Sätta ihop innerfilter????

#1 - 19 januari 2009 10:40
Jag har ett gammalt innerfilter jag töänkt börja använda men har inte en aning om hur man får dom att sitta ihop (se bild) använda silicon eller finns det ett annat smart sätt.
Mvh Lee[ATTACH][ATTACH]16809[/ATTACH][/ATTACH]
#2 - 19 januari 2009 11:02
I själva filtret där, ser det ut som att du har ett VP-rör. Detta går ju inte riktigt att bara trycka fast på pumpskallen, för att det är lite för trångt, eller har för liten diameter. Du kan försöka att värma VP-röret så att det mjuknar och snabbt trycka på det på pumpskallens munstycke, då skall det fastna ordentligt. I min tråd om räk-kuben visar jag på några bilder i början hur jag gjorde med ett liknade filter och pumpskalle. Jag värmde röret, där det skall på pumpskallens munstycke, med en tändare, helt enkelt...
Det här är bara ett tips, det finns säkert andra lösningar också!:)
#3 - 19 januari 2009 11:11
Uppskattar alla tips jag kan få.
Det sitter en extra ring mellan vpröret ochpumpskallen så man kan få över den men den fastnar inte de är de som är det stora problemet? ska gå in på din räktråd och se.
Tack
#4 - 19 januari 2009 13:18
Fräken666 skrev:
Uppskattar alla tips jag kan få.

Det sitter en extra ring mellan vpröret ochpumpskallen så man kan få över den men den fastnar inte de är de som är det stora problemet? ska gå in på din räktråd och se.

Tack

Jag har tittat noga på dina bilder och det ser väl ut som att pumpens munstycke kanske är en aning för tjockt för att det skall funka med värmning. Du skulle ju kunna försöka få tag i någon liten bit mjukare slang, typ som till de flesta EHEIM-filter - finns ofta i zooaffärerna - som sluter tajt kring VP-röret men som samtidigt är så elastisk att du kan kränga på den en bit upp på munstycket.
#5 - 19 januari 2009 15:03
Tack för hjälpen Max b ska genast ta mej till affären och se om jag inte kan hitta lite slang.
Mvh Lee
#6 - 19 januari 2009 15:06
Om du tar bort den konade delen, värmer denna över öppen låga och sedan skjuter på den över nederdelen av VP-röret så kommer konan att få rätt diameter:).
Men ta bort filtermattan först;).
Guest
#7 - 19 januari 2009 15:34
Ett bra tips efter att du har värmt slangen och passat till den är att du kyler den direkt i iskallt vatten. Slangen kommer då krympa och passformen kommer bli superb.
#8 - 19 januari 2009 18:34
Tack för alla underbara tips, ska genast sätta i gång och prova.
Mvh Lee
#9 - 19 januari 2009 19:12
Sen som avslutning så kan du köra inom närmsta Hornback eller liknande och köpa dig en bit 25mm tjock filtermatta och en tub med Sikasil-e glassilikon.

Klipp till och limma ihop långsidorna på filtermattan till en cylinder av valfri höjd och diameter, klipp till ett lock för botten i samma material.

"Filtermattetuben" ställer du på botten i valfritt hörn av akvariet och låter vara precis så hög att den bryter vattenytan om du har ex insugsrör från ett ytterfilter, i ditt fall gör du den så hög att innerfiltret kommer under vattenytan och avslutar med ett lock även på toppen där insugsröret får plats.
#10 - 19 januari 2009 20:02
En liten undran är den svarta konan på pumpen av gummi så att säga elastisk eller mer plastig och stum hård???
#11 - 19 januari 2009 20:34
Den är plastig och ganska hård, men värmer du den så blir den sladdrig och lätt att forma.
#12 - 20 januari 2009 14:35
Gaffel blir det bättre än den filtertub jag har på bilden??
Den ska vara ett extra filter till mitt 540l där jag har ett eheim 2217. Kan man ställa filtertuben direkt på sanden eller ska den sitta en bit upp.
Mvh Lee
#13 - 20 januari 2009 19:20
Har gjort en likadan som jag har som ett förfilter vari insugsrören och doppvärmaren sitter, min står på botten och går till ytan, vill du ha din hängande på insugsröret så klipper du ut en cirkel av filtermatta som håller samma mått som tubens innerdiameter och limmar in den i mitten av tuben som extra stöd.

