Scalare ägg.

#1 - 4 juli 2004 07:42
Mina Scalarer har laggt ägg igår och nu vaktar paret dom väldigt noga.
Fråga 1. hur länge tar det innan dom kläcks?
Fråga 2. finns det nån möjlighet att få dom att överleva i akvariet jag har med dom andra fiskarna eller måste jag flytta över dom till ett annat kar?
Fråga 3. Om jag måste flytta över dom, när ska jag då göra det?
#2 - 4 juli 2004 09:12
Fråga 2: Det beror på vad du har däri. Om scalarerna är störst och resten är snälla småfiskar (typ sebrafisk, fjärilsciklid osv) så kan en del klara sig. Jag har fått upp en del scalarer på det viset, det blir inte många, men de blir livskraftiga.

Fråga 3: Du kan flytta dem närsomhelst fram till de blivit frisimmande, sedan börjar de bli uppätna av de andra fiskarna. Tyvärr kan du knappast ta med föräldrarna. Däremot har du alltid valet att håva ut alla andra fiskar. Men du kan naturligtvis vänta och se, föräldrar som kommit igång bra brukar fortsätta leka och blir allt bättre på att sköta om rom/yngel för varje gång.
#3 - 4 juli 2004 18:42
Nu har jag flyttat över bladet med äggen till ett 70l kar med en liten pump som fläktar över bladet, temp 28 grader.
äggen är ca: ett dygn gamla nu, när bör dom ha kläckts?
#4 - 4 juli 2004 21:03
Du är säker på att dem är befruktade?
#5 - 4 juli 2004 21:33
Hej

Helst ska man inte föda upp dem utan föräldrarna, eftersom det nog bara bygger på problemet med scalarers ofta rätt dåliga yngelvård. Professionella odlare har nog länge tagit bort äggen för att paret ska leka fort igen, vilket dels stressar paret, eftersom det tar på dem att leka ofta, och för honan att producera nya ägg så snart efter förra leken, och så blir inte ynglen präglade på föräldrarna, och får svårare att själva lära sig yngelvård.

MVH Micke
#6 - 5 juli 2004 08:42
Har nu varit och tagit bort 6st mögliga ägg från bladet.
Dom andra ser bra ut lite mörkt genomskinliga.
Ska hålla koll på dom under dagen, borde kläckas mot kvällen om jag fått rätt info, ca: 48 tim.
#7 - 5 juli 2004 09:10
Micke_A: Visserligen är det inte något representativt urval, men jag har fött upp scalarer både med och utan föräldrarna och det har inte varit någon skillnad när de ynglen sedan i sin tur lekt, båda typerna har tagit väl hand om ynglen.

Det är A och O att man har ett par som fungerar tillsammans, det finns många knäppa scalarer som bara ägnar sig åt att bråka inbördes som inte varit ett par om det funnits fler att välja på.

Men jag håller med om att forsätta avla på föräldrar som inte klarar av att ta hand om sin avkomma är inte bra, problemet är att man måste skaffa så många fiskar att välja på och det är få som har plats till det.
#8 - 5 juli 2004 09:14
Håller med Micke_A....bättre att låta föräldrarna gå kvar....jag har just nu frisimande yngel av mitt par sen typ 3-4 dagar...föräldrrna går kvar och det funkar jätte bra....[:-102][:)]
#9 - 5 juli 2004 09:22
Nästa gång så ska jag låta föräldrarna ta hand om ynglen.
#10 - 5 juli 2004 10:26
Hej

Ja, men det kanske inte visar sig med en gång? Odlare har säkert fött upp ynglen artificiellt i hundratals generationer.

Att tvångsgifte inte är lyckat vet jag av egen erfarenhet. Och visste det innan också tror jag. Alla kommer inte överens. Jag hade ett jättebra scalarepar, som vaktade ynglen bra. Se´n dog honan, och jag köpte en ny, som var vildfångad. Det dröjde innan de lekte, men allt verkade frid och fröjd, tills ynglen skulle bli frisimmande, då gav sig honan på hanen, och gav honom rejält med stryk.

MVH Micke
#11 - 5 juli 2004 10:35
Det hände med den honan som just laggt äggen, hon är 6år.
Den förra hanen dog efter att fått enormt med stryk efter att äggen ruttnat, och det var för 4 år sen.
Hon har inte laggt sedan dess men nu har hon laggt igen med dom nya scalarerna som jag köpte för två månader sen.
#12 - 5 juli 2004 19:57
Nu sprattlar det över hela bladet!!!!
Ska jag fortsätta att plocka bort mögliga ägg fasst dom andra kläckts?
#13 - 5 juli 2004 20:56
Ja gör det om du kommer åt. Föräldrarna hade flyttat alla friska yngel till en annan plats för att minimera spridningsrisken för mögel. Ynglen har en klibbig tråd i pannan, det är den de sitter fast i underlaget med. Var försiktig så att inte ynglen klibbar fast i det du petar med.

Annons