scalare lek

#1 - 13 januari 2004 01:23
har två scalarer som efter att ha kommit i mitt stora kar för en vecka sen börjat skaka för varandra..den störra har en bula på pannan, antar att detta är en hane.
skakningarna kom dagen efter att jag släppte ner dem, men idag har den större börjat jaga den mindre emellanåt & ibland skaka.. den jag tror är hona har en bula på magen, nån som haft scalareägg som känner igen detta? eller skall jag kolla om den börjar bli sjuk? eller har den kanske bara käkat för mycket? den andra är smal...
#2 - 13 januari 2004 07:12
Mina skalarer la rom i går (för andra gången) på ett blad. De uppförde sig och såg precis ut som du beskriver (honan har haft en ganska markant bula på magen några dagar). Dagen innan de la romen putsade de och städade bladet de sedan la rommen på.

Förra gången åt de upp allt första natten. I natt satte jag en 15w lampa så de skulle få nattbelysning. Nu på morgonen var all romen kvar! (Gu´ vad spännande).
#3 - 13 januari 2004 07:31
Att ha en svag lampa som lyser på natten är bra, men om man har malar i så är det säkert dom som äter upp romen så var det för mig ett antal gånger.Det kan oxå ta några ggr för föräldrarna att lära sig att sköta rom och yngel. Lycka till.
#4 - 13 januari 2004 15:59
jag har malar i också..men jag har en avdelning av karet med malyngel & guppy, som får flytta om de börjar leka...då får de gå däri ensamma & lägga ägg, borde öka chansen att bli nåt då!!
det är ungefär 50*50*45 där jag delat av med filtermatta, räcker det? karet är på 450 liter allt som allt.
#5 - 16 januari 2004 11:49
"Bulan" på magen ni talar om kallas (bland annat) "genitalpapill", och är helt enkelt honans äggläggningsrör - det är därför det bara syns dagarna kring leken. Hanen har också en genitalpapill, men denna brukar synas någon dag kortare tid än honans. Dessutom är honans genitalpapill ganska stor och trubbig, medan hanens är betydligt kortare, och spetsig.
Detta är för övrigt det enda säkra yttre skillnaden mellan könen.
#6 - 16 januari 2004 12:11
jo fast jag menar en BULA..ungefär som hon var gravid..eller svalt ett par guppy hela =)
#7 - 16 januari 2004 12:25
Det eneda sättet som jag ser på att mina 2 lek-par som jag har skall till att leka, vilket de gör ganska så regelbundet, är att de börjar att putsa som tokfnattingar på det stället de ska lägga rommen på. För smoke-scalarernas del så har de fått dille på att lägga romkornen på gummipackningen på doppvärmaren. Mitt andra par är en helsvart och en randig slöj ( honan ). Jag har ytterligare en stor helsvart scalare, som jag förtvivlat försöker att se om det är en hona eller en hane !! Och både honan och hanen av de andra paren jagarden, men endast då de är i lektagen. Annars så ggår det hur bra som helst. Skulle vara kul dock att få tag på en partner till denna ensamma också, så kanske man får 3 lekpar ??
#8 - 16 januari 2004 12:41
vad 'r det f;r skalarer ni har?
#9 - 16 januari 2004 12:56
Mina lekpar är: 1 par smoke och ett blandat par av helsvart ( hane ) och en randig slöj ( honan )

Samt en ensam scalare som är helsvart.
#10 - 16 januari 2004 12:56
är det lätt att få yngel på skalar
#11 - 16 januari 2004 13:03
Jag har inte haft möjlighet att ta hand om romen, för yngelkaret är redan fullt av molly-yngel och ancistrusar. Men så fort som jag sält dessa så ska jag ta ett av paren och låta dem leka ifred i yngelkaret.
På en annan tråd i detta forum så finns det en länk angiven till en bra sida där det finns en bra beskrivning på hur man ska gå till väga. Kommer dock inte ihåg vad den tråden hette......
#12 - 16 januari 2004 13:05
Dte knepiga är ( vad jag har hört ) är att förhindra att romkornen möglar, eller blir svampangripna. Men om man tillsätter metylenblått i vattnet så ska detta visst förhindras, samt en bra cirkulation på vattnet med mycket syre i.
#13 - 16 januari 2004 13:22
Det här ä länken till Marias sida dels om Scalareodling.

http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page78.html

#14 - 16 januari 2004 13:26
Tack Poseidon !! Det var den jag var "ute och fiskade" efter ju !!!
#15 - 16 januari 2004 13:32
Det var så lite...så.

