scalare yngel och svärdbärar yngel ihop?

#1 - 13 februari 2009 11:33
Någon som vet om man kan släppa ihop frisimmande scalare yngel (föräldralösa!) med svärdbärar yngel?
Scalarerna ligger just nu i en yngel kasse men börjar simma i morgon el över morgon och svärdb. föddes i natt.
Jag har nämligen bara ett yngel kar och scalarerna släpper jag ut när dom börjat simma och äta, det jag är rädd för är om svärdb. äter upp dom?
Nån som vet?
#2 - 13 februari 2009 12:56
lulli skrev:
Någon som vet om man kan släppa ihop frisimmande scalare yngel (föräldralösa!) med svärdbärar yngel?

Scalarerna ligger just nu i en yngel kasse men börjar simma i morgon el över morgon och svärdb. föddes i natt.

Jag har nämligen bara ett yngel kar och scalarerna släpper jag ut när dom börjat simma och äta, det jag är rädd för är om svärdb. äter upp dom?

Nån som vet?

Ska inte vara några problem, har själv haft dessa yngel ihop.
#3 - 13 februari 2009 13:07
Va bra, då släpper jag ut scalarerna om några dagar.
Tack för svaret
#4 - 13 februari 2009 13:38
dock väldigt mycket jobbigare att dra upp scalarer än svärdbärare.

.
#5 - 13 februari 2009 13:41
Kensa skrev:

.

Yup!
Vattenbyte varje dag, dra upp artemia varje dag, ha koll på vattenkvaliten osv, osv. ;):)
#6 - 13 februari 2009 13:44
Kensa skrev:

.

Väl värt besväret dock. :d Skickar iväg mitt senaste gäng på torsdag och byter till mig annat kul. :d
#7 - 13 februari 2009 13:59
Jo det förstår jag, lyckades klara förra kullen frisimmande i en vecka med nykläckt artemia och dom var runda och pigga, så fick mamman ett ryck och åt upp allihop på 2 sek. jätte kul, så nästa gång tog jag bladet med ägg alldeles innan dom kläcktes å la i yngel kassen fick även flytta föräldrarna för dom var å sög i nätet! Så nu får vi se! Det är ca 200 som ligger å darrar än så länge.
#8 - 13 februari 2009 14:09
lulli skrev:
Jo det förstår jag, lyckades klara förra kullen frisimmande i en vecka med nykläckt artemia och dom var runda och pigga, så fick mamman ett ryck och åt upp allihop på 2 sek. jätte kul, så nästa gång tog jag bladet med ägg alldeles innan dom kläcktes å la i yngel kassen fick även flytta föräldrarna för dom var å sög i nätet! Så nu får vi se! Det är ca 200 som ligger å darrar än så länge.

Klarade de sig så länge som en vecka förra gången hade jag aldrig tagit upp äggen från föräldrarna...
#9 - 13 februari 2009 14:11
Mina scalarer åt upp sin första kull oxå. Men efter ett par försök så lyckades de faktiskt dra upp kullen helt. En del par kan lära sig har jag hört medans andra par misslyckas gång på gång.
#10 - 13 februari 2009 14:14
NIC skrev:
Klarade de sig så länge som en vecka förra gången hade jag aldrig tagit upp äggen från föräldrarna...

Håller med. Jag hade oxå låtit föräldrarna få försöka själva. Det är ju faktiskt synd att scalarernas yngelvårdande egenskaper håller på att försvinna.
#11 - 13 februari 2009 14:23
NIC skrev:

Nä,kanske dumt men det känns lite jobbigt när man kämpat med artemian å allt funkade så bra dom var så söta med sina oranga magar så äter hon bara upp dom!!! Tänkte prova detta, dom lägger ju ägg snart igen å dom får dom ha själva, önskar bara man kunde ge dom något enklare att äta! ynglena alltså.
#12 - 13 februari 2009 14:24
Marisch skrev:
Mina scalarer åt upp sin första kull oxå. Men efter ett par försök så lyckades de faktiskt dra upp kullen helt. En del par kan lära sig har jag hört medans andra par misslyckas gång på gång.

det finns en hel del personer som hävdar att med rätt betingelser så
spelar det ingen som helst roll hur "sönderavlade" de är.

samt att många hävdar att ju närmare VF man är, desto "lättare" är det.

kanske är sanningen någonstans i mitten.

men jag håller med NIC.....ett par som får fram frisimmande i upp
till en vecka skall inte störas, de skall få försöka ett antal
(20-30 ggr) till innan man meckar med articifiella saker.

tänk på att en scalar blir 10-15 år gammal.....leker under rätt betingelser
kanske 1 gång per månad (ofta mer), de har kanske 100-150 lekar
på sig innan de trillar av pinnen, att då tycka bort yngel efter ett
fåtal kullar....kan inte vara bra......

