scalarer i 100 liters?

#1 - 2 januari 2004 22:27
Jag undrar om man kan ha ett par scalarer i ett hundralitersakvarium som är ca 40 cm högt? Har hört att fiskarna inte blir så stora i mindre akvarium. Stämmer detta?
#2 - 2 januari 2004 22:31
Nja, manska helst inte ha skalare i 40 cm höga akvarier eftersom dom blir så höga och dom utvrcklas inte helt då om dom går i för låga akvarier(iallafall som vuxna)
Att dom inte blir så stora stämmer inte så bra en del menar att fiskar anpassa sig efter akvarier men det gör dom inte lika om människor skulle bli mindre om dom botte i en låg liten källare;)
Tobbe
#3 - 2 januari 2004 22:34
hur stort akvarium behöver man för att ha scalarer?
#4 - 2 januari 2004 22:36
ca 200-250 liter och minst 50 cm högt;)
Tobbe
#5 - 2 januari 2004 22:40
jag var nämligen i en zoo affär idag och frågade och de sa att det var okej även om det var i minsta laget. Vet nån vad som händer med scalarer som är i ett för litet akvarium?
#6 - 2 januari 2004 22:44
Rygg fenan kan bli böjd o krokig har ja sett hos en annan!
Sen kn det hända annat också men det vet ja inte så mycke om bara att rygg fenan kan krokna...

..Tobbe
#7 - 2 januari 2004 22:49
ok, om nu scalarer är för stora för mitt akvarium så vet nån någon annan rolig fisk jag kunde ha isstället. Jag har tänkt skaffa 2-3 kuhliiålar, ett stim Purpurhuvuds barber eller kardinaltetror samt en mal som äter alger. Men jag skulle gärna ha en lite större fisk än de andra isstället för scalare om nu inte den går. Någon som har nått förslag?
#8 - 2 januari 2004 23:02
tacksam om nån kan svara på min fråga
#9 - 2 januari 2004 23:03
behöver det va ciklider??
#10 - 2 januari 2004 23:11
Kanske någon trevlig dvärgciklid?
#11 - 2 januari 2004 23:17
Ursprungligen skickat av marcuslarsson

Men jag skulle gärna ha en lite större fisk än de andra isstället för scalare om nu inte den går. Någon som har nått förslag?

I ett hundraliters kan du inte ha så mycket större fisk en dvärgciklider, exemplevis:
-Palettciklid (när dom har yngel så bör dom dock ha större kar en hundra liter ifall dom skall vara tillsammans med andra fiskar)
-Fjärilsciklid
-Någon apistogramma
-Thomasiciklid

Thomasicikliden är kanske den lämpligaste eftersom den nog är en av de minst agresiva (=lämpar sig bäst med andra fiskar i ett såpass litet kar) och är tålig. En intressant cilkid för sällskapsakvariet som jag själv har funderat på. Här är länken till artbeskrivningen:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=149
#12 - 2 januari 2004 23:34
synd lite för litet akvarium för lejonhuvudsciklid som annars varit snyggt.

/Sippe [:-12]
#13 - 3 januari 2004 12:58
tack för förslagen. Men det är inte nödvändigt att det är en ciklid
#14 - 4 januari 2004 00:53
Med tanke på att dina andra fiskar är Asienfirrar så kanske någon sorts Gurami skulle passa??? Jag har Mosaikgurami och är väldigt nöjd med dem, lugna och fredliga (två honor).... Köper man en hanne till dem så blir det mera liv i luckan, hade två läppguramihonor med man förut och den killen döpte vi till Hitler, det säger väl allt....

Annons