scalarer har lekt

#1 - 1 april 2007 17:51
hejsan ! mina scalarer har lagt ett gäng ägg på ett växtblad, både hanen o honan försvarar dom från dom andra firrarna. nu undrar jag hur stor risken är att äggen blir uppätna , akvariet är på 60 liter bara och invånarna är 3 scalarer, 1 guppy 1 praktbotia 4 centimeter stor och 3 st ancistrusmalar på 7-8 centimeter.

alltihop ska snart flytta till ett 152 liters, men jag hinner inte få igång det förräns om en vecka.
#2 - 1 april 2007 18:47
skalarer ska ha 275L stå de i artbeskrivningen...lägg ynglen i en yngelkasse.
#3 - 4 april 2007 17:47
hmmm!
nu har dom flyttat äggen 2 ggr och nu krälar det i äggen, ser ut som det hänger svansar på dom. undrar hur det här ska gå, kan dom överleva på söndersmulat flingfoder.

när ska man lägga dom i yngelkasse ?

mh/nicke
#4 - 4 april 2007 17:53
nicks skrev:
hejsan ! mina scalarer har lagt ett gäng ägg på ett växtblad, både hanen o honan försvarar dom från dom andra firrarna. nu undrar jag hur stor risken är att äggen blir uppätna , akvariet är på 60 liter bara och invånarna är 3 scalarer, 1 guppy 1 praktbotia 4 centimeter stor och 3 st ancistrusmalar på 7-8 centimeter.

alltihop ska snart flytta till ett 152 liters, men jag hinner inte få igång det förräns om en vecka.

det var många fiskar du har i ditt 60 liters [B)] .......
#5 - 4 april 2007 17:54
[quote=nicks;949203
alltihop ska snart flytta till ett 152 liters, men jag hinner inte få igång det förräns om en vecka.[/quote]

ojjjj....sry...såg inte att det med 150 litert
#6 - 4 april 2007 17:56
nicks skrev:
hmmm!

nu har dom flyttat äggen 2 ggr och nu krälar det i äggen, ser ut som det hänger svansar på dom. undrar hur det här ska gå, kan dom överleva på söndersmulat flingfoder.

när ska man lägga dom i yngelkasse ?

mh/nicke

då har äggen kläcks om där är svansar på dem.......dom första dagarna så lever ungarna på sin gulesäck......sen när de är frissimmande så testa med smulat flingfoder så som du sa.......hoppas du kanske får bättre hjälp med det hät ät vad jag vet....lycka till!....

p.s.....kul att du har fått föräldrar som vaktar ynglen...det är inte ofta jag hör de :D
#7 - 5 april 2007 10:01
ok !provar med flingfoder, dom vaktar nåt grymt, riktigt elaka mot dom andra firrarna, om några dar ska jag flytta över till ett större. jag förstår att det är plågeri att ha dom i det lilla.

mh/nicke
#8 - 5 april 2007 11:30
nicks skrev:
ok !provar med flingfoder, dom vaktar nåt grymt, riktigt elaka mot dom andra firrarna, om några dar ska jag flytta över till ett större. jag förstår att det är plågeri att ha dom i det lilla.

mh/nicke

d¨får man hoppas att det blir några yngel som klarar sig :)......det är bra attt du flyttar över dom till ett större akvarium så får de mer plats :D
#9 - 5 april 2007 11:39
frågan är om det är så smart att flytta över scalarerna nu när de precis lekt, det kanske stressar dem...
#10 - 5 april 2007 17:05
Jag har sett scalarer stora som 5 kronor leka, då tycker jag att 275L är "overkill".
Flytta INTE scalarerna nu, flytta i så fall allt annat men INTE scalarerna, låt dem ta hand om de små om de nu uppvisar det beteendet.
Det bästa är om de faktiskt får ta hand om sina yngel ett tag.
När sen ynglen är som mini scalarer kan du ju flytta föräldrarna till det större karet och mata upp de små med fruset typ artemia, bosmider (kan vara ett stavfel där), dafnia, för att sen gå över till lite större matbitar.
Scalare yngel från yngelvårdande föräldrar brukar vara mycket lättsålda, så jag önskar dig lycka till med dina scalarer! :D
#11 - 5 april 2007 18:07
tack för råden !
jag tror jag avvaktar lite och ser vad som händer innan jag flyttar nånting.
nyss trodde jag att föräldrarna började äta av dom, men sen såg jag att dom blev tillbakalagda på bladet, är det så att föräldrarna tar in dom i munnen ibland ? det kryllar omkring som en myrstack på bladet nu ,mycket rörelse.