.
#13 - 13 februari 2009 14:26
lulli skrev:
Nä,kanske dumt men det känns lite jobbigt när man kämpat med artemian å allt funkade så bra dom var så söta med sina oranga magar så äter hon bara upp dom!!! Tänkte prova detta, dom lägger ju ägg snart igen å dom får dom ha själva, önskar bara man kunde ge dom något enklare att äta! ynglena alltså.

skalad artemia funkar faktiskt ganska bra det oxå.

drog upp en kull från 1 vecka till 3 veckor prexis med det,
förvånansvärt stor överlevnadsprocent.

att jag var tvungen att rådda runt i karet, så de åt upp dom då är en annan sak.......
#14 - 13 februari 2009 14:34
Kensa skrev:
det finns en hel del personer som hävdar att med rätt betingelser så

spelar det ingen som helst roll hur "sönderavlade" de är.

samt att många hävdar att ju närmare VF man är, desto "lättare" är det.

kanske är sanningen någonstans i mitten.

men jag håller med NIC.....ett par som får fram frisimmande i upp

till en vecka skall inte störas, de skall få försöka ett antal

(20-30 ggr) till innan man meckar med articifiella saker.

tänk på att en scalar blir 10-15 år gammal.....leker under rätt betingelser

kanske 1 gång per månad (ofta mer), de har kanske 100-150 lekar

på sig innan de trillar av pinnen, att då tycka bort yngel efter ett

fåtal kullar....kan inte vara bra......

.

Ja mitt scalarepar är ju troligen inte VF. Om de är artificiellt uppfödda eller om de gått hos sina föräldrar har jag ingen aning om. Men de är ju iaf ett bevis på att det går att få dem att vårda sin avkomma även om de inte är VF.

Mina klarade oxå av ynglen en vecka ungefär första gången så jag tyckte de kunde få försöka igen och igen och igen om det hade behövts. :d Väldigt kul att se dem dona med sina små faktiskt.
#15 - 13 februari 2009 14:39
Ska prova med skalad artemia till nästa kull, ska inte blanda mej i mer för dom tog verkligen väl hand om dom (innan dom blev lunch!)
Tack för alla svar.
#16 - 13 februari 2009 17:59
Jag tror att med rätt betingelser så kan man få även tillsynes hårt avlade odlingsformer att klara det. Mitt guldmarmorpar (guld med några svarta fläckar) lekte nyligen för första gången, och fick fram kläckta yngel, som de flyttade till ett annat blad, redan på första försöket. Tyvärr försvann ynglen efter några dagar, men det var nog inte föräldrarnas fel, de var ganska rispade på sidorna, förmodligen hade de försökt försvara ynglen tappert mot min multispinosahane. De kan ju också ha rykt ihop, och ätit upp dem, men de har inte visat några så´na tendenser. Däremot har de försökt jaga bort multispinosahanen förut, utan större framgång.
#17 - 13 februari 2009 18:20
Micke_A skrev:
Jag tror att med rätt betingelser så kan man få även tillsynes hårt avlade odlingsformer att klara det. Mitt guldmarmorpar (guld med några svarta fläckar) lekte nyligen för första gången, och fick fram kläckta yngel, som de flyttade till ett annat blad, redan på första försöket. Tyvärr försvann ynglen efter några dagar, men det var nog inte föräldrarnas fel, de var ganska rispade på sidorna, förmodligen hade de försökt försvara ynglen tappert mot min multispinosahane. De kan ju också ha rykt ihop, och ätit upp dem, men de har inte visat några så´na tendenser. Däremot har de försökt jaga bort multispinosahanen förut, utan större framgång.

Det kan man alldesles säkert Micke, håller med dig.
Under rätt betingelser kan man säkert få även svårlekta altum att ha skoj, men då till frågan; vad är rätta betingelser..?

Nu har tråden vänt men det kan väl vara ok då trådskaparen har fått svar på sin fråga. :)

Annons