sedan fördelas till medlemmarna varierar säkert från förening till förening, just JAF önskar att medlemmarna kommer till mötena och på så sätt slipper "onödiga" portokostnader.
Pär J. skrev:Hej.
just JAF önskar att medlemmarna kommer till mötena och på så sätt slipper "onödiga" portokostnader.
Pär J. skrev:just JAF önskar att medlemmarna kommer till mötena och på så sätt slipper "onödiga" portokostnader.
Kjell Fohrman skrev:Så resonerar nog de flesta föreningar
erikthur skrev:När jag var (mycket) aktiv inom föreningsakvariestiken en gång i tiden var vi mycket noggranna med utskick för att få medlemmarna just till medlemsmötena. En helt motsatt taktik med andra ord.
kaj.p skrev:Problemet som många föreningar har är just att det blir mindre o mindre personer som vill vara aktiva på annats sätt än att bara delta. Generellt är att det är svårare o svårare att få folk till styrelser o andra poster som kräver arbetsinsatser samt personligt engagemang.
Och här som i samhället för övrigt förväntas det att färre o färre skall göra jobbet men servicen skall bestå eller kanske tom bli bättre.
Hej Erik!
Jag har läst eländet, avsikten med SARF:s låga medlemsavgift inkl tidning är att om medlemmen inte får den på ett anslutande möte, så SKALL föreningen skicka ut den, precis som Bollmora AK, Karlstads AF med flera föreningar gör, detta är en fråga för resp förening, samt att vi får ta upp problemet i SARF:s styrelse och som en punkt på Riksstämman i april.
Då jag inte är "medlem" på Zoopet kan du gärna vidarebefordra mitt svar.
Erik Åhlander skrev:Jag meddelade Perre (som är webmaster för SARFs nya hemsida) om diskussionen om streamern och fick följande svar:
Hej Erik!
Jag har läst eländet, avsikten med SARF:s låga medlemsavgift inkl tidning är att om medlemmen inte får den på ett anslutande möte, så SKALL föreningen skicka ut den, precis som Bollmora AK, Karlstads AF med flera föreningar gör, detta är en fråga för resp förening, samt att vi får ta upp problemet i SARF:s styrelse och som en punkt på Riksstämman i april.
Då jag inte är "medlem" på Zoopet kan du gärna vidarebefordra mitt svar.
Kjell Fohrman skrev:
PS: Det tar högt räknat en minut att registrera sig på Zoopet
Erik Åhlander skrev:Om du anade vad mycket tid Zoopet har tagit sedan jag registrerade mig...som jag kunde använt till nyttiga saker istället.
Hej Erik!
erikthur skrev:Jag vill bara svara Ricard att jag fortfarande väntar på samtliga 4 nr av Sarf-aktuellt från 2006 som jag indirekt betalt för och sedan får det vara nog för mej. :)
erikthur skrev:Och hur man än vrider och vänder på det hela får ett inlägg mer uppmärksamhet om jag skriver det på Zoopet även om det tydligen inte tycks stimulera till förbättringar på det lokala planet. Jag har i bland annat den här tråden fått intressant information om att sarf-aktuellt faktiskt utkommit och att olika föreningar tycks hantera tidskriften på olika sätt. Alla tycks dock inte förfara som SARF avsett - däribland Jönköping. ;)
Var det sakligt? Är det kärnfrågan? Att ordförande i din lokala förening ogillar att nationen har yttrandefrihet? Väljer att inte vidare kommentera det. Ditt inlägg får stå för sig själv Eric. Grattis! Problemet är ,än en gång, att de du adresserar inte nås av dina budskap.erikthur skrev:Vi har fortfarande yttrandefrihet i det här landet hur mycket än Ricard ogillar det hela. Och jag kunde ha framfört samma kritik i JAF:s forum efter att inhämtat informationen på Zoopet men det forumet är ju så sönderhackat att förmodligen få läser något där. Jag har fått upp till 5 spam-mail från JAF:s forum på en dag då robotarna hittat en "ny" gammal tråd att posta något "häftigt" i. [:o]
Kjell Fohrman skrev:Som sagt - en diskussion om hur det skall fungera internt i en akvarieförening har inte här på Zoopet att göra utan är självklart något som skall föras i föreningen.
erikthur skrev:Anar påtryckningar någonstans ifrån.
