scalare + blåciklid + kardinaltetror =???

#1 - 15 juli 2003 09:23
nu när jag har sommarjobbat klart funderar jag på att skaffa ett typ 300 liters akvarium med 4-5 scalare 25 kardinaltetror 4 pansarmalar ett par blåciklider. skulle denna kombination funka eller blir det ett smärre krig i akvariet?
#2 - 15 juli 2003 09:35

Hej!

Bara inte scalarna är stora och tetrorna små för då blir la tetrorna mat va?. Och när det gäller pansarmalarna så trivs nog dom bäst om du har några fler eftersom det är en stimfisk.

Men är som sagt rätt nybliven akvarist så mina erfarenheter är rätt fattiga=).

#3 - 15 juli 2003 09:36
Kombinationen (vuxna) blåciklider och kardinaltetror är tyvärr helt omöjlig. Även rätt små blåciklider äter garanterat upp kardinaltetror och vuxna är utifrån min erfarenhet för aggressiva för scalarer. Jag hade en lekande blåciklidhane som knäckte ryggen på en vuxen scalare med en enda tjurrusning i sidan på den. Scalarer äter på sikt upp kardinaltetror de också. Vuxna blåciklider äter pansarmalar dessutom. En hane blir upp mot 20 cm och jag har sett en på 35 (offentligt akvarium och utan hona).
#4 - 15 juli 2003 10:05
men om man la till några fler pansarmalar och bytte ut blåcikliderna mot ex: eld bukar skulle det funka då?
#5 - 15 juli 2003 12:33
Eldbuk äter också kardinaltetror mycket stor sannolikhet och jag ser den som för aggressiv för scalare den också. Min erfarenhet är att den är rejält aggressiv som vuxen men inte lika aggressiv som de andra cikliderna från Central/Nordamerika. Ta Cleithracara (Nyckelhålsciklid) eller Laetacara (kurvciklid m fl) istället. Sedan kommer som sagt scalarerna att äta upp kardinalerna på sikt.

Jag ser som sagt vissa risker med det mesta i den föreslagna kombinationen. Vad är viktigast? Vad vill du åstadkomma? Är skalaren viktig så kan du t ex kombinera den med Opal/Colombiatetra, Kejsartetra, Brillianttetra eller dyligt samt 10-20 pansarmalar + någon "större" dvärgciklid eller Laetacara, Cleithracara, Biotodoma el dyl.
#6 - 15 juli 2003 17:01
Hej

Jag har haft eldbukar med scalarer då och då, och enda gången det inte funkade ordentligt var när jag hade ett scalarepar där honan fullkomligt terroriserade de stackars eldbukarna. Det var psykisk misshandel, scalarehonan hade satt sig på eldbukarna, så även om de fysiskt hade kunnat ge sig på scalarehonan så vågade de inte testa.

Vad det gäller kardinaltetror, så äter nog de flesta ciklider över 15 cm upp dem. Jag har sett eldbukar som såg ut att vara närmare 20 cm, och de hade nog garanterat ätit upp kardinaltetror.

MVH Micke
#7 - 15 juli 2003 17:52
men hur är det med pansar malarna då tror du det fungerar med en större pansar mal art (givetvis ett mindre stimm).
#8 - 16 juli 2003 08:21
men hur är det med pansar malarna då tror du det fungerar med en större pansar mal art (givetvis ett mindre stimm).
Med vad? Förut skrev jag följande vilket borde vara svar på frågan och där finns 10-20 pansarmalar med
Är skalaren viktig så kan du t ex kombinera den med Opal/Colombiatetra, Kejsartetra, Brillianttetra eller dyligt samt 10-20 pansarmalar + någon "större" dvärgciklid eller Laetacara, Cleithracara, Biotodoma el dyl.
Jag har haft eldbukar med scalarer då och då, och enda gången det inte funkade ordentligt var när jag hade ett scalarepar där honan fullkomligt terroriserade de stackars eldbukarna. Det var psykisk misshandel, scalarehonan hade satt sig på eldbukarna, så även om de fysiskt hade kunnat ge sig på scalarehonan så vågade de inte testa.
Det är något fel på dagens eldbukar [:)]
#9 - 16 juli 2003 08:49
jag menade bara att om man hade en större pansarmal så kanske inte den blir ett kosttilskott för eld buks cikliden.
#10 - 16 juli 2003 09:08
Stora Corydoras, Aspydoras samt Brochis klarar säkert inte en eldbuk av. Inte en blåciklid heller. Dessa är dock dyra arter eller gamla individer av billigare arter (och därför dyra). Jag skulle välja blåciklid framför eldbuk i ditt fall. Vad har hänt med eldbukarna? De ska inte vara så fredliga. Just nu har jag Thorichthys eliotti (maculipinnis) som ska vara den fredligaste i släktet. Den skulle aldrig kunna gå med scalare. Det skulle inte bli en fena kvar.
#11 - 16 juli 2003 09:17
Jag har två eldbukar tillsamman med en Scalar och det fungerar utmärkt, har även ett lekpar blåcikilder och det är inga problem. Visserligen är eldbukarna rel. små än så länge och de växer långsamt. Varken eldbukarna eller blåcikliderna( förutom när det leker men då är de ju på allt och alla) är på scalaren. Får se hur det blir när eldbukarna växer till sig, de är i dag bara ca 5-7 cm, då får de kanske flytta över till det större akvariumet.
#12 - 3 augusti 2003 07:47
Kurvciklid är ett annat allternativ. eller ett par dvärgciklider!!

/Sippe [:-93]

Annons