dom andra 3 firrarna är totalt dedtryckta i ena hörnet av burken(synd om dom), så fort dom rör en fena är föräldrarna där o hugger rejält.
det finns 3 malar också men dom ligger o trycker bakom nån sten så jag har inte sett dom på hela dan.

mh/nicke
#12 - 5 april 2007 19:23
Det är nu du ska lära dig kläcka Artemia!
#13 - 5 april 2007 19:56
smurfmats skrev:
frågan är om det är så smart att flytta över scalarerna nu när de precis lekt, det kanske stressar dem...

sry...tänkte inte på att flytten kunde stressa dom
#14 - 5 april 2007 20:53
Jag har förökt flera gånger med mina scalarer, dom har på mindre än 6 mån lagt ägg över 15 ggr. Om jag skrapar bort äggen (vilket sker efter varannan gång eller liknande) så lägger de nya efter ett tag. Dom går i sällskapsakvarie så det passar inte så bra med ett extremt vaksamt par. Mina tar också grymt bra hand om de yngel som kläcktes fram, men jag har inte orkat kläcka artemia utan matat med en upplöst tablett (blir grymt små matpartiklar) och det funkar inte... Så levande mat är att rekommendera.

Lycka till!
#15 - 9 april 2007 20:03
oj oj oj ! nu simmar det omkring ett hundratal yngel ,frenetiskt vaktade av två föräldrar. jag tycker synd om dom andra firrarna så i morron ska jag flytta över dom till en ny burk. hitills har jag matat dom enbart med söndersmulat flingfoder, dom verkar faktiskt äta det dom är uppe vid ytan och grejar när jag smular i det, så fort några drar iväg från gruppen så simmar nån av föräldrarna efter och suger upp dom i munnen och spottar tillbaks dom,riktigt kul att se. i morgon kör jag nog igång artemiakläckning och matar med så får vi se hur det går.

//nicke
#16 - 9 april 2007 20:13
nicks skrev:
oj oj oj ! nu simmar det omkring ett hundratal yngel ,frenetiskt vaktade av två föräldrar. jag tycker synd om dom andra firrarna så i morron ska jag flytta över dom till en ny burk. hitills har jag matat dom enbart med söndersmulat flingfoder, dom verkar faktiskt äta det dom är uppe vid ytan och grejar när jag smular i det, så fort några drar iväg från gruppen så simmar nån av föräldrarna efter och suger upp dom i munnen och spottar tillbaks dom,riktigt kul att se. i morgon kör jag nog igång artemiakläckning och matar med så får vi se hur det går.

//nicke

fasen va kul att du har föräldrar som vaktar ynglen....jag har också velat ha ett yngel vaktande skalarer...men jag hittar nog det senare :p
#17 - 10 april 2007 09:23
Äter ynglen verkligen smulat flingfoder :confused:
Mina har verkat vara för små, ens för flingfodermjöl... Eller kankse inte, men dom har ju inte direkt vart vid ytan.
#18 - 10 april 2007 09:33
Jag körde mikromask till mina i början...
#19 - 10 april 2007 11:11
jag är lite osäker på om dom äter flingfodret , det är svårt att se.

Nancy-vad är mikromask för nåt, något dom brukar ha i akvarieaffären eller?

//nicke
#20 - 10 april 2007 11:41
mikromask odlar man själv i en sorts havregrynsgröt, så man måste få tag på en startkultur från någon odlare... En kontakt med närmaste akvarieförening löser säkert det, förmodligen kan många akvariehandlare fixa det också...
#21 - 22 april 2007 14:09
Hur stora är dina Scalare-föräldrar på höjden?
#22 - 24 april 2007 14:19
Jag lånar denna tråd om det är OK?

Men jag har suttit o filmat mina scalarer en stund när honan lägger äggen o hanen är framme o befruktar dem. Riktigt spännande!

Men nu är min fråga för detta är första gången som scalarer leker i mitt kar, ska jag fånga upp ynglena o lägga i yngelkasse eller låta det gå bara?
Vill ju givetvis att så många som möjligt ska överleva.

De har lagt rom på min termometer uppe vid ytan...kanske till och med hade fungerat att flytta över termometern till yngelkassen???

jag vet inte så mkt så jag vill ha lite råd...

tacksam för svar!
#23 - 25 april 2007 11:44
krippa skrev:
Hur stora är dina Scalare-föräldrar på höjden?

tjena ! knappt 10 cm mellan fenspetsarna,
förresten gick det åt h-vete med ynglen ,hann inte kläcka artemia åt dom så hela högen strök med ,men dom leker väl snart igen förhoppningsvis.

Annons