Men om man nu får kritisera t ex akvarieaffärer (förutsatt att det inte sker anonymt) så är det väl rimligt att även akvarieföreningar kan kritiseras. Annars vore det väl märkligt säj.
Kjell Fohrman skrev:Kan väl nämna att i senaste numret av SARF-nytt så fanns det bl.a. en mycket intressant artikel om odling av dvärgkulfisken Carinotetraodon travancoricus
erikthur skrev:Vilket nummer är då detta?
Kjell Fohrman skrev:Kan väl nämna att i senaste numret av SARF-nytt så fanns det bl.a. en mycket intressant artikel om odling av dvärgkulfisken Carinotetraodon travancoricus
Erik Åhlander skrev:Det finns tom utlandssvenskar som är med i en lokal svensk akvarieförening - och får sina SARF-Aktuellt med posten.
erikthur skrev:Får ta mej en funderare på detta faktiskt. :)
Micke skrev:På att emigrera eller :D.
Pär J. skrev:erikthur: På måndag kan du avhämta dina tre exemplar av nämnd tidskrift, enligt vad vi gjort upp tidigare.
kaj.p skrev:Erik Om du Skickar din adress till mig via Pm så skall jag sponsra dig med SArf aktuellt. Har haft fadderbarn i latinamerika i många år o kan tänka mig att ha ett i Jönköping också.:D
kaj.p skrev:Erik Om du Skickar din adress till mig via Pm så skall jag sponsra dig med SArf aktuellt. Har haft fadderbarn i latinamerika i många år o kan tänka mig att ha ett i Jönköping också.:D
Azur skrev:Kunde inte SARF-aktuellt distribueras digitalt? Som en PDF, t.ex?
erikthur skrev:Tack för omtanken, Nancy. Men vi har faktiskt två läkarlöner. :)
...
Jodå, men sedan dök det upp folk som var intresserade av att engagera sig.Så föreningen var tydligen nedlagd ett tag...
Tant Nancy skrev:Då är det väl ännu mera otroligt att du begär att du ska särbehandlas och få dem hemsända!
Tant Nancy skrev:Vet inte om du fattat dom fina vinkarna... men nog är det helt sanslöst överdjävligt att gnälla på en ideell förening där man själv är medlem och inte lägger två fingrar i kors för att hjälpa till.... eller gör du det????
Med detta så har jag sagt det sista i den här tåten...
erikthur skrev:Tack för omtanken, Nancy. Men vi har faktiskt två läkarlöner. :) Men det har föga hjälpt när det gäller att få tag på sarf-aktuellt i den här staden. Det tycks vara lättare och bättre anordnat i Stockholm. Hallandslösningen med hämtställen är väl inte så dålig den heller. I Halland vill säga.
erikthur skrev:Väcker liv i den här tråden igen eftersom jag nyss läste följande streamer:
[COLOR="Red"]Om Du är medlem i en Akvarieförening så skall Du få SARF-Aktuellt hem i Din Brevlåda![/COLOR] just här
Fortfarande inte sett till något från 2006.
:(
Tant Nancy skrev:
Jag är ordförande i Glada Fisken, en liten förening i Östersund. Fram till nu har vi haft med tidningarna, även gamla ex, till våra möten... alla har fått hämta dem där.
Kjell Fohrman skrev:Uppriktigt sagt så tycker jag att detta problem är något som borde lösas via intern kommunikation mellan erikthur och JAF direkt istället för att ältas om och om igen här.
erikthur skrev:Repliken är uppenbar - aldrig fått en enda tidning på ett enda JAF-möte - eller hur?
I stort sett aldrig fått någon respons från JAF om t ex sarf-aktuellt förutom inlägg via Zoopet.
Mer än så behövs väl ej noteras.
Edit - aldrig fått ett enda exemplar utan att behöva tjata mej till det under 3 år!
Kjell Fohrman skrev:Uppriktigt sagt så tycker jag att detta problem är något som borde lösas via intern kommunikation mellan erikthur och JAF direkt istället för att ältas om och om igen här.
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Men vad sysslar ni med i JAF? :confused: Har ni gömt tidningarna på de möten Erik varit med på? :rolleyes: Eldar ni med dem eller vart har de tagit vägen!! [:-52][:-30]
Ursäkta men för att vara en så välutbildad man som du Erik så tycker jag mig ana vissa sociala ofärdigheter... Du framstår som rent ut sagt löjlig, Erik, genom hela tråden.
