Scalarer + andra ciklider?

#1 - 16 september 2008 19:50
Funkar det att ha scalarer tillsammans med gröna bågfensciklider samt fjärilsciklider?
#2 - 16 september 2008 20:06
Japp :) Hur stort är akvariet?
#3 - 16 september 2008 20:40
Micke_A skrev:
Japp :) Hur stort är akvariet?

Skämms å säga det men ännu förlitet.. Kommer ett 240 liter i oktober förhoppningsvis!
eller ännu större om jag har tur!

Har dom nu gående i ett 6kantigt 80 liters, men tror nog dom skulle må mycket bättre av att få flytta till det på 112.. Till en början iaf!
#4 - 16 september 2008 21:12
Tja, jag antar att ditt 6-kantiga 80-liters är högre än ditt 112-liters? Så är inte scalarerna så stora än, så skulle jag nog ha kvar dem i det 6-kantiga. Se´n är det nog 240-litersakvariet som gäller :)
#5 - 16 september 2008 21:16
Micke_A skrev:
Tja, jag antar att ditt 6-kantiga 80-liters är högre än ditt 112-liters? Så är inte scalarerna så stora än, så skulle jag nog ha kvar dem i det 6-kantiga. Se´n är det nog 240-litersakvariet som gäller :)

tror det är samma höjd nästan :S neeh ligger lixom och kollar på dom nu, och ena ligger bara still bakom doppvärmaren, den har egentligen varit den som varit mest framme. Nu är den tillbakadragen. Vet heller inte om jag har någon könsfördelning, om det är honor och hanar.

Dom är jätte små. =/
#6 - 16 september 2008 21:26
Som små kan de vara lite känsliga, och då är de omöjliga att könsbestämma. När de blir större kan man kanske gissa vilka som är hanar och honor om man har flera att jämföra med. De är ju rätt storvuxna ciklider, som kan bli ca 15 cm långa och ca 20 cm höga, så de behöver en del utrymme, särskilt på höjden, för att fenorna ska utvecklas bra.
#7 - 16 september 2008 21:33
Micke_A skrev:
Som små kan de vara lite känsliga, och då är de omöjliga att könsbestämma. När de blir större kan man kanske gissa vilka som är hanar och honor om man har flera att jämföra med. De är ju rätt storvuxna ciklider, som kan bli ca 15 cm långa och ca 20 cm höga, så de behöver en del utrymme, särskilt på höjden, för att fenorna ska utvecklas bra.

Jooh, jag förstår det, och det där med hur stora dom blir det vet jag! och när jag sa när jag köpte dom så rekomenderade han de akvariet jag har dom gåendes i... Men jag börjar tvivla på ifall scalarer är mitt kall ^^
#8 - 16 september 2008 21:36
Ja, vad de säger i affärer får man nog ofta ta med en nypa salt, de verkar ofta bara tänka på att sälja här och nu, och kan tänja på sanningen en del, eller så är de väldigt okunniga.

Men hur som helst, du kan lätt ha dina scalarer i akvariet du får i oktober :)
#9 - 16 september 2008 21:39
Micke_A skrev:
Ja, vad de säger i affärer får man nog ofta ta med en nypa salt, de verkar ofta bara tänka på att sälja här och nu, och kan tänja på sanningen en del, eller så är de väldigt okunniga.

Men hur som helst, du kan lätt ha dina scalarer i akvariet du får i oktober :)

hade ju iof tänkt å ha malawi i det karet.. Men får se, kan ju annars fråga ifall man kan byta till sig någon i affären med dessa scalarer. Asså dom är jätte fina, och jag älskar dom verkligen. Men vet inte riktigt om dom passar mig :)
#10 - 16 september 2008 21:48
Tja, om du är osäker så är det nog lika bra att du byter in dem :) De blir ju rätt stora också.
#11 - 16 september 2008 21:51
Micke_A skrev:
Tja, om du är osäker så är det nog lika bra att du byter in dem :) De blir ju rätt stora också.

jaa, men dom är så fina, iaf två av dom.. Kanske behåller dom, men vill ju inte ha två hanar, eller två honor. två av dom är röda vid huvudet och sedan är dom svartfläckiga över kroppen, sedan har jag en vit, med typ 3 svarta ränder sedan en till liten vit med massa svarta prickar =) så fina är dom!
#12 - 16 september 2008 21:57
Ja, de är fina :) Särskilt vildformen, den som är silver, med svarta ränder.
#13 - 16 september 2008 21:58
Micke_A skrev:
Ja, de är fina :) Särskilt vildformen, den som är silver, med svarta ränder.

Tyvärr vet jag inte vad det är för arter.. Dom var iaf dyra... =)
#14 - 16 september 2008 22:04
Vi pratar fortfarande om scalarerna? De olika färgvarianterna är samma art, men det är bara den randiga som finns i naturen. Små scalarer brukar inte vara särskilt dyra.
#15 - 16 september 2008 22:08
jooh, men det finns väl olika benämningar inom scalarerna om jag inte minns fel? spetsnos scalar? och vad finns det mer? Eller är det "raserna"

Micke_A skrev:
Vi pratar fortfarande om scalarerna? De olika färgvarianterna är samma art, men det är bara den randiga som finns i naturen. Små scalarer brukar inte vara särskilt dyra.
#16 - 16 september 2008 22:12
Spetsnosscalare är en separat art, som heter Pterophyllum leopoldi på latin. Se´n finns även Pterophyllum altum. Den vanliga är Pterophyllum scalare, och den finns i en massa olika framodlade färger och mönster, men det är den naturliga randiga som är snyggast.
#17 - 16 september 2008 22:27
Micke_A skrev:
Spetsnosscalare är en separat art, som heter Pterophyllum leopoldi på latin. Se´n finns även Pterophyllum altum. Den vanliga är Pterophyllum scalare, och den finns i en massa olika framodlade färger och mönster, men det är den naturliga randiga som är snyggast.

får väl se vad jag gör :) nått blir det!
#18 - 16 september 2008 22:36
Ja, bågfenor och fjärilar kan du hur som helst ha, har själv bågfenor nu. Kan tipsa om boliviansk fjärilsciklid också, större och tåligare än den vanliga :)

Annons