Hoppas på att du lyckas!!!

Om du ska försöka så kan jag nog rekommendera att ha ett lagom stort kar 80-100 liter eller större å att låta två st. mindre firrar va med i det kar de ska leka i, det aktiverar/stimulerar skyddsinstinkten hos Scalare att vakta romen.

Ha det.
#16 - 16 januari 2004 14:02
Mina skalarrom förvandlades till larver eller vad de nu kallas igår. Av kanske 400 romkorn (uppskattat utifrån ett foto) verkar det finnas ca 40 som vibrerande saker kvar på bladet. I morse såg jag att föräldrarna placerat nästan alla i en stor klump. Brukar de göra det? Hur stor är chanserna att jag får se någon växa upp (de går i sällskapsakvarium där jag misstänker att framförallt min "Golden nugget" utför fara för ynglen?
#17 - 16 januari 2004 14:07
Tack Poseidon. Funderar bara på vilket av paren det är som jag ska ta ?? Skulle vara intressant och se hur avkomman blev av paret helsvart stor hane och den randiga slöj-honan.
Men av smoke-paret så skulle man nog få några helgula. Hmm...tål att tänkas på.
Har du nån bra idé för vad för liten fisk som kan gå med ?? Den får ju inte vara för liten så att de blir oppätna av scalarerna.
Har ju ett gäng guldbarber iochförsig, man skulle ju kunna ta 2 - 3 st av dessa ?? Eller köpa 2-3 nya kardinaltetror av hyfsad storlek.
Vi får la se vad det blir tillslut. Jag återkommer...var så säker. *S*
#18 - 16 januari 2004 14:29
Jag har användt mej av svatneontetra...jag vet att dessa är stim firrar men de jag har är stora å finna å snälla å passar bra för ändamålet...dessa ä bara till för att få Scalarer att vara rädd om romen å vakata den...dessutom är svartaneonissarna snabba av sej ;-)

#19 - 16 januari 2004 14:38
Hmm...det var inget dumt förslag. Har ju haft sådana tidigare då jag hade akvarium för många år sedan. De är inte dumma de fiskarna ju.
Som sagt var...jag återkommer med hur det hela kommer att bli då tiden väl är inne för det paret som jag till sist kommer att välja, att flyttas över.
Tänkte att jag skulle ha mitt 70 liters som lek-kar för dem, och skaffa ett 150 liters till de som går däri. *glor sig skelögd i den vilda jakten bland annonserna*

Ska föresten se om jag inte kan få tag på nya fina svärdsplantor. De som jag har nu är på tillväxt så att säga efter en rejäl gallring av nervissnade blad och så. Så kanske smokisarna slutar att lägga sin rom på doppvärmaren i alla fall ?? Vem vet, de kanske tror att rommen ska kläckas fortare om de lägger kornen på den ?? "Romkläckarpinne" ??
#20 - 16 januari 2004 14:43
Jag har ett ramakvarie 100L för 300 riksdoller om du vill ha det!!??
#21 - 16 januari 2004 15:03
Du bor i Norrköping ju !! Jag bor i Fjollträsk och min bil har en "date" med en mekaniker imorgon lördag....sen efter det så har vrålåket en "date" med besiktningen.
Hur tusan långt är det nu igen mellan Norrköping och Fjollträsk ??
Är det bara själva karet som du ska sälja eller ??
#22 - 16 januari 2004 15:11
Jag skulle kunna bidra med lite annat för å kompensera resan typ grus å sånt, karet ä ju billigt som den är.

Fjollträsk???

#23 - 16 januari 2004 15:19
Tooookholm ju !! Den [:-61]liga huuuufvudstaden !!
Tja...en bit utanför alltså....in the middle of Centrum....i Åkersberga. *s*
Grus har jag....en hel balja....sen jag bytte i 70 liters till helsvart sån där kvarts. Det blev snyggt men blir snabbt skitigt !!!
Man ser ju minsta lilla på det direkt.
#24 - 16 januari 2004 18:15
hallå där...inga annonser här, poseidon det vet du...och detta är faktist en tråd huruvida MINA scalarer leker eller inte..
=)
#25 - 16 januari 2004 18:46
Ursprungligen skickat av kia

...föräldrarna placerat nästan alla i en stor klump. Brukar de göra det?

