scalar med skiftande färg

#1 - 17 augusti 2004 11:47
Hej

Har en scalar som varierar i färgsättning ganska ofta. Ena stunden är den svart, grårandig som "orginalet" o andra stunden är den helvit. Beror detta enbart på dess "humörsvängningar" då den är rädd när den är vit o svart randig när den försvarar sitt revir, eller kan det finnas någon annan orsak?

MVH
Simon
#2 - 17 augusti 2004 11:51
jag har då inte en aning (har aldrig haft en skalar) men jag tror inte att det är dåligt iallafall kan i allafall tilägga att det verkar konstigt! men ändå coolt
#3 - 17 augusti 2004 12:01
Jag har 2 små altum scalare som verkar skifta till ljusare färg när de simmar genom en öppen yta i karet. Tills de har nått fram till ett växtområde i karet. Då blir det vackert svart randiga igen.
#4 - 17 augusti 2004 12:09
Intressant alexander, en detalj jag inte kollat[:-54].
#5 - 17 augusti 2004 12:26
Men det är klart. De har varit där i ca. 1 vecka. Kanske de gör bara så i början. Jag vet inte. Karet är på 720 liter så nog har de lite att simma på, kanske därför de är lite bleka.
#6 - 17 augusti 2004 12:29
hade också scalarer tidigare som också skiftade ganska mkk även fast jag ahde haft dem i ett par månader...
#7 - 17 augusti 2004 12:32
De verkar inte som att de är rädda eller så. de käkar som f-n, det är bara det när det är lite mindra växter som de är lite blekare. Kanske för att de är ca. 7 cm , medans det simmar 20 cm stora discusar ovanför dem [;)]
#8 - 17 augusti 2004 12:34
Hej !
Jag har 5 scalare som också skiftar färgsättning pga.humörsvängningar.Helvit= rädd,Vit o Svartrandig= Försvarar sitt revir.Men det jag tycker är vackrast är när dom blir helt blodröda på ovansidan !

Mvh
Stefan
#9 - 17 augusti 2004 12:44

--------------------------------------------------------------------------------

Hej !
Jag har 5 scalare som också skiftar färgsättning pga.humörsvängningar.Helvit= rädd,Vit o Svartrandig= Försvarar sitt revir.Men det jag tycker är vackrast är när dom blir helt blodröda på ovansidan !

Japp hade också en Scalar innan,,, när den blir blek och ränderna försvinner lite så är den rädd, Och när ränderna är svarta så försvarar den reviret precis som Stefan sa..

Mvh Toni
#10 - 17 augusti 2004 13:21
Tack för alla svar!

Jag drar slutsatsen att det inte är något att oroasig över [:)]
#11 - 17 augusti 2004 20:40
Hej igen

Har tittat på scalarens färg vid olika tillfällen på kvällen, och har precis sett att när ljuset inte är på för fullt ( skymmning) så färgar den ut helt. Kanske något att tänka på alla scalar älskare? Någon som märket något liknande?
#12 - 18 augusti 2004 05:39
Men skalarer vill ha dämpad belysning... Gärna flytväxter vid ytan som dämpar den... trivs med långbladiga växter,,, prova någon lök,,, jag hade en lök innan med långa blad som slingrade sig utmed ytan... Den var perfekt för att de skulle trivas...

Mvh Toni

Annons