Saulosi fenbitare??

#1 - 22 februari 2008 17:50
Jag har ett 200L kar med 4st mari gold (1 hane 3 honor) och 5 st saulosi. (1 hane 4 honor) Två av saulosi honorna har fått sina stjärtfenor rejält tilltygade. Dom har klarat sig bra sedan starten för ca 2 månader sedan, jag upptäckte detta för bara några dagar sedan.

Hannen är kanska aggresiv tycker jag, han jagar runt honorna ganska mycket periodvis, det är väl o andra sidan inte ovanligt med det men jag vet inte om det är han som är boven i dramat. Har jag fel fördelning? , skall jag utöka beståndet och i så fall med hur många av vaje kön?

Jag tvivlar på att det är mina Mari Gold som biter saoulosi då jag tycker dom verkar väldigt fredliga.....

Har ni något tips...??
#2 - 25 februari 2008 13:16
Jag tror att det är honorna själva som slagits, alternativt har de blivit lite väl hårdhänt uppvaktade av hanen. Fenorna kan ta viss stryck i båda fallen, men det är inte ett "riktigt" fenbitar-beteende, mera ett resultat av fighter.
Jag tror inte heller det är acei'sarna som har varit inblandade - de är alldeles för snälla för det.
Fiskarna kommer troligen att lösa det där själva efter ett tag, och du behöver inte göra mera än att kolla så att fenskadorna inte blir infekterade med svamp.
#3 - 26 februari 2008 21:26
Tack för tipset, jag får hålla koll så inte fenorna blir infekterade. Synd på så fina fiskar att dom skall behöva se ut så dock....

Annons