Scalarelek?

#1 - 12 februari 2007 17:08
Är det någon form av scalarer som är mer lättlekta än andra eller vice versa?...
#2 - 12 februari 2007 18:37
Odlade Scalarer (de man köper i de flesta butiker) verkar ha en tendens att vara sämre på att ta hand om sina yngel. Däremot är de flesta scalarer lättlekta (dvs de lägger rom). Om man vill öka sina chanser att få tag i scalarer som vårdar sina yngel bör man köpa av privatodlare där ynglen har fått gå tillsammans med sina föräldrar under uppväxten.
#3 - 13 februari 2007 11:20
Jag fick precis lek på vf scalare. De var sex från början, nu är de fem och fullvuxna. Två st bildade par och har lekt några gånger, denna gång verkar de vakta också, men ynglen har inte börjat simma ännu, så jag vet inte vad som kommer att hända då...

Hur det nu är, så var de lika lätta att få i lek som odlade, men de "greppade" det där med att vårda rom och yngel MYCKET snabbare, eller rättare sagt, jag har aldrig varit med om att odlade scalarer greppat det över huvud taget...
#4 - 13 februari 2007 13:18
Vilken variant av VF är det?
#5 - 7 april 2007 10:54
rsoderberg skrev:
Vilken variant av VF är det?

Har faktiskt ingen aning om vilken variant det är... Historien är som följer...

Jag hade ett mjustartat 450 literskar med endast lite malar i...
Min måg sålde sina scalarer till en man i föreningen, som inte kunde ta dem direkt
Scalarerna fick i stället flytta in hos mig, tillfälligt...
Sedan har det hänt saker hos ägaren, som gör att scalererna går kvar hos mig... vet faktiskt inte hur länge de blir här...
Kontentan... ja, det är inte mina scalarer egentligen, och dom hamnade här lite oplanerat....

Varianten kan ofs vara intressant om jag nu ska sälja dem... så jag ska kolla... Tyvärr finns det ingen marknad för F1:or här... så dom kommer nog att gå som vanliga scalarer till djuraffären så småningom...

Återkommer när jag vet vad det är för sort...
#6 - 7 april 2007 12:13
Hur stor måste scalaren vara för att leka?
Anledningen av att jag frågar är att en släktings scalarer börjar jaga bort fiskar ihop, den ena är mycket mindre så de är nog en hona och hane som jobbar ihop:) ..
Mvh..
#7 - 7 april 2007 12:44
Tant Nancy skrev:

Återkommer när jag vet vad det är för sort...

Bilder?
#8 - 7 april 2007 13:29
Bilder?

Riggar kameran... under tiden kan ni väl försöka hjälpa mig här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102118

jag skulle behöva få i ordning till hela gänget i helgen...
#9 - 7 april 2007 14:19
Nu finns det foton här http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=6786&nocache=1 Tyvärr med ruskigt dålig kvalitet.. ska se om jag kan få till nåt bättre sedan. Jag fick bara med de tre scalarerna som inte leker... förutom nosen på en ur lekparet... Jag tror att det är ny lek på gång... så det är därför som dom är lite galna i karet just nu...
#10 - 7 april 2007 15:34
Inte så enkelt, men varför skall det vara det? Det ser ut att vara någon "sort" från mellersta eller nedre delen av Amazonas (för dom har väl aldrig visat upp några bruna prickar på kroppen?). Det kan möjligen vara Pterophyllum scalare (alltså nära typlokalen som numera är någorlunda geografskt inringad). Längre än så går nog inte att komma med nuvarande kunskapsnivå.

Snygga djur!
#11 - 7 april 2007 16:12
lånar tråden lite....

Hur stor måste scalaren vara för att leka?

Anledningen av att jag frågar är att en släktings scalarer börjar jaga bort fiskar ihop, den ena är mycket mindre så de är nog en hona och hane som jobbar ihop:) ..

Mvh..

har samma fundering här, har några "peruaner" som börjar vispa runt, bli lite ilskna, bilda par ?....

de är ca 12-13 cm höga, räknat från högsta fenspets, till lägsta.

lite för unga för lek.....eller ??

vad jag minns 20 år tillbaka så lekte inte mina scalarer dp förrän de var runt året....runt 20 cm höga..
#12 - 7 april 2007 16:59
Inte så enkelt, men varför skall det vara det? Det ser ut att vara någon "sort" från mellersta eller nedre delen av Amazonas (för dom har väl aldrig visat upp några bruna prickar på kroppen?). Det kan möjligen vara Pterophyllum scalare (alltså nära typlokalen som numera är någorlunda geografskt inringad). Längre än så går nog inte att komma med nuvarande kunskapsnivå.

