scalarer + colombiatetra + vad? tips på dvärgciklid!

#1 - 13 november 2009 15:00
Hej! Ja jag behöver lite tips från er experter. Har ett 200 liters med fyra scalarer, 10 vuxna colombiatetror, x antal colombia yngel och ett par sydamerikanska malar. Är lite sugen på att utöka med nån mer firre, liten sugen på o pröva mig på nån kul dvärgciklid. dock är det så bra "balans" i akvariet nu, både scalarerna och tetrorna leker med jämna mellanrum, inte mycket bråk osv. Så vad tror ni man kan inhandla? tänkte hålla mig till sydamerika. Och klarar dvärgciklider att bo i samma akvarium som scalarer. scalarerna är ju snälla mot tetrorna nu, men slåss rätt bra sinsemellan då och då. tror att jag lyckats köpa 3 hannar och en hona:(
Så ös på med tips om dvärgciklider som kan passa i detta akvarium + vad dom ska utfodras med.
kan tillägga att jag inte är en nybörjare, men har bara haft malawi förut, så på dvärgciklidfronten är jag ny. Så det kanske är vettigt att börja med nån lite robustare art om det finns. tack på förhand!!!
#2 - 13 november 2009 15:51
jag hade en gång, med stor framgång, just scalarer + colombianer, samt några ancistrus, till detta hade jag ett gäng (6) bolivianska fjärilar.

satan vad snyggt det karet var.......

.
#3 - 13 november 2009 16:43
Någon Apistogramma art kanske?

Apistogramma cacatuoides

Apistogramma agassizii

Apistogramma borellii

Fjärilsciklid kanske :

Mikrogeophagus ramirezi
#4 - 13 november 2009 16:45
wallström skrev:

alla funkar, men den vanliga fjärilen är duktigt känslig.
den boliviasnska är klart starkare / robustare.

kakaduan är snygg som bara den, men kortlivad, kan man inte
dra upp egna yngel så blir nyinköp var 8-12.e månad.

.
#5 - 13 november 2009 17:33
Bågfensciklid kanske?
#6 - 13 november 2009 18:45
wallström skrev:

Jag har ett par av dessa och kan rekomendera dem varmt.
#7 - 13 november 2009 18:58
Nyckelhålsciklid är mycket snygg. De har några mycket fina ex just nu på akvarielagret de ser ut som på bilden här på zoopet! Jag tycker de är mycket vackra.
#8 - 13 november 2009 19:14
Dre skrev:
Nyckelhålsciklid är mycket snygg. De har några mycket fina ex just nu på akvarielagret de ser ut som på bilden här på zoopet! Jag tycker de är mycket vackra.

njaaaaa...kanske inte riktigt bra med scalarer

.
#9 - 13 november 2009 19:26
Varför?
#10 - 13 november 2009 21:23
tack för bra tips!

Får kolla runt lite i lkpg o se vad som finns på lager, men bågfenscikliden skulle nog passa rätt bra i karet, eller bolivianen. Apistogramma verkar vara lite ömtåliga, är det nån av dem som är lite lättare att hålla än andra?

Om nyckelhålcikliden där, tänker du på "fen-nafsande" då eller? för sånt är ju tråkigt att se, vill ha ha snälla firrar:)

Ja, återkommer med vad det blev. Tack igen!
#11 - 13 november 2009 21:26
Dre skrev:
Varför?

lite för mesig för att gå bra ihop med aggro scalarer....tycker jag iaf...

.
#12 - 14 november 2009 00:22
Har haft sklarer med nyckelhål utan problem

Annons