Scalarer har fått fnatt

#1 - 17 september 2008 16:46
Jag har nyss introducerat min första två vuxna diskusar. Förut var det ett scalare par som var kungar i karet, men i o med att jag släppte i diskusarna har scalarerna fått tokfnatt. Den ena jagar den andre hela hela tiden. Den ene får bara så i en skamvrå hela tiden och så fort den försöker våga sig ut på simtur så är genast den andre där och jagar in honom i hörnet. Har också sett hur han tagit tag i fenan och dragit ner honom från ytnivå.:confused::confused::confused::confused::confused: Så här har dom aldrig nånsin gjort förut. De har varit som ler och långhalm och alltid följts åt. Men i o med Diskusarnas ankomst i torsdags har det varit så här.:confused::confused:
Dessutom, det är inte slut ännu, så har diskusarna ett beteende mot varandra som jag inte sett tidigare. De håller på och cirklar runt varann och slår sina stjärtfenor mot den andre.:confused:
#2 - 17 september 2008 18:26
Det sista du nämner, med stjärtslagen, är ett typiskt ciklidbeteende, och är ett sätt att mäta varandras styrka.

Scalarernas beteende är lite svårare att förklara, men discusarnas ankomst rubbade kanske harmonin i deras samvaro. Är scalarerna ett par, eller vet du inte könen på dem?
#3 - 17 september 2008 19:12
Jag har utgått ifrån att de var ett par, men egentligen vet jag inte säkert att det är en hona och en hane.
Det här som diskusarna har för sig, kan de göra så även om de är hona och hane, håller de också på och mäter sig på det viset? För förre ägaren sa att det var en hona och en hane och att de hade valt ut varandra ur en större grupp.

Tillbaka till scalarerna. Tror du att det här är något som kan "gå över" eller håller den ene på tills den har haft ihjäl den andre?
Kan det bero på att jag höjde tempen? eller blev det rubbning i maktbalansen när diskusarna kom i? Men i såfall verkar det väl som att jag har två scalare hanar ist. f. ett par?
#4 - 17 september 2008 19:16
Finns det något att göra, eller är det bara till att avvakta?
#5 - 17 september 2008 19:22
Ja, även en hona och en hane kan nog bete sig så, för att mäta styrka, och avgöra hur lämpliga de är som partners. Men det kan även vara två hanar eller två honor.

Det samma gäller scalarerna, kan vara två hanar eller två honor, och även två honor kan visa lekbeteende. Hur stort är akvariet, och hur stora är scalarerna? Ett tips kan vara att köpa ett gäng scalarer till, för är dina könsmogna, men ändå inte har visat lektendenser, så är de nog inte så samspelta, även om de är en hane och en hona. Både scalarer och discus gillar dessutom att gå i grupp, utanför lektiden.
#6 - 17 september 2008 19:26
Akvariet är på 260 liter. Diskusarna är ca 15 cm i diameter den ene kanske tom lite större än så.
Scalarerna är nog inte vuxna ännu, men ganska stora ändå. De är helt svarta själva kroppen i diameter mäter väl ca 7-8 cm
#7 - 17 september 2008 19:27
Funkar det att köpa scalarer då som är mindre och hur många till ska man i såfall satsa på?
#8 - 17 september 2008 19:32
Nej, nu måste jag avvika, ska upp kl.03.50
Tittar in imorrn igen, gonatt!
#9 - 17 september 2008 19:34
Det bästa är nog att försöka få tag i ungefär lika stora scalarer.

Ok, god natt :)
Bilagor:
#10 - 19 september 2008 18:29
Okej, nu tror jag snart att jag tar upp och nackar mobbar-scalaren. Har snart totalt tappat tålamodet.
:mad: frustrerad frustrerad frusterad....

Annons