Scalarer

#1 - 16 juli 2007 06:57
För att inte göra flera misstag med att köpa fiskar som inte passar i hop så
frågar jag här först.
Skulle gärna vilja ha scalarer,går det med följande
sorter:Silverhaj,kampfisk,platy,siamesiskalgätare,neontetror,guldalgätare,molly o guldgurami?
Akvariet är på 250l.
Mvh Elis:)
#2 - 16 juli 2007 07:25
Stora skalarer kan äta små neontetror så bäst är att du köper lite mindre och hoppas på att de ser neontetrorna som vänner när de blir större.

Skalarer blir rätt stora så frågan är hur pass många fiskar du har idag i ditt 250 liters.

Själv har jag 10st halvvuxna skalarer tillsammans med 50 vinkeltetror i ett 450 liters vilket går bra. Vinkeltetror är något större än neontetra. Skalarer är mycket trevliga så dessa rekomenderar jag dig att testa på om du har möjlighet.
#3 - 16 juli 2007 07:47
Guldalgätaren, som är en odlingsform av kinesisk algätare, skulle jag ta bort. De blir revirhävdande och griniga när de blir större, de blir ca 25 cm, och är inte bra på att äta alger. Särskilt scalarerna och kampfisken kan nog få problem med den, eftersom de inte är särskilt snabba, och de siamesiska algätarna kan få problem eftersom de liknar den. Har för mig att kinesiska algätare gärna sätter sig på sidorna på höga, platta fiskar, som scalarer och discus.
#4 - 16 juli 2007 10:15
[quote=MagArne;991346]Stora skalarer kan äta små neontetror så bäst är att du köper lite mindre och hoppas på att de ser neontetrorna som vänner när de blir större.

Skalarer blir rätt stora så frågan är hur pass många fiskar du har idag i ditt 250 l

Vet ej om jag vågar om risken finns att dom tar teontetrorna.Annars har jag 3 av varje sort i akvariet.Utom neonerna dom e 10.
#5 - 16 juli 2007 10:23
Micke_A skrev:
Guldalgätaren, som är en odlingsform av kinesisk algätare, skulle jag ta bort. De blir revirhävdande och griniga när de blir större, de blir ca 25 cm, och är inte bra på att äta alger. Särskilt scalarerna och kampfisken kan nog få problem med den, eftersom de inte är särskilt snabba, och de siamesiska algätarna kan få problem eftersom de liknar den. Har för mig att kinesiska algätare gärna sätter sig på sidorna på höga, platta fiskar, som scalarer och discus.

Ja,det var en miss att köpa dom guldalgätarna.Köpte t.o.m 3 stycken.Frågade om dom var snälla o det va dom o inte blev dom så stora heller enligt zoohandlaren.Jag får väl lämna tillbaks dom vill ju inte ha agressiva fiskar.Hittade ju Zoopet först efter jag skaffat fiskar hade varit bättre om jag kunde frågat om goda råd innan.:(

Annons