Sätta ihop Co2 anläggning!?

#1 - 26 juni 2005 21:00
Tja

Ska sätta ihop min Co2 anläggning men e inte riktigt säker på hur jag skall gå tillväga, t.ex så förstår jag mig inte på symbolen på backventilen.

Hittills har jag kopplat ihop magnetventilen med nålventilen(med Co2 slang då de inte passade ihop annars) som sitter på manometern.
Har inte använt någon gängtejp på nålventilen för det va jädrans tight. På magnetventilen har jag däremot kört med gängtejp.

Om jag förstått det rätt skall jag ha 60 bar på ena mätaren och 5 på andra, är det rätt?
Förmodar att ventilen på manometern är avstängd när den skruvats så långt ut som möjligt, eftersom det står minus åt det hållet. Tycker det e lite ologiskt/fel men men..

5 Frågor:

1. Som jag ser det finns det bara ett ställe att fästa manometern på flaskan, men frågar för säkerhets skull(se länk nedan)
2. Har jag satt magnetventilen rätt?
3. Hur f*n skall jag koppla backventilen? Vilket håll är rätt?
4. Bör jag använda gängtejp på nålventilen trots att det är ruggigt tight?
5. Skall nålventilen skruvas utåt eller inåt för att vara avstängd?

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=320392&gid=437735

Om ni har bilder på hur och vart ni kopplat in saker och ting, visa gärna,
tänkte ha backventilen så nära vattenytan som möjligt.

Något jag glömt?
#2 - 26 juni 2005 22:15
[QUOTE=ZakatH]
1. Som jag ser det finns det bara ett ställe att fästa manometern på flaskan, men frågar för säkerhets skull(se länk nedan)
[/QUOTE]
Jupp, visst ser det på bilden ut som du har gjort rätt !

[QUOTE=ZakatH]
2. Har jag satt magnetventilen rätt?
[/QUOTE]
Jupp , den åxå !

[QUOTE=ZakatH]
3. Hur f*n skall jag koppla backventilen? Vilket håll är rätt?
[/QUOTE]
Blås hårt i den, då märker du åt vilken håll gasen kan passera

[QUOTE=ZakatH]
4. Bör jag använda gängtejp på nålventilen trots att det är ruggigt tight?
[/QUOTE]
Ett eller ett par varv gängtejp tar ingen plats. Testa tätheten efter genom att pensla på såpvatten.

[QUOTE=ZakatH]
5. Skall nålventilen skruvas utåt eller inåt för att vara avstängd?
[/QUOTE]
Jupp, fullt medsols så är den stängd, stäng den inte hårt. Tror den kan skadas då.

Kanske borde du skaffa en nippel så att du kan mickla ihop regulatorn med magnetventilen såhär: http://www.berthling.com/oblog/CIMG3029a.jpg

Se åxå till att placera backventilen så att inget hävert kan skapas och tömma akvariet om backventilen delas/smälter.

#3 - 26 juni 2005 22:24
Missade ett par saker. När allt är kopplat och klart så:

Stäng först alla kranar.

Öppna den stora kranen på tuben fullt (skall visa ca 60bar då), ställ sedan in ca 1 bar med den stora ratten på regulatorn.

Sen kan du öppna nålventilen försiktigt och det skall börja komma gas.

Inställningen av gasen är ofta lite kinkig när tuben är full så dubbelkolla antalet bubblor/sekund efter en stund.
#4 - 27 juni 2005 03:07
backventilen skall vara placerad så att gasen stömmar från vänster till höger enligt bild... eller från "backventil ---> ?

men är du osäker, prova som oveb sa att blåsa/suga i den så märker du hur den skall vara...
#5 - 27 juni 2005 20:26
Tackar för hjälpen, ihopsatt och funkar! :)

Annons