Min erfarenhet är att de i princip alltid flyttar larverna och ofta hamnar de i en klump. Ofta placerar de tyvärr dem vid filterinsuget eller något annat korkat ställe.

Hur stor är chanserna att jag får se någon växa upp (de går i sällskapsakvarium

Det beror väldigt mycket på föräldrarna. När jag var nybörjare hade jag ett scalarepar som drog upp en kull ungar i ett överbefolkat 84L akvarium (~84 fiskar, 1 fisk/liter hade jag fått för mig att man skulle ha), så det kan gå. Problemet är att om man råkar ut för något sådant är man fast för livet i hobbyn.

En intressant sak med scalarer som har revirstrider är att de låter! Det knäpper om dem när de gör sina utfall mot varandra. Men man måste ha tysta filter för att höra det, det är ganska svagt.
#26 - 16 januari 2004 20:02
En länk till...om odling å råd.

http://www.geocities.com/scalare_farmen/odla_scalarer.htm

#27 - 16 januari 2004 20:11
Ursprungligen skickat av JR

hallå där...inga annonser här, poseidon det vet du...och detta är faktist en tråd huruvida MINA scalarer leker eller inte..

=)

Det var ingen annons ...det var en inbjudan att köpa det Mowai kanske behöver.

;-)
#28 - 16 januari 2004 22:35
hehe...är du politiker eller? *flinar lite*
för det där är så nära en annons som man kan komma =)
#29 - 19 januari 2004 07:49
*sticker opp nosen ovanför snödrivan*....jisses va det mjällar idag då.....

Nu har jag nog...kanske...eventuellt...förhoppningsvis....listat ut vad det är för kön på den ensamme scalaren som jag har....eller...ååååh....tusiken va svårt det är !!! Men ...troligtvis...en hane....ganska så möjligtvis faktiskt.

Å det var väl ingen annons...*s*...han vill ju ha riksdoller för det...å i g:a Svedala så använder vi ju svenska kronor eller sån däringa Euro då man ska bitala för nåe...å nu é i vilket fall som helst mitt vrålåk inlämnat till fabbro bilmekaniker...förstår inte vafför han gnuggade händerna så då han fick lägga vantarna på den ??
Kan slå vad om att han kommer att göra så att jag inte har råd att inom en livstid skaffa mig det där 500 literskaret mé välvd framruta å BTN-bakgrund å....[:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118]
Visst ja...måste skaffa större lya innan dess oxå....*s*

Mina scalarer ( lek-paren ) håller på att byta sida mé varandra.
Tja alltså....smokisarna har ju hållt till mé sitt romläggande borta i högra hörnet vid pumputsuget och doppvärmaren....och det andra paret i vänstra hörnet....utom då det är matdags.
Under hela helgen dock så har det varit ett evigt farande...och jagande....och ingen ordning på nånting !! De har fått fnatt helt enkelt.
Sen så satte stimmet mé guldbarber igång oxå....till "Björnligans" stora förtjusning. Barberna lekte.....och Björnligan rotade i gruset där de varit strax efter.....man skulle kanske ta och köpa ett sånt där raster i alla fall ?? Ja ja...vi får la se....han sambon lär väl få helspatt på mig ?? "Ska du ha molly-yngel, mal-yngel, scalare-yngel OCH barb-yngel ??? Vart ska jag bo då ???"

Föresten...hur lång tid tar det för scalare-yngel att växa opp ??
Nån som vet ??
#30 - 19 januari 2004 08:13
Fullt normalt betende. Överlevnaden brukar vara 0% i ett sällskapsakvarium. Du måste mata med artemia efter 7 dagar (när de är frisimmande) om de skall ha en rimlig chans att överleva. Du kan flytta larverna till en liten burk eller liknande, det räcker med 2L, och ha dem där tills de blir större. Detta görs lättast med slang. Det går också att mata med smulat torrfoder men då överlever inte de flesta ynglena.

Annons