scalareproblem!

#1 - 11 januari 2005 18:40
hej!

Jag har nyligen skaffat 4 scalarer till mitt 222liters akvarium. Tanken var att de skulle para ut sig efter hand så att jag efter ett tag hade en eller två par.

Nu har två scalarer börjat fatta tycke för varandra, tror jag, men:
en av scalarerna ser väldigt konstig ut! Den har lixom grova fjäll, inte alls slät som de andra. De andra har fått långa vackra fenor, men denna har fortfarande ganska små och så är den ena fenan (det fenparet vid gälarna) helt böjd uppåt. Så har den varit sen jag köpte den, såg inte det i affären.
Och den har blivit ganska tjock. Detta är den kaxigaste av scalarerna.
Kommer denna scalare klara att leva ett normallångt scalareliv med den här böjda fenan och varför har den grova fjäll?
#2 - 11 januari 2005 18:59
Hej

Det finns en framavlad variant som brukar kallas diamantscalare. Ofta verkar det vara guldscalarer som har de fjällen. Kan vara en så´n. Om den kan leva ett normallångt liv vet jag inte, men jag kan misstänka att de är lite känsligare än vildformen, då hårt avlade odlingsformer har en tendens att vara känsliga. Bröstfenan är säkert inget problem, att den ser ut så kan ha med hård avel eller inavel att göra, men det förkortar nog inte fiskens liv.

Här är en bild:
http://www.cmail.cz/cichlidy/obr/gold.jpg

MVH Micke
#3 - 11 januari 2005 19:37
precis såna fjäll har den! tycker det är jättefult [:-124]
men min har samma teckning som en vanlig.
jaja..vi kan ju hoppas att ungarna (om den kan få några) inte får såna där fjäll

Annons