Snygga djur!

Jo, tre av fem, bägge föräldrarna bl a, har bruna prickar... ska se om jag lyckas fota dem lite bättre...

Snygga är dom, om än lite småväxta för att vara i min smak... tror att dom fick lite lite käk när dom var små... eller så var bara mina förra scalarer (som rök i skillsmässan) ovanligt stora...
#13 - 7 april 2007 18:34
Nu finns bilder på prickarna också...
#14 - 7 april 2007 18:38
Mina scalarer, jag har två par som lägger rom ca var 14:e dag, men de äter alltid upp dem. Någon chans att de lyckas någon gång, eller kan jag räkna med att det är kört för alltid?
#15 - 7 april 2007 18:46
Jag har haft en hel del scalarer i mitt liv, men det här är de första som tar hand om ynglen ... Tyvärr har jag kulfiskar i akvariet, så ynglen blir inte så gamla... De andra scalarerna jag haft har inte lyckats ens kläcka rommen... men det har varit odlade scalarer från butiken... det här är ju VF
#16 - 8 april 2007 01:53
Prickarna fanns ju där. Då hamnar vi i övre Amazonas, alltså troligen Peru. Jag tycker det är lurigt att prickarna försvinner ibland.
#17 - 8 april 2007 09:49
Prickarna försvinner inte... men blir väldigt svaga på samma sätt som ränderna... alltså när Scalaren är stressad. Vid lek och vid yngelvård är de väldigt tydliga, så det måste hänga ihop...
#18 - 8 april 2007 09:53
En sak till. Ynglen har väldig tydlig teckning nu, men jag kan inte se en enda prick på något av dem... inga garantier för att jag har fingranskat alla 100 iofs :p dom står ju inte precis stilla...

Jag ska försöka få några bilder på ynglen i dag...

Ska också se om jag kan få tag i mågen och höra om han vet vad scalarerna såldes som... jag vet ju att han beställde dem.
#19 - 8 april 2007 10:03
Fick svar från mågen nu och tyvärr stod det bara VF Skalare i den lista han beställde ifrån...

För protokollet räcker det väl med att veta att det är Pterophyllum scalare ... men däremot hade det ju varit roligt att veta mera när man ska sälja ynglen...
#20 - 8 april 2007 12:12
Mitt par scalarer har också lagt ägg massor med gånger, och tar hand om ägg och yngel. Men honan ser ut exakt som Nacys skalarer och såldes som grå scalare, 10 cm stor var hon när hon köptes i höstas. Kan hon hennes föräldrar vara av vildform, eller rent av hon själv? Hon var bara ca 20-40 kr dyrare än koi-scalarerna...

Iaf, dom första gångerna dom la ägg var det alltid hon som tog initiativet till att vakta och jaga, men hanen kollade och lärde sej efter ett par gånger... Hanen är en guldscalare skulle jag tro och är ju odlad...
Men nu har dom fått yngel ett antal gånger iaf ock det är lika kul varje gång.
#21 - 8 april 2007 12:21
Jo, PlatyYngel, jag tror att det kan vara så. Jag kollade nämligen med djuraffären ang mina yngel och dom sa att det inte fanns någon marknad för F1 Scalarer, utan att dom säljer dem som vanlig scalare... och då får man inte heller något mera för dem.
Jag tycker att det känns jättefel, det måste ju finnas många som vill köpa fiskar som ser ut som dom gör i naturen... men men...

Sedan kan dom tydligen heta F1 utan att vara efter vf föräldrar också... så lite vimsigt är det ju...
#22 - 8 april 2007 12:25
DEt känns ju helt fel!
Om man vill ha scalarer från VF föräldrar får man väl sälja dem privat, men tyvärr får man ju inte mkt för dem...
#23 - 8 april 2007 12:35
för min del så kanske det är ok med de 15 kr/st jag får i butiken... bara jag blir av med dem... men jag tycker ändå det är fel att det inte står på akvariet i butiken att de har vf föräldrar... så det kommer jag nog att kräva i alla fall...
#24 - 8 april 2007 22:27
Tant Nancy skrev:
För protokollet räcker det väl med att veta att det är Pterophyllum scalare ... men däremot hade det ju varit roligt att veta mera när man ska sälja ynglen...

