Scalarer bildar trekant - hur vanligt är det?

#1 - 26 januari 2015 14:11
Jag köpte sex unga scalarer till mitt 310-liters med förhoppningen att de skulle bilda två par. En tog jag bort pga sjukdom, fem kvar alltså. De två största bildade par omgående och leker var fjärde vecka. Men - en annan lite mindre hona lägger beslag på herrn i huset och leker med honom också var fjärde vecka. Så, hannen får ligga var annan vecka, kul för honom:)

Hur trogna är scalare-par egentligen? Och hur vanligt är det med sånt menage-a-trois som jag har?

/Roffe
#2 - 26 januari 2015 19:13
roffen2 skrev:
Jag köpte sex unga scalarer till mitt 310-liters med förhoppningen att de skulle bilda två par. En tog jag bort pga sjukdom, fem kvar alltså. De två största bildade par omgående och leker var fjärde vecka. Men - en annan lite mindre hona lägger beslag på herrn i huset och leker med honom också var fjärde vecka. Så, hannen får ligga var annan vecka, kul för honom:)

Hur trogna är scalare-par egentligen? Och hur vanligt är det med sånt menage-a-trois som jag har?

/Roffe

Ingen aning om gur det är med scalarer, men med mina balzanii är det likadant, fast med 4 honor och en singelhanne.

Sen, reflektion...
Varför händer detta bara scalarer och aldrig mig xd
#3 - 26 januari 2015 19:19
jozi81 skrev:
Ingen aning om gur det är med scalarer, men med mina balzanii är det likadant, fast med 4 honor och en singelhanne.

Sen, reflektion...

Varför händer detta bara scalarer och aldrig mig xd

Balzanii är väl maternala munruvare, som inte bildar par?

Har för mig att jag har hört om scalarer som lekt i trio. Men vet inte om det blir nå't av de lekarna.
#4 - 26 januari 2015 19:36
Shepard skrev:
Balzanii är väl maternala munruvare, som inte bildar par?

Har för mig att jag har hört om scalarer som lekt i trio. Men vet inte om det blir nå't av de lekarna.

Så är det garanterat, sökte mest en legitim anledning att uttrycks min avundsjuka på scalarhannen [emoji23]
#5 - 26 januari 2015 19:59
jozi81 skrev:
Så är det garanterat, sökte mest en legitim anledning att uttrycks min avundsjuka på scalarhannen [emoji23]

Jojo, och den här hanen verkar aldrig få bilda par [:-118][:-129]
#6 - 23 februari 2015 09:03
Hej! Mitt första inlägg här. Jo detta med scalarer och trekanter har hänt hos mig många ggr under åren. Även nu har jag 3, två honor och 1 hane som leker tillsammans var 3:e vecka. Detta har även hänt mig vid discuslek.

Annons