Scalarer - ändrar färg...

#1 - 5 januari 2003 20:32
Har ett par scalarer som är runt 7-8 cm. Är nästan hundra på att det är ett par...de är alltid ihop och smågnabbas...
Min fråga är nu, vad är det som gör att de ändrar färg stup i ett? Från att vara så där otroligt vackra med svarta, starka, ränder till att bli lite blekfisiga då det svarta "försvinner"?
De är relativt nya i karet, en knapp vecka, men ser ut att trivas förträffligt i mitt 358-liters kar tillsammans med ett stort stim citrontetror och ett stim långsträckta pansarmalar och två plecos.
Gott om rötter och några stora amazonplantor, ett buskage med vattenpest och några mindre växter...skall in med valisneria och några amazoner till...dessutom så är det flytväxter.

Så, är det någon som har någon bra förklaring på varför scalarernas svarta ränder försvinner och kommer tillbaka i ett kör?

Mvh
DavidB.
#2 - 6 januari 2003 08:53
Färgen kan variera ganska kraftigt på fiskar. Om det varar under en längre tid kan det vara ett tecken på att något inte är som det ska.

MSP
#3 - 6 januari 2003 08:53
Färgen kan variera ganska kraftigt på fiskar. Om det varar under en längre tid kan det vara ett tecken på att något inte är som det ska.

MSP
#4 - 6 januari 2003 09:48
Många fiskarter ändrar färg väldigt tydligt om de känner sig stressade, hotade eller blir skrämda på något sätt. Skalarer är en av de många arter som gör så.
Det positiva är att de i princip endast gör så när de är små, större och mer självsäkra fiskar ändrar nästan aldrig färg, bara om du själv skrämmer dem på något ovanligt sätt.

Skulle de vara bleka hela tiden under en lång tid så är det dags att börja oroa sig för om allt verkligen står rätt till, men eftersom dina fiskar bara ändrar färg lite då och då så är det nog ingen fara.

Mvh Fredrik Isaksson
#5 - 6 januari 2003 09:48
Många fiskarter ändrar färg väldigt tydligt om de känner sig stressade, hotade eller blir skrämda på något sätt. Skalarer är en av de många arter som gör så.
Det positiva är att de i princip endast gör så när de är små, större och mer självsäkra fiskar ändrar nästan aldrig färg, bara om du själv skrämmer dem på något ovanligt sätt.

Skulle de vara bleka hela tiden under en lång tid så är det dags att börja oroa sig för om allt verkligen står rätt till, men eftersom dina fiskar bara ändrar färg lite då och då så är det nog ingen fara.

Mvh Fredrik Isaksson
#6 - 6 januari 2003 11:16
Jo, jag förstod nog att allt var under kontroll. De har bara varit i karet ca en vecka men ser ut att må väldigt bra. Var bara nyfiken på varför de går från blekgul till kanonläckert svartrandiga...kompletterar övrigt foder med sk färgfoder...vete fasen om det är humbug eller inte men då jag har citrontetror i karet så kanske det kan vara värt att pröva.

DavidB.
#7 - 6 januari 2003 11:16
Jo, jag förstod nog att allt var under kontroll. De har bara varit i karet ca en vecka men ser ut att må väldigt bra. Var bara nyfiken på varför de går från blekgul till kanonläckert svartrandiga...kompletterar övrigt foder med sk färgfoder...vete fasen om det är humbug eller inte men då jag har citrontetror i karet så kanske det kan vara värt att pröva.

DavidB.
#8 - 7 januari 2003 14:57
Så är fallet med mina också.
#9 - 7 januari 2003 14:57
Så är fallet med mina också.

Annons