Det här är hur jag uppfattar det just nu. Jag kanske ändrar mig i framtiden:

Om dom har prickar, om än bara ibland, så kommer de troligen från övre Amazonas och då är det antagligen inte Pterophyllum scalare utan Pterophyllum sp. "Peru". Eftersom du inte vet att de kommer från Peru så blir det bara Pterophyllum sp.

Jag har ett gäng halvvuxna fiskar som kan vara samma art som dina. Jag är mycket nyfiken på hur de kommer se ut som helt utvuxna.

Men som sagt, det är mycket som är oklart med släktet Pterophyllum.
#25 - 8 april 2007 22:39
Så med det menar du Erik, att jag egentligen inte har scalarer??? DÅ kan det ju bli riktigt spännande att sälja dem...
#26 - 8 april 2007 23:17
Tant Nancy och Erik Åhlander!
Har följt dennna och ett par andra trådar (de tycks vävas ihop) om Tant Nancys F1-yngel med stort intresse. Som gammal Scalare-nörd har man ju haft "original"-Scalare i lek otaliga gånger och dessutom räddat akvarie-ekonomin genom att sälja yngel till div. zooaffärer (för många år sedan).
Jag har hyfsad koll på; Pterophyllum scalare, - Pterophyllum scalare, Manacapuru - Pterophyllum altum. De två senare enbart genom läsning.
Jag är facinerad av Scalarens olika "familjeskillnader" och skulle vilja veta om någon av er två (eller någon annan) kan rekommendera källmaterial, gärna på nätet, alltså artiklar som beskriver Scalare ingående och de olika skillnader som finns. Detta verkar vara ett mycket intressant ämne som jag skulle vilja fördjupa mig i!
Nu har jag stulit tråden en aning, men ber om ursäkt för detta:)
#27 - 9 april 2007 07:57
Kul Max, att mina yngel intresserar alltså ;) Jag är helt fel person att ge dig info, eftersom jag fram till nu varit relativt ointresserad av scalarer... så förmodligen har du mycket mera koll än jag.

Jag har i alla fall fått ett bra svar i tåten på ciklid.se http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=55740 Där fick jag reda på både hur jag ska sköta mina skyddslingar och att det med största sannorlikhet är Peruscalare, även kallade perualtum (har inget med altum att göra).

Nu ska jag börja fånga svarta neoner, för att göra plats för ynglen... Sanslöst virriga och osamarbetsvilliga individer det där!!!
#28 - 9 april 2007 08:34
Jag är lite nyfiken (eftersom jag vill försöka få mina yngel att överleva), vad matade du ynglen med i början?

Jag vet att jag skulle kunna fråga nån som kanske är lite mer "inne" i scalarer, eftersom det verkar som att du (Nancy) inte var seriös vad gäller ynglen i början. Detta kan leda till att du kanske inte använde en massa konstiga metoder och foder utan det lite mer vanliga?
#29 - 9 april 2007 10:32
MaxB skrev:

Jag är facinerad av Scalarens olika "familjeskillnader" och skulle vilja veta om någon av er två (eller någon annan) kan rekommendera källmaterial, gärna på nätet, alltså artiklar som beskriver Scalare ingående och de olika skillnader som finns. Detta verkar vara ett mycket intressant ämne som jag skulle vilja fördjupa mig i!

Nu har jag stulit tråden en aning, men ber om ursäkt för detta:)

Nej, det finns egentligen inte något modernt källmaterial som är användbart. Det enda nya som är publicerat rör typlokalen för Pterophyllum scalare. Mina påståenden är mina egna gissningar, baserat på det som finns tryckt fram till 1980-talet + bilder och rykten på nätet. Det behövs en ny rejäl revision av Pterophyllum i hela Amasonas-området, morfologiskt och molekylärt. Det gäller även Heros och Mesonauta. Revisionen av Symphysodon visade ju att ny information kan ge väldigt överraskande resultat.
#30 - 9 april 2007 10:46
Ålrajt, Tack för ditt svar! Symphysodon har man ju verkligen begravt sig i de senaste åren - och jag trodde kanske att det skulle finnas liknande dokumentation om Scalarefamiljens olika grenar. Just som du säger, det finns ju en hel del skrivet fram till 80-talet...
Detta är ju märkligt! Pågår det inte någon seriös forskning och fältbeskrivningar i området?
#31 - 9 april 2007 12:47
PlatyYngel skrev:
Jag är lite nyfiken (eftersom jag vill försöka få mina yngel att överleva), vad matade du ynglen med i början?

