Scalare

#1 - 29 mars 2007 03:14
hur lång tid tar det för dom att bli fullvuxna?? jag har sex stycken i ett
325 liters kar plus ca 50 st vinkeltetor
scalarerna är nu ca 5cm mellan nosen till bakfenans slut.
det står att dom kan bli 16cm men hur mäter man dom?
#2 - 29 mars 2007 06:52
Man brukar mäta dom på höjden ;)

Dom blir från ägg till vuxna skalarer på ungefär 12-13 månader beroende så klart på hur mycket mat dom fått.
#3 - 29 mars 2007 21:41
Så dom blir inte större än 16 cm på höjden?? då blir dom inte så långa som jag trodde!! :(
#4 - 29 mars 2007 21:43
drd skrev:
Man brukar mäta dom på höjden ;)

Dom blir från ägg till vuxna skalarer på ungefär 12-13 månader beroende så klart på hur mycket mat dom fått.

Leker dina Altum nåt ? jag är rätt sugen på såna, e dom mycket krävande ?
#5 - 30 mars 2007 04:51
Hur stor burk har du?
#6 - 30 mars 2007 04:57
ivanelvis skrev:
Så dom blir inte större än 16 cm på höjden?? då blir dom inte så långa som jag trodde!! :(

Jodå dom kan bli större än så men det krävs höga akvarier oftast till det.
Minst 50 cm på höjden för att dom ska bli riktigt snygga.
#7 - 30 mars 2007 06:18
ivanelvis skrev:
Leker dina Altum nåt ? jag är rätt sugen på såna, e dom mycket krävande ?

Vill du ha lek på dina scalarer, så ska du inte ha Altum. Det har inte hänt så många gånger i akvarium (om ens någon)...
#8 - 30 mars 2007 15:36
mmm skrev:
Vill du ha lek på dina scalarer, så ska du inte ha Altum. Det har inte hänt så många gånger i akvarium (om ens någon)...

några typer har nog fått lek på altum.. men inte många.. vi väntar på att drd ska sätta igång med bebymaking.. (altså fiskarna) :D
#9 - 6 april 2007 21:16
Mina vildfångade scalarer tog och lekte här... nu har jag hundra små F1 scalarer som går i grupper om tjugo i odlingsställningens sjuttioliterskar... Jag vet ju att den lösningen är tillfällig... så vad behöver jag sedan???

Jag har ett 250 l kar som är 50 högt, hur många scalarer kan jag få upp i säljbar storlek i detta? Hur många kan jag ha i det helt enkelt???

Jag har också ett 150 liters som är 45 högt, kan jag ha dem där ett tag i alla fall?

Eftersom jag håller på och trappar ner min akvarievolym... så vore det ett bakslag att måsta köpa ett kar till...
#10 - 7 april 2007 09:48
Inga svar!!! Jag har en dag över till akvariepyssel... så det hade inte varit helt fel att få börja flytta lite fisk... Min tanke var att flytta mina 40 svarta neoner in till stora akvariet... Då blir det bara 20 Corydoras, 4 små sturisomor och en räka kvar i karet... Kanske flyttar Sturisomorna också....

Räcker mina 250 liter???
Är det bättre att ha småscalarerna (1,5 cm) kvar i sina 70 l kar, eller ska jag flytta över dem till 250 l karet så snart som möjligt???

Alternativet annars är att försöka få plats i mitt 470 l kar... men då måste jag bli av med de 5 scalarerna... stora alltså... åsså måste jag fånga två dvägkulfiskar (ett närapå omöjligt företag) så det känns som en rätt komplicerad lösning...

Snälla... jag behöver erfaren skalareodlingshjälp!!!!

Annons