Fördelen med en "ihålig" tub framför ett block av filtermatta är att motståndet blir mindre, genomströmmningen och på så sätt även syresättningen blir då högre vilket gynnar denitrifieringen, då den aktiva delen av filtret lär vara minst densamma slipper man riskera döda zoner, att arbetsinsatsen blir större och kostnaden dessutom mycket lägre är även det en i mina öron en talande faktor.
#14 - 20 januari 2009 19:22
Har gjort en likadan som jag har som ett förfilter vari insugsrören och doppvärmaren sitter, min står på botten och går till ytan, vill du ha din hängande på insugsröret så klipper du ut en cirkel av filtermatta som håller samma mått som tubens innerdiameter och limmar in den i mitten av tuben som extra stöd.

Fördelen med en "ihålig" tub framför ett block av filtermatta är att motståndet blir mindre, genomströmmningen och på så sätt även syresättningen blir då högre vilket gynnar denitrifieringen, då den aktiva delen av filtret lär vara minst densamma slipper man riskera döda zoner, att arbetsinsatsen blir större och kostnaden dessutom mycket lägre är även det en i mina öron en talande faktor.
#15 - 21 januari 2009 06:53
Ockej.
Tack så jättemycke, ska pyssla lite få se hur det blir.
Mvh Lee
#16 - 21 januari 2009 23:05
Jag är inne på att modifiera mitt Fullval3+ till ett något i stil med hamburgefilter skall bara fixa en filter hållare till att ha i reserv om det inte skulle fungera.
Guest
#17 - 21 januari 2009 23:15
Mick13 skrev:
Jag är inne på att modifiera mitt Fullval3+ till ett något i stil med hamburgefilter skall bara fixa en filter hållare till att ha i reserv om det inte skulle fungera.

Skippa filterhållaren, det kommer att funka.:d
Jag vet att Gaffel postade en bild på sitt sista "fristående" filter, men var?
#18 - 21 januari 2009 23:22
Jo men inte behöver jag slakta någon filterhållare till ett hamburge filter var i tankarna att göra Sultanen lösning med ett VP rör ner stucket i filtermattan. Men jag har nu tänkt mig att göra något likanade dina filter med lister i kanterna som håller mattan på palts och sprutröret utstucket genom mattan. Tja jag frå se vad det blir har en del att göra i helgen skall ersätta gamla elledningar i källaren i helgen och sätta upp nya uttag iställer för de gammla.
#19 - 21 januari 2009 23:22
Ganska värdelöst med såna filter tyvärr. Hur hade du tänkt rengöra det utan att all skit sprids i akvariet?
Guest
#20 - 21 januari 2009 23:23
Ganska värdelöst med såna filter tyvärr. Hur hade du tänkt rengöra det utan att all skit sprids i akvariet?

Rengöra?? :eek:
#21 - 22 januari 2009 00:51
Rengöra, får man svära i kyrkan?

Hehe, tja själv så planerar jag faktiskt att kontrollera dels min filtertub men även dom tre ytterfilter vars inlopp samsas i tuben den första veckan i juli.

Inte för att skryta men det är bara för att jag kommer att vara på semester i Turkiet då. :D

Har redan lyst igenom kanistern till mitt 1250/1018 med nerklippt filtermatta och däri finns ingen uppbyggd mulm..

Skulle man sen känna sig tvungen att plocka upp filtertuben så kan jag informera att den nästan inte släpper nått, med över 3 000 liter vatten i timmen som passerar så poleras allting ner.
#22 - 22 januari 2009 21:32
Jag kommer att starta en tråd här på tillbehör så får ni som vet, kan och tror kommentera , såga och allmänt tillrätta visa mina tankar.
Bilagor:

Annons