Scalar vs Neontetra vs amano räka

#1 - 26 april 2005 19:59
Hej jag har redan 20 neontetror och 6 amano räkor och har även lite dvärgciklider, pansarmalar, pitbull pleco.
Nu är det så att jag vill ha någon liten större fisk tex scalar men vågar man ha sådana i med både neon och amano?
Om man tex köper dem små så kanske det går bra eller?
Eller finns det någon annan lite större ciklid som man skulle kunna ha i.

// Marcus
#2 - 26 april 2005 20:00
vuxna scalarer äter mindre tetror och dit hör ju neoner. amanos tror jag även dom blir riktigt goda mumsbitar för vuxna scalarer.
#3 - 26 april 2005 20:56
Scalarer äter i naturen just neoner, och jag har själv sett en vuxen scalar döda och äta vuxna neoner, men det kan ibland fungera att hålla dem ihop. I alla fall ett tag.
#4 - 26 april 2005 21:03
[QUOTE=Azur]men det kan ibland fungera att hålla dem ihop. I alla fall ett tag.[/QUOTE]

tills den dagen man glömmer mata typ ?
#5 - 26 april 2005 22:12
Jag hade då tänkt att skaffa scalarer som är jätte små och får växa upp med tetror men ni tror att dem kommer bli uppätena?
Min kompis mamma för kanske 7-8 år sedan kommer jag ihåg att hon hade båda tetror och scalar och det gick hur bra som helst pga att de växt upp ihop.
Någon som har något förslag på någon större ciklid?
// Marcus
#6 - 27 april 2005 06:17
Scalarer blir bra mycket större än vad dom flesta tror, speciellt om dom får gå i ett stort akvarium. Men det tar ju tid och tetrorna har ju en kortare livslängd.

Sen är det mycket möjligt att odlade scalarer går bättre med tetror än vf f1 etc. efter som dom aldrig har ätit levande foder och då kanske inte ser tetrorna som mat.

Mina odlade brydde aldrig om tetror etc. tills dom såg sina vildfångade kolegor kalasa på dom då vart det ändring på det.
#7 - 27 april 2005 08:59
Jag har länge tänkt på detta. Hur lång tid tar det för en skalar att växa till sig till sin fullvuxna storlek? Förutsatt att den går i ett rymligt kar.
#8 - 27 april 2005 09:04
fiskar slutar ju aldrig att växa så störst är dom när dom dör :)

Men en scalare som får gå i ett rymmligt kar och får bra mat når nog sin fulla storlek efter 1 - 2år efter det så börjar fiskarna i stället bli grövre.
#9 - 27 april 2005 09:46
[QUOTE=gosatta]fiskar slutar ju aldrig att växa så störst är dom när dom dör :)

Men en scalare som får gå i ett rymmligt kar och får bra mat når nog sin fulla storlek efter 1 - 2år efter det så börjar fiskarna i stället bli grövre.[/QUOTE]

Och en fråga till... :) Mäter man storleken på dem vertikalt eller horisontalt?
#10 - 27 april 2005 10:06
horisontalt, sen om det ska va med eller tuan stjärtfena där tvistar dom visa :)
#11 - 27 april 2005 20:48
Min ena skalar har växt upp med tetror men alltid ansett att dem är ett bra fodertillskott. Jag skulle gissa på att han under sina 5 år har kalasat i sig ett 50-tal tetror av olika sorter och storlekar, för att inte tala om alla hundratals yngel han har smaskat på genom åren hehe :)
#12 - 27 april 2005 20:55
då skulle några skalarer passa bra ihop med ett gäng guppys
#13 - 28 april 2005 18:23
[QUOTE=Raven]då skulle några skalarer passa bra ihop med ett gäng guppys[/QUOTE]

det där va ju inte nån dum idé! ;)
#14 - 28 april 2005 19:16
semester foder kan man ju köra de som
#15 - 29 april 2005 17:17
Jag glömde nämna alla guppys som min gammelscalar har fåt i sig. minst 20-30 st. Så guppys funkar bra som semesterfoder till scalarer.

Annons