Scalarefunderingar

#1 - 8 maj 2006 14:57
Sitter här med ett nystartat 400litersakvarium (60cm högt).
Jag hade tänkt mig att ha nån jordätarart som huvudattraktion i karet. Dessa håller mest till mot akvariets nedre regioner och jag funderar därför på att skaffa 4-6 scalare som tillsammans med ett stim lite större tetror på ett trevligt sätt fyller ut mitten och övre regionerna av akvariet.

Hur som helst...

Jag har kollat på altumscalare och redback-scalare och även på välodlade "vanliga" scalare. Prisskillnaden mellan dessa tre är ju markant. Altum och redback går ju på en bra bit över 100-lappen allt som oftast medan "vanliga" scalare är tillgängliga från 30kr.

Jag är rätt känslig vad gäller fiskars beteende och vill gärna att de kan ta hand om sina yngel etc. Jag vet att det finns ett rykte om att odlade scalare är dåliga på just yngelvård, men hur allmänt är det?

Samtidigt är jag mån om att utseendet på scalarerna är naturtroget (marmorscalare etc. är aldrig aktuellt).

Är det så att det är värt att lägga 150kr/altumscalare istället för att kunna köpa fem vanliga scalare för samma peng?
#2 - 8 maj 2006 15:21
[QUOTE=supersunk]Sitter här med ett nystartat 400litersakvarium (60cm högt).
Jag hade tänkt mig att ha nån jordätarart som huvudattraktion i karet. Dessa håller mest till mot akvariets nedre regioner och jag funderar därför på att skaffa 4-6 scalare som tillsammans med ett stim lite större tetror på ett trevligt sätt fyller ut mitten och övre regionerna av akvariet.

Hur som helst...

Jag har kollat på altumscalare och redback-scalare och även på välodlade "vanliga" scalare. Prisskillnaden mellan dessa tre är ju markant. Altum och redback går ju på en bra bit över 100-lappen allt som oftast medan "vanliga" scalare är tillgängliga från 30kr.

Jag är rätt känslig vad gäller fiskars beteende och vill gärna att de kan ta hand om sina yngel etc. Jag vet att det finns ett rykte om att odlade scalare är dåliga på just yngelvård, men hur allmänt är det?

Samtidigt är jag mån om att utseendet på scalarerna är naturtroget (marmorscalare etc. är aldrig aktuellt).

Är det så att det är värt att lägga 150kr/altumscalare istället för att kunna köpa fem vanliga scalare för samma peng?[/QUOTE]

Jo det är värt det, Och får du altumen att leka så gör du det bra.. förbannat bra :)
#3 - 8 maj 2006 15:59
Har du långt till skåne ?

Annars kan du köpa fina höga yngel efter riktigt bra yngelvårdande skalarer av mig om 2½ månad för då har jag yngel säljklara av mina "redbacks" igen.
Sålde tyvärr dom sista 100 från senaste kullen nyligen.
Dom tar jag 35 spänn styck för nämligen.
Se anonserna :)
#4 - 8 maj 2006 16:24
35spänn för redbacks...
Ja, det låter ju helt ok!

Det slår jag till på!
#5 - 9 maj 2006 05:57
[quote=supersunk]Jag har kollat på altumscalare och redback-scalare och även på välodlade "vanliga" scalare. Prisskillnaden mellan dessa tre är ju markant. Altum och redback går ju på en bra bit över 100-lappen allt som oftast medan "vanliga" scalare är tillgängliga från 30kr.

Är det så att det är värt att lägga 150kr/altumscalare istället för att kunna köpa fem vanliga scalare för samma peng?[/quote]
Vill du ha så naturligt beteende på dem så möjligt så är det nog bäst att köpa vf, f1 eller f2. Sen kan man ha tur och hitta bra odlade exemplar också, men det blir ju en chansning i så fall :). Vf skalarer brukar kosta över 100 kr styck, men det går att hitta f1 eller f2 privat (t.ex. från Drd :p).

När det gäller altum så spelar inte yngelvården någon roll, du lär ju antagligen inte få några yngel på dem. ;) Dessutom så hittar du inget annat än vf av altum att köpa. Hittar du altum för 150 kr så är det ett relativt lågt pris.

Altum är en annan art än den vanliga skalaren och ser lite annorlunda ut. En av skillnaderna är att altumen blir mycket större, 30 cm höga får du nog räkna med att de blir (de kan bli en halvmeter höga [:o], även om det är tveksamt ifall de blir det i ett akvarie).
Redback- och Perualtum är (än så länge) varianter av vanlig skalare.
#6 - 9 maj 2006 11:52
[QUOTE=mmm]
Redback- och Perualtum är (än så länge) varianter av vanlig skalare.[/QUOTE]

Menar du att de än så länge inte har definierats av forskare som egna arter? Eller?
#7 - 9 maj 2006 12:16
[quote=supersunk]Menar du att de än så länge inte har definierats av forskare som egna arter? Eller?[/quote]
Ja, vad jag förstått så finns idag bara tre arter av skalare definierade: vanlig, altum och spetsnos (leopoldi). Men t.ex. redback och peru-altum kan komma att klassas som egna arter i framtiden, men det är inget som är säkert. För tillfället räknas de i alla fall som vanlig skalare...
#8 - 9 maj 2006 15:57
De ja.
Alltid lär man sig nåt...

Annons