Jag vet att jag skulle kunna fråga nån som kanske är lite mer "inne" i scalarer, eftersom det verkar som att du (Nancy) inte var seriös vad gäller ynglen i början. Detta kan leda till att du kanske inte använde en massa konstiga metoder och foder utan det lite mer vanliga?

Det kan så vara... men jag är ju odlare.. så jag har ju en del foderkoll.. även om dessa yngel var lite mindre än de jag är van vid. Jag matade med mikromask första två dagarna, sedan blev det växelvis mask och nykläckt artemia... Det är det jag matar med nu också... men blandat med smulat flingfoder. Funderar att köra Dr Basslers granulat i mortel också... men har inte testat ännu
#32 - 9 april 2007 15:08
Jag skulle kolla med Ströms Zoologiska i Sundsvall, 060-159556. Även jag är intresserad av ett gäng :)
#33 - 9 april 2007 15:52
Det är jäkligt jobbigt att cykla till sundsvall :p Skämt å sido... ska kolla med dom, för det är säkert nån som åker iväg dit... Men ni får inte skriva för mycket sånt där här... vill inte att Kjell ska tro att jag annonserar, för det var inte syftet med den här tåten... PM får det bli... åsså kanske jag annonserar när dom är lite större...

Har fångat hälften av neonerna nu i alla fall... ger upp för idag tror jag. Hittade 20-30 Endlers i den baljan också, så de åkte ner till Scalarerna... gissa om det är vild jakt!!! Blev ju bra det, för nu får neonerna en stund för att hitta sig ett gömställe under tiden...
#34 - 9 april 2007 16:05
*skrattar gott* levande föda är alltid mums :D Har du något bra knep för att fånga tetror?
#35 - 9 april 2007 16:33
Mamma Mia skrev:
*skrattar gott* levande föda är alltid mums :D Har du något bra knep för att fånga tetror?

Jepp, dom går åt med en väldig fart...

Jag har en håv modell xl som jag håller bakom en växt... sedan jagar jag tetrorna så att de kommer med full fart mot växten och rakt in i håven bakom... En rejäl javaormbunke brukar funka ganska bra... En anna sak är att man inte ska låta en ensam bli kvar... utan helst fånga de sista två tre i samma håv... för en ensam tetra är nog det värsta som finns att fånga...
#36 - 9 april 2007 16:47
På något konstigt sätt blir varje tetra tre tetror när man skall fånga dom:)
#37 - 9 april 2007 17:39
MaxB skrev:

Detta är ju märkligt! Pågår det inte någon seriös forskning och fältbeskrivningar i området?

Det kanske finns någon student i Brasilien. Det har producerats många duktiga systematiker där senaste åren. Orsaken är ju delvis att det är nästan omöjligt att föra ut forskningsmaterial ur många länder idag. Däribland Brasilien, Indien m fl.
#38 - 10 april 2007 19:25
lånar tråden igen.....kanske får man svar denna gången...

har ett gäng "peruaner", de tre största är kanske 12-13 cm "höga" mellan fenspetsarna....de 3 andra är kanske 8-9 cm.

de har nu börjat slåss, "pinka in revir", tycke mig se en tendens till viss parbildning.

det är ju trevligt....men är det inte lite tidigt ??

är de egentligen inte för unga för det där med sexeri ??

sista jag hade scalarer (1992) så gjorde inte dom sånt förrän de var runt 20 cm höga ...kanske runt året gamla.

är mina peruaner "tidiga" eller var mina gamla scalarer sena på det ??
#39 - 10 april 2007 19:38
Jadu, det är inte lätt att veta. Det jag vet är att mina är mycket mindre än de tre andra vf, som jag inte heller visste vad det var, var i storlek. Desstutom växer dom väl utifrån fodertillgång och utrymme... så det är väl åldern som är väsentlig. Tror säkert att dom är på g om dom är ett år...
#40 - 11 april 2007 05:50
Det är ålder som avför inte storlek, runt 1år så kan dom leka.
#41 - 11 april 2007 19:19
de är idag kanske 5-6 månader, vilket innebär att de just nu enbart käbblar om plats i karet och vem som ska vara högst upp på pyramiden.

Annons