Jag väljer att öppet stödja dig Ricard istället för att skicka pm. Jag beundrar dina sansade och sakliga svar som av någon märklig anledning bara passerar objektet rätt förbi. Märkligt... Och ta absolut inte åt dig av ett enda av de påhopp Erik gjort. Det finns ingen som helst substans i något av det han skriver förutom att han inte fått sina tidningar vilket han är missnöjd över.
Ponera att jag hade varit Erik... Då hade jag blivit medlem i Bollmora AF. Problemet löst!
Hink och spade.....[/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Men vad sysslar ni med i JAF? :confused: Har ni gömt tidningarna på de möten Erik varit med på? :rolleyes: Eldar ni med dem eller vart har de tagit vägen!! [:-52][:-30]
[/COLOR][/FONT]
Ricard skrev:
Gällande tidningar så har jag dem. Hade också med dem på årsmötet för att ET skulle bli glad ...
Joacim skrev:Då Lenmar ställer sig på rickards sida så får jag nog ta Eriks parti för han har mask (jaja... halvdan humor men ändå ;) )
Jag förstår faktiskt inte Ricards prestigekamp här. Skicka de förbenade tidningarna och lös problemet... Om invändningen blir "Jamen, då vill ju alla ha tidningen hemskickad" så visar ni bara att Erik belyser något som fler önskar och då får ni ta ställning till det.
Det verkar som om det måste till hallänningar för att se de enkla lösningarna ;P
/J
erik l skrev:
När man sedan läser tråden noggrannare så upptäcker man att det tycks vara en prestigefråga som varit på tapeten tidigare och lyckats få sin vilja igenom/fått undantag och tidningar hemskickade.
Ricard skrev:HeJ ErikI. Kul att du uppskattar det sjuka i detta! Var inne på det tidigare att i bästa fall är det så man reagerar över denna cirkus! :) Önskar trevlig kväll! Hittar du annan tråd med liknande pajkastning så skicka gärna länken!
Mvh
Pär J. skrev:Det vore ju synd om denna underhållande tråd skulle dö ut bara så där utan vidare. Så jag undrar varför den överhuvud taget finns då kärnfrågan hanterats lungt och sansat via pm av berörda parter medans här mest handlat om personliga påhopp från flera håll.
(Jodå tråden har varit mycket underhållande!Men bra om det lugnar ner sig när sakligheten försvinner.Men att den dragits här fattar jag inte?speciellt inte om du påstår att det hanterats lugnt och sansat via pm vilket är bra.)
1) SARF diskuterar detta på sitt styrelsemöte och kanske beslutar att alla anslutna föreningar måste skicka ut SARF-aktuellt till sina medlemmar pga av en person påpekat det som brist hos en förening (vilken ändå kommer få tidningarna hemskickade av sin nya förening).
(att frågan belysts är i alla fall positivt då en diskussion har kommit i gång angående hantering.streamers och uppdateringar på sarfs hemsida. detta är ju till nytta då många på detta fora är med i någon AF.)
2) Personlig ilska kan smidigt avyttras via text och på så sätt fungera som terapi medans andra både blir ilksna och roade.
(Ja jag tillhör då en av de roade! Särskillt då jag tänker på att hur enkelt det kan bli tok. trots att de flesta ändå har samma intresse/hobby men tack vare olika förutsättningar,annat tänk olika baggage hamnar långt ifrån varandra.)
3) Genom att lägga sig i och elda upp diskussionen få mer inlägg noterade i sin profil.
(Om detta var ämmnat åt mig? så hade jag aspirerat på att elda upp diskussionen så hade jag naturligt vis lagt in små korta inlägg ofta, istället för ett längre på slutet när diskussionen är på utgång. Framförallt när jag följt tråden från början.)
4) Döda ytterligare några minuter av våran världelösa tid här på jorden istället för att se på tv eller annat onödigt.
(Tycker nog att det är intressantare att vara på forum som är intressanta än dåliga såpor.)
5) Visa omvärlden vilka oerhört stora problem vi ställs inför som i-landsmänniskor som att vägra betala portokostnader eller riskera bli utan kvällslektyr.
(porto eller inte så vet jag från ett par föreningar att frågan inte är så liten. speciellt inte när klubbarnas ekonomi i regel inte tillåter utsvävningar.)
Denna saga fick ju ett lyckligt slut tillslut.
/Kassör (omnämnd ovan)