rsoderberg skrev:Vilken variant av VF är det?
Erik Åhlander skrev:Bilder?
botia danio skrev:Hur stor måste scalaren vara för att leka?
Anledningen av att jag frågar är att en släktings scalarer börjar jaga bort fiskar ihop, den ena är mycket mindre så de är nog en hona och hane som jobbar ihop:) ..
Mvh..
Erik Åhlander skrev:Inte så enkelt, men varför skall det vara det? Det ser ut att vara någon "sort" från mellersta eller nedre delen av Amazonas (för dom har väl aldrig visat upp några bruna prickar på kroppen?). Det kan möjligen vara Pterophyllum scalare (alltså nära typlokalen som numera är någorlunda geografskt inringad). Längre än så går nog inte att komma med nuvarande kunskapsnivå.
Snygga djur!
Tant Nancy skrev:För protokollet räcker det väl med att veta att det är Pterophyllum scalare ... men däremot hade det ju varit roligt att veta mera när man ska sälja ynglen...
MaxB skrev:
Jag är facinerad av Scalarens olika "familjeskillnader" och skulle vilja veta om någon av er två (eller någon annan) kan rekommendera källmaterial, gärna på nätet, alltså artiklar som beskriver Scalare ingående och de olika skillnader som finns. Detta verkar vara ett mycket intressant ämne som jag skulle vilja fördjupa mig i!
Nu har jag stulit tråden en aning, men ber om ursäkt för detta:)
PlatyYngel skrev:Jag är lite nyfiken (eftersom jag vill försöka få mina yngel att överleva), vad matade du ynglen med i början?
Jag vet att jag skulle kunna fråga nån som kanske är lite mer "inne" i scalarer, eftersom det verkar som att du (Nancy) inte var seriös vad gäller ynglen i början. Detta kan leda till att du kanske inte använde en massa konstiga metoder och foder utan det lite mer vanliga?
Mamma Mia skrev:*skrattar gott* levande föda är alltid mums :D Har du något bra knep för att fånga tetror?
MaxB skrev:
Detta är ju märkligt! Pågår det inte någon seriös forskning och fältbeskrivningar i området?